sunnuntai 24. kesäkuuta 2018

Päivä Maafushin saarella

Aamiaisella tarjottiin taas herkullista mas hunia.

Päätimme jo eilen, että vietämme tämän päivän kokonaan täällä Maafushin saarella. Aloitimme päivän rennosti ja menimme vasta vähän ennen yhdeksää aamiaiselle. Aamiaisella oli taas tarjolla tonnikala-kookostahnaa ja roti-leipää. Otin ruuan nimen ylös, joka oli mas huni. Googlattuani ruuan sain selville, että se on perinteinen malediivilainen aamiaisruoka. Netistä löytyi myös reseptejä, joten tiedän mitä kokkaan aamiaiseksi, kun pääsen kotiin.

Näkymä aamupalapöydästä.

Aamun sää oli kaunis ja aurinkoinen, mutta aamiaisen jälkeen tuli noin puoli tuntia kestänyt sadekuuro. Kuuron jälkeen aurinko jatkoi taas paistamistaan täydeltä terältä. Tämä oli meille merkki siitä, että lähdemme kiertämään tämän pienen Maafushin saaren. Olemme ihmetelleet, miksi paikalliset kulkevat täällä mopolla tai pyörillä, vaikka saaren pituus on vain noin kilometri. Yhden syyn huomasimme heti kävelyretkemme aluksi, sillä kävely saaren kuumilla kaduilla on pakahduttavaa. Hiki valui joka paikasta ja oli turha kuvitella, että talot varjostaisivat kapeita katuja, sillä aurinko paistaa lähes pystysuoraan ylhäältä. Saimme kuitenkin kävelyretken tehtyä ja näimme matkan varrella hienoja ja värikkäitä rakennuksia sekä pääkohteemme, joka oli Maafushin saaren päässä oleva Malediivien vankila. Maafushin kaduilla on yllättävän siistiä, sillä olin lukenut saaren jätehuolto-ongelmasta, mutta se ei näyttäytynyt mitenkään suurena ongelmana sillä katuja ja pihoja lakaistiin melko ahkerasti. Toki syrjäisemmillä rannoilla oli jonkin verran roskia, mutta onneksi saaren päärantoja pidetään siistinä.

Tässä nyt melko pitkä litania kuvia kävelyreissultamme.

Rakennuksia ei maalata tylsän värisiksi.

Saarelta löytyy monenlaisia majoituspaikkoja.

Syrjäisemmilläkin rannoilla voi ihailla maisemia.

Sesongin ulkopuolella elämä on keskittynyt enimmäkseen päärannalle, muualla on hyvin hiljaista.

Ovet on maalattu kivan värisiksi.

Tykkään palmukuvioista, kaikissa paikoissa.

Samuel lepotauolla.

On täällä kerrostalokin.

Lepotuoleja on joka paikassa.

Vankilan portit, täällä kuulemma asustelee Malediivien entinen presidenttikin täysihoidossa.

Maafushilla on kapeat ja viihtyisät kadut.

Tällaisiakin ajoneuvoja täällä liikkuu.

Juomatauko

Ihmiset olivat pukeutuneet parhaimpiinsa, syy selvisi meille myöhemmin.

ja taas on kuvattu palmu

Tämä paikka herättää meidät joka aamu viiden jälkeen.

Hotel Rocket cafe.

Hotellimme Kaani Village.

Näillä hotellin väki kuskaa matkailijoiden tavaroita.
 Kävelyreissun päätteeksi huomasimme, että osa saaren kaduista oli suljettu ja hienoihin vaatteisiin pukeutuneet ihmiset kulkivat sataman suuntaan. Paikkoja oli koristeltu Malediivien lipuilla ja paikalla oli armeijan väkeä sekä poliiseja. Myöhemmin meille selvisi, että täällä Maafushin saarella oli tänään Malediivien presidentti vierailulla. Itse emme häntä nähneet, mutta olihan se suuri tapahtuma paikallisille.

Presidentti taisi vierailla paikallisessa koulussa.

Tärkeimpiä koulussakin opeteltavia taitoja.

Presidentin vastaanottopaikka.

Malediivien liput heiluivat kaduilla.

juuri näin...

Kaupunkikävelyn jälkeen olimme kuumissamme ja Olivia jäi Tomin kanssa lepäilemään ilmastoituun hotellihuoneeseen. Minä puin Samuelin kanssa uikkarit päälle ja lähdimme bikini beachille uimaan. Vesi oli ihanan lämmintä ja uimme ainakin tunnin verran. Tapasimme rannalla myös ensimmäiset suomalaiset lomailijat täällä olomme aikana ja juttelimme vähän aikaa heidän kanssaan. Minusta tuntui ensin vähän tylsältä, että viettäisimme koko päivän täällä Maafushilla, mutta rannalla ollessani ihailin meren kauneutta eikä tämä vaihtoehto enää tuntunut yhtään huonolta. Ei tämäkään ranta ole hassumpi. Mietin miten edullisesti täällä voisi halutessaan viettää loman. Qatar airwaysin tai Turkish airlinesin lennot saa edullisimmillaan Helsingistä Maleen alle viidellä sadalla eurolla ja esimerkiksi hyvätasoisissa Kaani hotelleissa kahden hengen huone puolihoidolla maksaa ehkä noin 60 euroa vuorokaudelta. Nämä laskelmat sai minut tietenkin suunnittelemaan jo paluuta tänne, vaikka emme ole edes vielä kotiutuneetkaan tältä reissulta.

Vesiurheiluranta

Tarjolla on erilaisia vesiurheilumahdollisuuksia.

Bikini beach tänään.

Samuel nautti taas uimisesta ja minä poltin tänään päänahkani auringossa.

Kävimme välillä kävelylläkin.

Bikini beachilla on hienot palmut.

Palmujen kuvausta eri suunnista.

Uituamme Samuelin kanssa melko pitkään, myös Tomi liittyi seuraamme. Jonkin ajan kuluttua siirryimme uimaan hotellin altaalle, jonne myös Olivia suostui tulemaan. Hän oli kuulemma saanut eilisen snorklausretken aikana tarpeekseen merivedestä ja olemme menossa myös huomenna snorklausretkelle, joten hän halusi uida tänään vain makeassa vedessä. Uima-altaan vesi oli meriveden tapaan erittäin lämmintä ja miellyttävää uida.

Uimareissun jälkeen siistiydyimme ja lähdimme shoppailureissulle. Tai eipä täällä montaa putiikkia ole auki, joten shoppailukierroksesta selviää helposti ja nopeasti. Ostimme kuitenkin pienet matkamuistot ja menimme mehubaariin juomaan tuoreet hedelmämehut. Hinnat tässä rantabaarissa oli ihan ryöstöhintoja, mutta eipä meillä täällä ole hotellin puolihoidon takia mennyt juuri ollenkaan rahaa ruokiin, joten kalliit hinnat eivät harmittaneet. Mehut olivat myös erinomaisia, joten ehkä ne oli kuitenkin hintansa arvoisia.

Kallis mehubaari.

Olivia taitteli servetistä kukan juomalasin alle.

Satuimme olemana rannalla auringonlaskun aikaan, joten katsoimme auringonlaskun ja otimme muutamia valokuvia. Auringon laskettua menimme illalliselle, joka tilattiin tänään listalta buffetin sijaan. Meille muille sattui hyvät ruuat, mutta Olivian paistettu riisi oli niin tulista, ettei hän pystynyt syömään sitä. Olivia haaveilee muutenkin Thaimaan ruokien perään ja olemme kyllä muutkin samaa mieltä siitä, että Thaimaan keittiö voittaa reilusti Malediivien keittiön. Itse kyllä tykkään intialaisesta ruuasta ja olin tänäänkin tyytyväinen riisi dahl -ruokaani. Huomenna meillä on viimeinen kokonainen päivä täällä Maafushilla ja Malediiveilla. Varasimme huomiseksi meille taas snorkalusretken sekä tiistaille lentokenttäkuljetuksen pikaveneellä. Pikavene lentoasemalle maksaa 20USD per aikuinen, kun lautalla olisi päässyt noin viidellä dollarilla Malen kautta lentoasemalle. Päätimme maksaa hieman enemmän mukavuudesta ja nopeudesta, säästämme sitten taas kotona.
"Work. Travel. Save. Repeat."

Auringonlasku tänään.

Ja taas palmuja.

Auringonlaskun jälkeen.

Kiitos taas tästä päivästä.