maanantai 25. kesäkuuta 2018

Toinen snorklausretki Malediiveilla

Tänään aamiaisen jälkeen kävelimme läheisen iCom Toursin toimistoon, josta varasimme eilen snorklausretken. Mentyämme toimistolle virkailijat seisoskelivat ihmeissään ja kyselivät, että onhan meitä lähdössä neljä aikuista. Ensin selitin, että Samuel on lapsi ja sovimme eilen, että hän pääsee puoleen hintaan. Sitten selvisi, että retkelle ei ollut lähdössä muita ja retken järjestämiseksi vaaditaan neljä maksavaa aikuista. Maksoimme sitten Samuelistakin aikuisen hinnan ja pääsimme tällä kertaa privaattiretkelle. Saimme toimistolta snorklausvarusteet ja Samuelkin halusi ensimmäistä kertaa räpylät mukaansa. Ne ovatkin aika ehdottomat snorklatessa.

Tällaisella paatilla olimme snoklausreissulla.

Mukaan retkelle lähti snorklausopas ja veneenkuljettaja. Menimme ensin Maafushin lähellä olevalle Maavilath riutalle ja lähdimme snorklaamaan veneestä. Kiersimme oppaan perässä pitkin riuttaa ja katselimme taas hienoja kaloja. Samuel pärjäsi hienosti mukana räpylöidensä kanssa, mutta loppumatkasta jouduin taas hinaamaan häntä lyhyen matkaa veneelle. Ensimmäisen snorklauksen jälkeen menimme veneeseen ja ajoimme aika pitkän matkaa toiselle snorklauspisteelle. Matkan varrella yritimme katsella delfiinejä, mutta niitä ei näkynyt tällä kertaa. Näimme kuitenkin upeita maisemia ja lentokalojakin.

Maafushin vankilan muurit ja vaikka kehuin saaren siisteyttä, niin muurien ympärillä oli kyllä hirveä määrä mereltä ajautunutta roskaa.

Vauhdikasta menoa.

Matkalla näkyi lentokaloja.

Matkalla oli myös riuttojen reunoilla isoja aaltoja, täällä näkyi myös surffaajia.

vesiliikennettä.

Tällainen oma trooppinen saari olisi kiva.

Toinen snorklauspaikkamme sijaitsi lähellä samaa hiekkasärkkää, jossa olimme lounaalla edelliselläkin snorklausmatkalla. Hyppäsimme taas veneestä veteen ja kiertelimme riuttaa. Venekuski ajoi veneen hiekkasärkälle ja me uimme samaan paikkaan snorklauksen jälkeen. Taas jouduin hinaamaan Samuelin loppumatkasta, sillä uintimatka oli aika pitkä. Meille pystytettiin auringonvarjo hiekkasärkälle ja kävimme sen alle välipalalle. Olimme särkällä noin tunnin, jonka aikana Olivia ehti taas lepäilemään ja me muut kävimme uimassa lämpimässä vedessä. Otimme myös tietenkin pienen valokuvaussession, sillä maisemat ovat upeita.

Samuel snorklaamassa.

Lintuja sandbankilla.

Hyppykuvauksia.

Samuelin taidonnäyte.

Ranta oli täynnä koralleja.

Veneemme parkissa.

Teini päivälevolla.

Pelästyin kun rapu tuli kolosta ja lähes pudotin kameran.

Näitä kavereita oli paljon rannalla.

Lähdimme hiekkasärkältä pois kahden jälkeen ja katselimme paluumatkallakin jos näkisimme delfiinejä, mutta ei niitä näkynyt silloinkaan. Palattuamme rantaan veimme snorklausvälineet iComin toimistoon ja menimme hotellille huuhtomaan suolavedet pois. Tomi ja Samuel kävivät myös altaassa uimassa. Oli tosi kiva, kun saimme olla omalla porukalla snorklausretkellä. Edellisellä retkellä oli vähän tungosta ja piti varoa, ettei joku potkaise räpylällä päähän, kun parveilimme kilpikonnien ympärillä. Nyt oli tilaa uida ja muutenkin leppoisa tunnelma. Sää suosi meitä tänäänkin. Aamulla oli vähän pilvistä, mutta retken aikana aurinko alkoi paistaa. Retken hinta oli 25USD, ja reissu oli ihan hintansa arvoinen.

Retken jälkeen pakkailin vähän hotellilla tavaroita huomista Bangkokiin siirtymistä varten. Kävimme myös maksamassa jo etukäteen huonelaskun, ettei aamulla tulisi niin kiire. Ennen illallista kävimme pienellä kävelyreissulla ja katselimme auringonlaskun, jota ei kuitenkaan nähty kunnolla pilven takia. Illallinen tarjoiltiin taas tänään buffetpöydistä ulkona. Taisin olla niin nälkäinen, että kaikki maistui hyvälle. Samuel nautti tarjoilijoiden huomiosta ja tilaili itselleen limsoja. Onneksi limsat kuuluvat puolihoitoon niin niistä ei tule lisälaskua, sillä pulloja on mennyt melkoinen määrä täällä lomalla. Samuel lähti illalliselta vähän haikein mielin, koska ei näe enää ikinä näitä tarjoilijoita. Tämä oli meidän viimeinen ilta täällä Malediiveilla ja lyhyenä yhteenvetona voisin todeta, että kyllä kannatti tulla. Upea paikka. Samuel kyseli tuossa vieressä juuri kun on käymässä nukkumaan, että tulemmeko vielä uudelleen tänne. On kuulemma pakko tulla, sillä hän ei haluaisi nytkään lähteä pois.

Maafushin syrjäisellä rannalla oli paikallisiakin uimassa.

Snorklaajia ja uimareita Maafushin rannalla.

Vesiurheiluranta iltahämärässä.

Auringonlasku pilven takaa.

Tässä sitten taas lopuksi näitä kalojen kuvia tältä päivältä.