torstai 2. tammikuuta 2014

Kotona

Kotona ollaan ja reissu on takana. Tasan 20 tuntia kestänyt kotimatkamme alkoi tiistaina 31.12.2013 kello 7.00 kun pikkubussimme tuli hakemaan meitä lentokentälle. Heräsimme aamulla kello 6.00, kävin suihkussa ja laitoimme viimeiset kamat kasaan. Emme ehtineet käydä aamiaisella hotellilla eikä se haitannut koska olimme menossa lentokentällä loungeen. Matka lentokentälle kesti tasan puoli tuntia. Kentällä ei ollut jonoja lähtöselvitykseen ja turvatarkastus sujui taas erittäin nopeasti premiun linea pitkin jonne meidät lapsiperheenä ohjattiin. Lentomme oli kaksi tuntia myöhässä ja vaikka viivytys pidensi ennestään pitkää matkaamme niin sillä oli hyväkin puoli sillä lentokoneessa oli paljon tyhjiä paikkoja koska jatkolennoille menijät lähtivät toisella Finskin koneella Suomeen. Finnairillahan oli kolme lentoa joulun aikaan Suomeen ja meidän lentomme piti olla se keskimmäinen, mutta teknisen vian takia pääsimme lähtemään vasta viimeisenä näistä lennoista.

Lentomatka tuntui poikkeuksellisesti puuduttavan pitkältä. Tähän vaikutti varmasti kahden tunnin myöhästyminen ja odottelu lähtöportilla, mutta myös se että lento kesti tasan kaksi tuntia menomatkaa kauemmin. Koska koneessa oli tyhjiä paikkoja Samuel sai nukuttua pitkällään päiväunet ja myös Olivia ja Tomi saivat istua tyhjä paikka vierellä. Lapset ottivat matkanvarrella kahdet päiväunet ja heräsivät toisilta unilta kun laskeuduimme Helsinkiin. Nyt totuttelemme taas aika huonolla menestyksellä Suomen aikaan. Eilen heräsin kello 2.00 yöllä ja tänään kello 3.00 eivätkä lapsetkaan kovin paljon pidempään nukkuneet. Ihanaa kuitenkin kun saimme taas lomailla Thaimaassa. Samuel on tänään kysynyt monta kertaa koska tulee päivä. Onhan se outoa kun on päivittäin nauttinut auringonpaisteesta eikä aurinkoa ole näkynyt vielä kertaakaan täällä Suomessa näiden parin päivän aikana.

Tähän loppuun ajattelin vielä kirjoitella muutaman sanan hotelleistamme Thaimaassa. Cha Amin Methavalai oli meille tosiaan ennestään tuttu ja tiesimme minne olemme menossa. Tykkäsimme edelleen hotellista ja voisimme mennä sinne kolmannenkin kerran. Uima-allashuoneen varaus meni vähän hukkaan eikä se vastannut tarkoitusta koska altaan vesi oli niin viileää ettemme juurikaan uineet siinä altaassa. Edellisellä kerralla maaliskuussa altaan vesi oli paljon lämpimämpää ja jos menisimme uudelleen hotellin lämpimämpänä aikana voisin varata uudelleen allashuoneen. Toisaalta tykkään maantasalla olevista huoneista kun ei tarvitse kulkea hississä rattaiden kanssa, joten valinta meni sen puolesta ihan nappiin. Methavalai hotelli oli Olivian suosikki tällä reissulla. Ison altaan vesi oli suht lämmintä ja aamupala oli Olivian mieleinen.

Dolphin Bay resort oli meille pettymys kuten olen kirjoitellut aiemminkin. Olin lukenut tripadvisorista kävijöiden kommentteja ja ne ovat olleet poikkeuksetta erittäin positiivisia lukuun ottamatta paria negatiivista kommenttia jotka koskivat hotellin henkilökuntaa mutta nämä kommentit on jostain syystä poistettu tripadvisorista. Dolphin bay resort on valittu tripadvisorissa Thaimaan kuudenneksi ystävälliseksi lapsiperhehotelliksi. Olihan se lapsiystävällinen palveluiden suhteen, mutta henkilökunta oli poikkeuksellisen nuivaa ja lähes epäystävällistä. Samuel ei tähän kiinnittänyt huomiota ja Dolphin bay resort oli Samuelin suosikki tällä reissulla. Minusta hotellin hinta-laatusuhde ei ollut kohdallaan. Hintaan tosin vaikutti joulun aika. Huippusesongin ulkopuolella hinnat ovat edullisempia.

Dolphin bayn kanssa samaa hintaluokkaa oleva Evergreen place hotellimme Bangkokissa sen sijaan oli mielestämme hinta-laatusuhteeltaan erittäin hyvä. Pitää tietysti ottaa huomioon että Bangkokin hotellitarjonta on laaja ja kilpailu kovaa. Huoneemme oli iso, henkilökunta erittäin ystävällistä, aamiainen hyvä ja mikä parasta sijainti oli täydellinen lähes sky train aseman yhteydessä, 5min kävelymatkan päässä MBK:sta ja muista läheisistä ostoskeskuksista. Uskon että menemme hotelliin uudelleenkin. Hotelli oli myös muiden suomalaisten suosiossa ja tapasimme hotellissa useita suomalaisia. Evergreen hotelli oli sekä minun että Tomin mieleen. Erillinen makuuhuone oli aika kiva bonus tämän matkan viimeisessä hotellissa. Tässä muutamia kuvia Evergreenin allasalueesta ja sotkuisesta huoneestamme.

Samuel otti lentokoneessa parit päiväunet tai oikeastaan toiset unet taisi olla jo osa yöunia. Laskeuduimme Helsinkiin pari tuntia myöhässä aikataulusta uudenvuoden rakettien loistaessa taivaalla. Matkatavaroiden suhteen meillä jäi vielä vähän säädettävää seuraavaa matkaa varten. Minulla on laadittuna runko jonka mukaan pakkaamme aina tavarat lomamatkoja varten. Tällä matkalla meillä oli mukana liian vähän lämpimiä vaatteita. Pitkähihaisia vaatteita olisi voinut olla toiset mukana ja tavallisia kesävaatteita enemmän. Nyt olin ottanut mukaan hihattomia ns. hellevaatteita, mutta tavalliset t-paidat ja capri malliset housut olisi ollut vähän hellevaatteita lämpimämpiä. Kenkiä meillä oli liikaa mukana sekä uimaleluja joiden käyttö jäi vähiin viileähköjen uimavesien vuoksi. Aurinkorasvojenkin käyttö jäi melko vähäiseksi ja osan jätimme Thaimaahan ja osan raahasimme kotiin. Tällä matkalla meillä oli ensimmäistä kertaa mukana Samuelin matkasänky joka näkyy tuossa ylläolevassa kuvassa. Sängyn mukaan ottaminen oli hyvä idea eli sänky varmasti lähtee muokaan myös seuraavalle reissulle. Nyt olemme jo kotona ja minä haaveilen uusista matkoista. Kyllä, minulla on matkailuaddiktio...

Anonyymi kirjoitti...

Hei,

Ihana reissu! Mistä ja milloin saitte varattua huoneen tuolta Methavalaista? Nyt näyttää, että ensi jouluksi kaikki on loppuunmyytyä..

Päivi kirjoitti...

Varasimme Methavalain suoraan hotellilta eli laitoimme sinne sähköpostia ja varaus onnistui sitä kautta. Varaus maksettiin vasta hotellilla.