keskiviikko 2. toukokuuta 2018

Turkish Airlinesin kyydillä Venetsiaan. Osa 1.

Venetsia on ollut pitkään etenkin äitini haaveilema matkakohde, joten päätimme nyt toteuttaa haaveen ja matkustaa katsomaan minkälainen paikka Venetsia on. Etukäteen olin kuullut, että Venetsiassa on aina ruuhka, siellä haisee pahalle ja yksi päivä riittää vierailulle. Olimme Venetsiassa vappuna ja ainakin silloin ensimmäinen väite piti paikkansa. Kyllähän siellä oli ruuhkaa, mutta ruuhka keskittyi enimmäkseen San Marcon aukiolle ja esimerkiksi Rialton sillalle. Juuri Tokiossa vierailleena nämä ruuhkat eivät haitanneet ollenkaan, pahempiakin on siis kohdattu. Toinen väite, että Venetsiassa haisee pahalle, ei toteutunut matkamme aikana. Ehkä tämä ongelma vaivaa Venetsiaa enimmäkseen kesällä. Vietimme Venetsian pääsaarella yhden päivän, joka kyllä riitti vierailulle, mutta jos olisi halunnut tutustua pikkukujiin ja muihinkin paikkoihin kuin perinteisiin päänähtävyyksiin, saarella saisi kulumaan useita päiviä. Venetsian hintatasoa on myös arvosteltu erittäin kalliiksi. Ehkä se on sitä, jos esimerkiksi syö ja majoittuu keskellä Venetsiaa. Meidän hotellimme sijaitsi Lidon saarella, eikä siellä yleinen hintataso poikennut Suomen hintatasosta, ravintoloissa hinnat olivat jopa alhaisempia kuin Suomessa. Olimme reissussa 10 hengen voimin, oman perheeni, vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Tässä vähän kuulumisia, kuvia ja kokemuksia meidän matkaltamme.

Tällä koneella lensimme Helsingistä Istanbuliin. Kaikki lennot olivat ajallaan.

Lensimme Venetsiaan Turkish Airlinesin kyydissä. Lennämme enimmäkseen Finnairilla, mutta Finnair aloittaa lennot Venetsiaan vasta kesäkuussa, joten tämä vaihtoehto oli pois suljettu meidän reissumme aikana. Norweigian hinnoitteli itsensä pois meidän budjetistamme, joten jäjelle jäi Turkish Airlines. Olin lukenut positiivisia kokemuksia Turkis Airlinesistä, joten päädyimme ostamaan lennot heiltä. Lentolipun hintaan sisältyi 30kg matkatavaraa, istumapaikan varaukset etukäteen ja kaikki ruuat ja juomat lennolla. Lennoillamme oli lyhyet koneenvaihdot Istanbulissa sekä mennessä, että tullessa. Lennoista jäi tosi hyvät kokemukset. Palvelu toimi kaikin puolin erinomaisesti ja voin suositella lentoyhtiötä tämän kokemuksemme perusteella.

Kaikissa koneissa oli henkilökohtaiset viihdekeskukset.

Samuel sai lennoilla lastenateriat. Ruoka maistui kun päässä oli uusi koneesta saatu lentäjän hattu.

Minun kasvisruokani oli erinomaista. Kaikilla neljällä lennolla tarjoiltiin lämmin ruoka.

Perinteinen kuva lentokoneen siivestä pilvien yläpuolella.

Samuel sai kolmella lennolla puuhapussukan, jossa oli hattu, lentokone ja pieni puuhahmo.

Laskeutuminen Istanbuliin koneenvaihtoa varten.
 Lentomme saapui Venetsiaan puoli kahdeksan aikaan illalla. Ostimme liput veneeseen, jolla pääsimme Lidon saarelle. Lentokenttäkuljetukset maksoivat Ali Lagunan veneellä 25 euroa menopaluu henkilöltä. Venematka Lidolle kesti tasan tunnin. Matkasimme illan pimeydessä, joten emme voineet ihailla maisemia matkalla. Hotellille saavuimme vasta yhdeksän aikaan illalla. Hotellille oli lyhyt kävelymatka laivalaiturilta, emmekä edes eksyneet tällä kertaa matkalla. Sisäänkirjautuminen sujui nopeasti ja lähdimme heti syömään. Hotellin kadulla oli useita kivoja ulkoilmakuppiloita. Syötyämme kello olikin jo noin 23.00 ja menimme lopen uupuneina nukkumaan.

Lentoasemalla oli liukuhihnoja, joita pitkin pääsi venelaitureille.

Matka lentoaseman venelaitureille.

Hotellimme iltavalaistuksessa.
 Hotellin valinta ennen reissua oli melko ongelmallista. Meitä oli reissussa iso porukka ja halusimme, että hinta säilyisi kohtuullisena. Päädyimme pitkän harkinnan jälkeen hotelli Cristalloon, joka sijaitsee siis Lidon saarella lyhyen venematkan päässä Venetsian pääsaaresta. Hotelli on luokiteltu kahden tähden hotelliksi, mutta uskalsimme varata sen luettuamme hotelliarvosteluja netistä. Valinta osoittautui hyväksi ja hinta-laatusuhde oli mielestäni kohdallaan. Hotelli sijaitsi erinomaisella paikalla Lidolla ja aamiainen oli parempi kuin olin etukäteen ajatellut. Hotellihuoneet olivat perushuoneita, mutta lyhytaikaiseen oleskeluun aivan riittäviä. Tykkäämme pienestä luksuksesta ja haemme sitä aina pieniä ripauksia matkoillamme, mutta jääköön se tuleville reissuillemme. Tälle Venetsian matkalle sopi mielestäni paremmin ajan ja Venetsian henkeen sopiva majoitus ja kyllähän ne lämpimät ja rapeat hillo- ja suklaatäytteiset croissantit aamiaisella olivat herkullisia, vaikka emme majoittuneetkaan viiden tähden hotellissa.

Minun aamiaiseni.

Näkymä hotellin parvekkeelta.

Lidolta pääsee kätevästi veneellä Venetsian pääsaarelle.

Matka pääsaarelle.
Vietimme ensimmäisen kokonaisen lomapäivämme Venetsian pääsaarella. Olin tehnyt ennen reissua matkasuunnitelmaa paikoista, joissa tulisimme vierailemaan ja joita haluaisin nähdä. Tämän suunnitelman mukaisesti kävimme ihailemassa ja kuvaamassa Huokausten siltaa ja ihailimme San Marcon aukion rakennuksia ulkoapäin. San Marcon aukiolla oli useita kymmeniä metrejä pitkiä jonoja, joissa ihmiset jonottivat kirkkojen ja museoiden sisään. Meille riitti paikkoihin tutustuminen ulkoa päin. Kävimme myös ihailemassa Rialton siltaa, eksyimme Venetsian pikkukujilla, söimme jätskiä ja pizzaa pienissä ravintoloissa, joimme proseccoa ja miehet olutta ja kävelimme rauhalliseen tahtiin sinne minne pienet kujat johdattivat meitä. Olimme ostaneet aamulla Lidolta koko päivän liput julkiseen liikenteeseen, joten kävimme myös ajelemassa Venetsian pääkadun eli Canale Granden päästä päähän vaporetolla eli vesibussilla.

Yksi Venetsian sadoista kaduista.

Huokausten silta.

Rantakadun vilinää.

San Marcon aukiota.

Aina on aikaa lasilliselle Proseccoa.

Katujen varsilla oli kivoja pieniä ravintoloita. Ruuat olivat kohtuullisen hintaisia.

Kadut oli välillä aika kapeita.

Rialton silta.

Gondoliajelu oli suosittua ajanvietettä.

Erinomaista kesäjuomaa. Tätä maisteltiin myös Maltalla.

Canal Grande.

Matkalla Rialton markkina-alueelle.

Venetsian kaduilla oli kauniita vesipisteitä.

Kivat kädet.

Rialton silta toiselta suunnalta katsottuna.

Canal Grandella on vilinää. Vastaan tuli myös ambulanssivene pillit huutaen.

Näkymiä Venetsian pääkadulta eli Canal Grandelta.

Otin niin paljon valokuvia, että oli vaikea valita mitä julkaisen täällä blogissani. Venetsian rakennukset ovat upeita.

Venetsiassa oli myös valtavia matkustajalaivoja. Ihmiset olivat kokoontuneet vilkuttelemaan laivan kannelle ja hyttien parvekkeille samalla kun he poistuivat satamasta.

Emme kuulleet Venetsiassa sanaakaan suomen kieltä, mutta näimme suomalaisten purjeveneen.
 Venetsiassa vietetyn päivän päätteeksi palasimme veneellä Lidon saarelle. Kävimme illalla tietenkin vielä syömässä kivassa ulkoilmakuppilassa. Ilmat suosivat meitä, sillä lämpötilat olivat yli 20 astetta eli ulkona oli shortsi ja T-paitakelit, mutta ei liian kuumaa vaikka saimmekin auringosta pientä punoitusta ihollemme. Illalla auringon laskettua päälle piti etsiä pitkähihaista eli kelit oli juuri kuin Suomessa parhaimmillaan kesällä.

Hotellimme vastapäätä oli hieno hotelli.