perjantai 7. lokakuuta 2022

Elokuinen Lontoo

Olin käynyt ainoastaan kerran aiemmin Lontoossa, eikä kaupunki oikein avautunut minulle sillä kertaa. Olivia oli kuitenkin kysellyt jo jonkin aikaa, että voisimmeko mennä Lontooseen ja koska meillä oli vielä saldoa jäljellä Finnairin peruuntuneista lennoista saadulla lahjakortilla, päätimme lähteä pikalomalle Lontooseen ennen koulujen alkua. Jonotimme muutamia viikkoja Finnair plus -pisteillä matkustusluokankorotusta lennolle, mutta kuten olin lukenut, niin laajarunkokoneisiin on nykyään todella vaikea saada korotusta. Näin kävi myös meille eli emme saaneet korotusta kumpaakaan suuntaan. Onneksi koneessa oli melko väljää ja vieressämme oli tyhjä istumapaikka sekä meno- että paluumatkalla, joten turistiluokankin paikoilla oli meille riittävästi tilaa. Lontoossa majoituimme Mercure Bloomsbury hotelliin, joka osoittautui erinomaiseksi valinnaksi. Heathrown lentoasemalta pääse metrolla muutamalla punnalla suoraan hotellille ja hotellilta keskustaan oli kävelymatka. Hotellihuone oli siisti ja kaikin puolin toimiva ja aamiainenkin oli tuttua Mercuren tasoa.

Ensimmäisenä päivänä kävimme hotellihuoneen saamista odotellessa kävelemässä pitkin Lontoon katuja ja shoppailemassa Disney kaupassa, Primarkissa Samuelille kouluvaatteita, ja muissa pikku kojuissa. Vaikka väsymys painoi aikaisen aamulennon takia, niin jaksoimme silti käydä tuttavaperheen kanssa China Townissa kiertelemässä ja syömässä. Busseilla ja metrolla liikkuminen oli helppoa ja edullista ja kuljimmekin myös lyhyitä matkoja julkisilla kulkuvälineillä. Käytimme jonkin verran suomalaisia puhelinten nettiliittymiä navigoinnin vuoksi, mutta onneksi käyttö jäi niin vähäiseksi, ettei puhelinlaskut olleet kovin suuria matkan jälkeen.

Toisena päivänä meillä oli ohjelmassa matkan kohokohdat. Hotelliaamiaisen jälkeen kävelimme Sherlok Holmes pubille katsomaan mistä Afternoon Tea bussiajelumme lähtee. Olin varannut jo Suomesta Brigit´s Bakeryn Afternoon bus retken. Retki sisälsi bussiajelun, joka kierteli Lontoon nähtävyyksiä, perinteisen afternoon tean sekä take away teemukin kotiin vietäväksi. Retki oli aika kallis, etenkin kun jouduimme varaamaan VIP-paikat bussin edestä yläkerrasta, mutta mielestäni retki oli hintansa arvoinen.

Afternoon tea ajelun jälkeen lähdimme katsomaan Buckinghamin palatsia ja Prinsessa Dianan muistoksi rakennettua leikkipaikkaa. Samalla matkalla kävimme myös Sherlok Holmesin museon kaupassa ja Beatles kaupassa ostamassa Tomille tuliaiseksi rumpukapulat. Kierreltyämme jalat puuduksiin palasimme metrolla hotellille herkuttelemaan afternoon tea kierrokselta jääneet leivokset.

Olivian ehdoton toive oli päästä katsomaan Leijonakuningas musikaali Lontooseen. Olin varannut etukäteen meille liput musikaaliin ja pääsimme netistä tulostetuilla lipuilla sisään teatterille. Kokemus oli upea. Musikaalissa oli taitavat esiintyjät ja lavastus oli ainutlaatuinen. Teatteri näytti olevan viimeistä paikkaa myöten täynnä (tai ainakin melkein) ja teatteriin mahtuu yli 2000 katsojaa. Hieno kokemus. Olivia nautti esityksestä ja kävimmekin läpi jokaisen tapahtuman kävellessämme hotellille. Tästä riittää pitkäksi aikaa muisteltavaa.

Kotiinlähtöpäivänä luovutimme huoneemme aamiaisen jälkeen ja menimme British Museumiin. En ollut tajunnut etukäteen miten valtava tämä museo on. Olen käynyt aiemmin Egyptiläisessä museossa Kairossa ja tässä oli jotain samoja vaikutteita. Meitä kiinnosti eniten Aasian ja Egyptin osiot. Museon tutkimiseen saisi kulumaan useita päiviä ja meidänkin "pikainen" kierros kesti useamman tunnin.

British museum kierroksen jälkeen haimme matkalaukut hotellilta ja matkasimme metrolla lentoasemalle. Menimme lentokentälle hyvissä ajoin, sillä Heathrowlla oli ollut hurjia ruuhkia ja niistä varoitettiin myös Finnairilta tekstiviestitse. Lentoasemalla oli kuitenkin sotilaallinen kuri ja ohjaus turvatarkastukseen ja selvisimme lentokenttämuodollisuuksista kohtuullisessa ajassa. Lentokentällä menimme syömään Wagamama -ravintolaan, jonka olin myös suunnitellut matkaohjelmaan. Ruoka oli erinomaista ja palvelu nopeaa ja ystävällistä. En ollut koskaan aiemmin törmännyt siihen, että syömisen jälkeen ruoka maksettiin kuitissa olevalla numerolla omatoimisesti luottokortilla netissä. Se olikin tosi kätevää, kun ei tarvinnut odotella laskua, vaan maksu hoitui kätevästi ja odottelematta. Lentomatka kotiin sujui Thaimaa fiiliksissä kun pääsi ison koneen kyytiin. Nyt kävimme vain Lontoossa, mutta kaipuu Aasiaan on niin kova, että toivottavasti pääsemme sinnekin pikaisesti. Lontoon oli myös niin mukava kaupunki, että palaamme sinne varmasti uudelleenkin.