keskiviikko 8. kesäkuuta 2022

Hiihtoloma 2022 Saariselällä

Ajattelin kesäloman alkajaisiksi laittaa vähän muistiin tänne blogin puolelle näitä meidän pieniä reissujamme, joita olemme nyt vihdoin päässeet tekemään. Aasian matkat ovat jatkuvasti mielessä ja meillä on kova kaipuu etenkin Thaimaahan ja Mae Phimiin, mutta koronarajoitukset ovat meille vieläkin hidaste. Ensimmäinen lentomatkamme koronan jälkeen suuntautui helmikuussa 2022 Suomen lappiin Saariselälle. Emme olleet koskaan aiemmin käyneet lapissa, joten koronarajoitusten vuoksi Suomi vaikutti hyvältä vaihtoehdolta lähteä ensimmäiselle lentomatkalle pitkään aikaan. Pakko myöntää, että tippa tuli linssiin, kun lentokone nousi korkeuksiin. Rakastan lentämistä ja tunnetta uusiin seikkailuihin pääsemisestä.

Matkakohteeksemme valikoitui Saariselkä Suomen pisimmän pulkkamäen vuoksi ja koska sinne oli saatavilla Finnair-plus palkintolentoja. Olimme ennen lentoa yhden yön Scandic Airport hotellissa, koska lentomme lähti aikaisin aamulla. Scandic Airport oli myös meille uusi tuttavuus ja hotelli oli erinomainen vaihtoehto sijainnin vuoksi. Hotellissa oli perhehuoneita, joihin mahtuu hyvin neljän hengen perhe ja hintakin oli edullinen Black Friday tarjouksesta ostamani hotellilahjakortin vuoksi.

Saariselällä menimme lentokenttäbussilla lentokentältä hotellille. Matka sujui nopeasti ja kätevästi. Majoittauduimme Holiday Clubin Riekonraito nimisessä lomahuoneistossa. Huoneisto oli sopivan kokoinen meidän perheellemme ja muutenkin oikein hyvä, mutta pakko myöntää, että hinta-laatusuhde ei oikein kohtaa sesonkiaikana lapissa. Juuri ennen meidän lomaamme Saariselän ainoa kauppakeskus Kuukkeli paloi eikä Saariselällä ollut ollenkaan elintarvikekauppaa. Olin tilannut etukäteen Ivalon S-marketista ruuat meidän mökillemme ja ne toimitettiin meille sovitusti hotelliin kirjautumisen jälkeen.

Kuukkelin jäänteet

Ensimmäisenä iltana söimme Ivalon S-marketin antimia loma-asunnossa.

Heti ensimmäisenä kokonaisena lomapäivänä lähdimme testaamaan Suomen pisintä pulkkamäkeä. Ostimme mäkeen kahden tunnin paketin, joka sisälsi hissilipun, pulkan vuokran ja kypärän. Omat laskettelulasit olisivat olleet ehdottomat, sillä niitä ei saanut vuokralle eikä ilman laseja nähnyt juuri mitään, kun lumi pöllysi pahimmissa mutkissa silmille. Pulkkamäki on noin 1,2 kilometriä pitkä ja aika haastava etenkin pienimmille laskijoille. Meidän 12-vuotias hurjapää laski vuorotellen isän ja siskon kanssa samassa pulkassa, sillä vauhti olisi ollut aivan liian hurjaa lasketella yksin. Minä jarruttelin niin paljon jaloilla, että kenkien pohjat irtosi. Mukava kokemus vaikka kengät hajosivat, silmät olivat täynnä lunta ja takapuoli kipeä töyssyistä.

Yksi matkan kohokohdista oli myös lapin ruoka. Etenkin Olivia oli odottanut poronkäristyksen syömistä ja maku täytti odotukset. Olivia söi monta kertaa käristystä matkan aikana. Myös Samuel tykkäsi käristyksestä ja tyhjensi lautasen ennätyksellisen nopeasti ruuasta. Tomi söi mm. porohampparin ja minä herkullista rautua. Jälkiruokien ehdoton suosikki oli leipäjuusto. Ravintolassa syöminen oli valitettavasti todella kallista, etenkin kun olemme tottuneet mm. Thaimaan hintatasoon lomillamme. Emme kuitenkaan pihistelleet lomalla, vaan nautimme kaikista herkuista, joita oli tarjolla.

Meillä ei ollut omia suksia mukana reissulla, koska meillä ei ollut tarkoituksena mennä hiihtämään. Sää oli kuitenkin upea ja aurinkoinen ja päätimme vuokrata murtomaahiihtosukset. Mitään pitkiä hiihtolenkkejä emme tehneet, vaan tyydyimme Saariselän lähiympäristöön. Kävimme mm. Kaunispään alhaalla ja Metsäbaarissa kaakaoilla ja silittelemässä koiria. Pientä epäonneakin oli matkassa, kun minulta katkesi suksisauva, mutta siitä selvittiin kahdenkymmenen euron setelillä.

Minä en ollut ennen tätä vuotta nähnyt koskaan revontulia. Näin revontulet vähän ennen matkaa ensimmäisen kerran kodin lähellä Kouvolassa. Olin myös päättänyt, että näen revontulia myös Saariselällä. Kävimme joka ilta läheisellä Aurora päivätuvalla katselemassa, jos revontulia olisi taivaalla. Jokainen reissu oli turha, sillä taivas oli pilvinen lähes joka yö. Onneksi yhtenä iltana mökiltä ulos katsoessani näin pienet revontulet, joten toive revontulien näkemisestä täyttyi.

Viimeisenä lomapäivänä lähdimme heti aamulla kävelemään Northern light villageen, koska olin lukenut, että siellä olisi mahdollisuus nähdä poroja. Huhut pitivät paikkansa ja pääsimme ihastelemaan poroja lähietäisyydeltä. Vietimme melko pitkän ajan ihaillen näitä kavereita. Kylläpä ne olivatkin mukavia. Ennen kotimatkaa kävimme vielä uimassa Holiday Club Saariselän kylpylässä. Kylpylä oli melko pieni, mutta ihan mukava ajanviete illan lentoa odotellessa. Matka lentokentälle sujui taas kätevästi bussilla. Saariselältä lähti mukaan kotiin lasten ostamia matkamuistoja ja mukava kokemus Suomen lapista. Matka oli tosi mukava ja nautimme joka hetkestä. Mitään sen suurempaa tarvetta palata uudelleen lappiin ei meille tullut, mutta kokemuksena reissu oli antoisa.