torstai 9. kesäkuuta 2022

Ihana Islanti

Toukokuussa 2022 kävimme pitkällä viikonloppumatkalla Islannissa. Koska meille oli korona-aikana kertynyt Finnairin luottokortin ansiosta paljon Finnair plus -pisteitä, matkustimme taas lentomatkat businessluokassa. Matkaseurana meillä oli oman perheen lisäksi vanhempani. Matka alkoi tuttuun tapaan Finnairin Schengen loungessa, jossa aika sujui jälleen herkutellen ja lentokoneliikennettä katsellen. Loungessa on myös mukavia neurosonic-tuoleja, joissa otimme hierontoja. Lentomatkat sujuivat nopeasti ja palvelu ja tarjoilut olivat jälleen kerran erinomaisia. Finnairilla oli toista päivää käytössä uudet businessluokan kevyemmät ja tyylikkäät astiat. Saimme matkalla esittelyn astioista ja olihan ne hienot ja mukavaa vaihtelua entisille asioille.

Samuelin hedelmälautanen koneessa

Islantiin laskeutumisen jälkeen nostimme pikaisesti lentoaseman automaatista paikallista valuuttaa ja matkustimme lentoasemalta Reykjavikin keskustaan booking.comin kautta etukäteen varaamallamme tila-autolla. Hotelliksi olimme valinneet hotel Fronin Reykjavikin keskustassa ja näin jälkikäteen voin suositella todella lämpimästi hotellia. Sijainti oli erinomainen, huoneet isot ja niissä oli myös keittiövarustelu ja aamiainenkin oli monipuolinen ja hyvä. Ensimmäisenä iltana kiertelimme Reykjavikin keskustassa ja ihmettelimme hienoa kirkkoa, peltisiä taloja ja hienoa sateenkaaritietä. Syömässä kävimme läheisessä pizzapaikassa, jossa söin pinaatti-suolapähkinäpizzaa ja hyvää oli.

Reykjavikin peltitaloja

Toisena päivänä kävelimme noin parin sadan metrin päähän bussipysäkille, josta pikkubussi haki meidät linja-autoasemalle. Siellä vaihdoimme isompaan Destination blue lagoonin bussiin, jolla matkustimme matkamme kohokohtaan eli Blue Lagooniin. Olen haaveillut niin pitkään kuin muistan Blue Lagooniin pääsystä ja nyt se haave toteutui. Olin varannut kuljetuksen ja sisäänpääsyn Blue Lagooniin hyvissä ajoissa ennen matkaa Blue Lagoonin nettisivulta. Blue Lagoonin sisäänpääsyn yhteydessä neuvottiin laittamaan pitkät hiukset kiinni ja käyttämään reilusti hoitoainetta jo ennen altaaseen menoa. Tämä oli hyvä neuvo, vaikka hoitoaineen laittaminen etukäteen hiuksiin ei juurikaaan auttanut mitään, sillä hiukset olivat hirveässä sumpussa päivän jälkeen ja hotellilla käytin koko hoitoainepullon selvittääkseni takut.

Olimme allasalueella vajaa neljä tuntia ja itse olisin voinut olla siellä vaikka toiset neljä tuntia. Sisäänpääsyn hintaan sisältyi vapaavalintainen juoma allasbaarissa. Lapset joivat siniset slush -juomat ja minä siideriä. Käytimme myös ravintolan palveluja ja ostimme sieltä pieniä välipaloja, hinnat olivat Suomen kylpylöiden hintatasoa. Allasalueella sijaitsevasta mutanaamiobaarista sai maksutta silica-kasvonaamion, muista olisi pitänyt maksaa erikseen. Maksut hoituivat kätevästi rannekkeella, joka skannattiin pois lähtiessä automaatilla ja samalla hoidettiin maksut. Allasalueella oli myös saunoja, mutta itse en käynyt niissä. Minulle riittin noin 38 asteinen vesi ja auringonpaahde lämmittelyyn. Poltinpa sitten jälleen kerran hartiani melko ikävästi auringossa, koska minulle ei tullut mieleenkään suojata vaaleaa talven jäljiltä olevaa ihoa. Blue Lagoon oli todellakin unelmieni täyttymys ja minusta se oli jokaisen euron arvoinen, vaikka mitään halpaa lystiä käynti ei ollutkaan. Blue Lagoonin jälkeen palasimme saman firman bussilla Reykjavikiin ja lähdimme lähes saman tien etsimään leipäkeittoravintolaa. Sellainen löytyikin ihan hotellin läheltä ja söimme hyvällä ruokahalulla täyttävät leipäkeitot Svarta kaffid ravintolassa.

Leipäkeitto, kasvisversio

Seuraavana päivänä meillä oli retkipäivä. Olin varannut tämänkin retken jo etukäteen Suomesta käsin. Retken nimi oli Golden circle with Kerid crater ja matkan kestoksi oli arvioitu kahdeksan tuntia. Varasin tämän kultaisen kierroksen retken Get your guide retkipalvelun kautta ja homma toimi jälleen kerran erinomaisesti. Kävelimme retkipysäkille reilun kilometrin matkan, josta iso bussi tuli hakemaan meitä ja monia muitakin retkelle lähtijöitä. Bussi oli viimeistä paikkaa myöten täynnä eli emme olleet ainoita retkelle lähtijöitä. Vaikka päivän aikana tuli istuttua melko paljon bussissa, niin se ei haitannut mitään, koska bussin ikkunasta oli mukava katsella maisemia ja kuunnella oppaan tarinoita Islannista.

Ensimmäinen pysähdyspaikkamme oli Pingvellirin kansallispuisto, jossa Euraasian ja Pohjois-Amerikan mannerlaatat eroavat toisistaan. Paikka on myös kuuluisa siitä, että Pingvellirissä on kuvattu Game of Thrones TV-sarjaa. Tämän jälkeen menimme katsomaan Gullfoss -vesiputousta. Vesiputous oli todella vaikuttava. Vesiputouksen valokuvaaminen osoittautui mahdottomaksi, koska vesi kasteli kameran linssiä. Muutaman kännykäkuvan sain onneksi otettua, vaikka nämä kuvat eivät vastaa ollenkaan sitä kauneutta, jota luonnossa oikeasti oli. Vesiputousten jälkeen menimme katsomaan geyshiriä ja näimmekin monta eri kokoista vesipurkausta. Geyshir -alueella meillä oli myös lounastauko, jonka aikana ehdimme syödä pikaisesti paninit. Geyshirin jälkeen menimme viimeiseen nähtävyyspaikkaan, joka oli Kerid kraateri. Opas kertoi, että kraaterijärvi on kuin ikkuna maapallon sisälle. Retki oli kokonaisuudessaan todella onnistunut ja voin suositella tätäkin retkeä.

Pingvellir

Gullfoss

Geyshir

Kerid kraateri

Viimeisen retkipäivän jälkeen menimme syömään Hard Rock cafeen ja tuttuun tapaan teimme ravintolan kaupassa pienet ostokset. Islannissa ostoksia tehdessä on muuten hyvä säilyttää kuitit, sillä ostoksista saa verot takaisin kun esittää kuitin lentoasemalla pois lähtiessä. Veron osuus palautuu luottokortille noin viikon kuluttua. Kotimatkalle lähdimme aikaisin sunnuntai aamuna. Emme ehtineet hotellin aamiaiselle, mutta se ei haitannut meitä, sillä menimme syömään lentoaseman loungeen aamiaisen. Keflavikin lounge oli erittäin hyvä ja ruokatarjoilu monipuolinen. Myös kotimatka Finnairin businessluokassa sujui mukavasti, vaikka kone oli tälläkin kertaa viimeistä paikkaa myöten täynnä. Tämäkin matka oli erittäin onnistunut, sain matkalta sen mitä lähdin hakemaan ja mikä tärkeintä, pääsin vihdoin Blue Lagooniin uimaan.