maanantai 3. tammikuuta 2011

Petronasin kaksoistornit

Petronasin kaksoistornit päivällä ja illalla...

3.1.2010 Meillä oli tänään tarkoitus mennä aamulla jonottamaan lippuja, että pääsisimme käymään Petronasin kaksoistornien näköalatasanteella. Heräsimme kuitenkin vasta kello 8.30 ja totesin heti, että nukuimme auttamattomasti pommiin. Liput oli varmasti jo jaettu tämän päivän osalta, joten päätimme ottaa aamun rauhallisesti ja lähdimme aamiaiselle. Aamupalan jälkeen lähdimme Janin kanssa Thaimaan konsulaattiin, mutta se olikin suljettu jonkun kansallisen juhlapäivän takia. Yritetään uudelleen huomenna. Jos Jani saa jätettyä huomenna viisumianomuksen, viisumin olisi valmistuttava päivässä, sillä olemme lähdössä Bangkokiin ylihuomenna. Tiukille menee.

Otimme konsulaatin pihalta taksin ja menimme Petronasin kaksoistorneille. Kiertelimme superkalliissa ja hienossa ostoskeskuksessa ja kävimme katsomassa myös tornien läheisyydessä olevaa puistoa. Puistossa on lasten uima-allas, mutta se on maanantaisin kiinni. Lupasimme Olivialle, että tulemme samaan paikkaan huomenna. Reissun jälkeen menimme taksilla hotellille ja tarkoituksena oli mennä uima-altaalle uimaan. Juuri kun pääsimme altaalle, alkoi satamaan ja ukkosti. Uima-allasta ei saanut käyttää sateella tai ukkosella, joten Olivia leikki uikkarit päällä vesisateessa. Minä kävin altaiden yhdeydessä olevassa saunassa ottamassa kunnon löylyt, koska ilma meni aika "viileäksi" sateen aikana. Olivia söi altaalla kalaa ja ranskalaisia ja kun hän sai mahan täyteen, menimme huoneeseen päiväunille. Olivia on taas tottunut jokapäiväisiin päiväuniin, joten taitaa tulla hyvin rankkaa kun on aloitettava eskari loman jälkeen ja luovuttava taas unista. Oikeastaan Olivialle on ollut hyvin rankkaa koko syksyn kun eskarissa ei nukuta päikkäreitä, vaikka ne sopisivat hyvin Olivian rytmiin.

Päikkäreiden jälkeen lähdimme taksilla Hard Rock Cafeen syömään. Lähtiessä jouduimme taas tekemään vähän töitä, että löysimme mittaria käyttävän taksin. Olemme nyt todenneet, että kukaan tien vieressä asiakkaita odottamassa oleva taksikuski ei suostu käyttämään mittaria tai jos joku tarjoaa taksikyytiä niin silloinkaan mittaria ei laiteta päälle. Me emme ole periaatteen vuoksi suostuneet näihin sovittuihin hintoihin ja onhan niissä huima hintaerokin, vaikka taksikyydit ovatkin täällä erittäin edullisia. Taksimatka keskustan alueella esim. kolmen kilometrin matkalta, maksaa vähän reilun euron. HRC oli ihan kiva ruokapaikka. Tomi ja Olivia ostivat HRC kaupasta paidat ja shoppailun jälkeen menimme syömään. Alkupalaksi otimme nachoslautasen kolmeen pekkaan ja söimme pääruuaksi hampurilaiset. Minun kasvishampurilainen oli samanlainen kuin se, jonka söin neljä vuotta sitten Bangkokin HRC:ssä ja josta sain ruokamyrkytyksen. Vähän hirvitti syödä hampurilaista vaikka se oli hyvää. Ruokamyrkytystä ei nyt näköjään onneksi tullut. Olivia on ollut tänäänkin todella hyvällä tuulella ja hauskuutti meitä ravintolassa kertomalla vitsejä ja järjestämällä tietokilpailuja. Välillä Olivia nauraa räkätti maha kippurassa, niin että viereisessä pöydässä istuvat suomalaiset huomasivat varmasti meidät.

Syömisen jälkeen kävimme läheisellä monorail asemalla katsomassa jos olisimme päässeet sillä keskustaan. Linja ei kuitenkaan mennyt kaksoistorneille, joten kävelimme sinne lyhyen matkan. Etsimme rahanvaihtopistettä, mutta ne olivat jo menneet kiinni. Luottokorttikin oli tallelokerossa, joten päätimme lähteä euroinemme hotellille. Shoppailemaan ei voinut mennä kun ei ollut paikallista valuuttaa. Minä en muuten ole vieläkään sisäistänyt tätä Malesian valuutan arvoa suhteessa euroon. Helpoimmin sen ymmärtää kun lisää summan perään nollan ja näin arvo on sama kuin Thaimaan bahteissa. Bahtin arvo on taas sisäistynyt niin hyvin, että siinä ei tavita laskinta muutettaessa summia euroiksi. Kätevää ja helppoa.

Jani lähti kaksoistorneilta jonnekin klubille, jota oli suositeltu netissä. Mittaritaksin löytymisessä joutui taas käymään parit neuvottelut koska olimme tällaisessa turistien suosimassa paikassa kaksoistorneilla, mutta saimme vähän matkan päästä lennosta taksit ja pääsimme lähtemään hotellille. Nyt Olivia puuhailee taas puuhakirjojensa parissa ja minä suunnittelen, että olisi käytävä nukkumaan. Huomenna olisi tiedossa taas uusi päivä ja uudet kujeet.