maanantai 2. tammikuuta 2017

Kotimatka Finnairin A350 bisneksessä

Otimme uutta vuotta 2017 vastaan Novotel Suvarnabhumi hotellin huoneessa toivottaen toisellemme parasta vuotta ikinä. Olivia kertoi käyneensä nukkumaan vasta kello 4.00 aamulla, mutta sanoin ettei se haittaa koska tänään voi nukkua lentokoneessa. Kävimme aamulla hotellilla nopeasti aamupalalla tai lapset eivät syöneet mitään ja minäkin Tomin kanssa otin vain kahvin ja vähän hedelmiä. Syötyämme siirryimme lentoasemalle hotellin pikkubussilla, koska meillä oli niin monta matkalaukkua, että niiden raahaaminen alikulkutunnelia pitkin olisi ollut hankalaa. Lentoasemalla pääsimme priority lineä pitkin turvatarkastuksiin ja passintarkastukseen, koska matkustimme bisnesluokassa. Lentoasemalla menimme vanhaan tuttuun CIP-loungeen, jossa olemme olleet ennenkin. Söimme kevyen aamiaisen ja odottelimme lennon lähtöä.
Toinen aamiainen CIP loungessa

Viiniä maistoin, mutta muita juomia en.

Loungessakin oli tällainen kätevä pannarikone.

Siirtyminen lähtöportille
 Siirryimme lähtöportille hyvissä ajoin, mutta meidän ei tarvinnut odotella siellä kovin pitkään, kun pääsimme siirtymään koneeseen. Koneeseen siirryimme ensimmäisten joukossa ja saimme juomat odotellessa koneen lähtöä. Kylläpä samppanja maistuikin hyvälle ja samalla pääsi hyvään lentofiilikseen. Jouduimme odottelemaan aika kauan lähtövuoroamme, mutta mikäs siinä oli odotellessa samalla kun tutustuimme bisnesluokan istuimiimme ja rentouduimme tulevaa lentomatkaa varten.

Kippis, hyvää uutta vuotta 2017!

Samuel viihtyi omassa "yksiössään"

Ilmaan päästyämme lentoemännät tulivat kyselemään mitä haluaisimme syödä. Ruokailu tapahtui pitkän kaavan mukaan ja ruoka oli ehdottomasti parasta ruokaa mitä olen ikinä syönyt lentokoneessa. Amuse bouchena oli savustettua taimenta, hapankermaa, sitruunaa ja kirsikkatomaattia. Itse nautin sen Finnairin nimikkodrinkin Blue Skyn kanssa. Alkuruuaksi otin savulohta, kampasimpukkamoussea, pikkelöityjä kasviksia ja tillimajoneesia. Pääruuaksi valitsin lohi confittia, ohrarisottoa, kasviksia ja kevätsipulia kermaisessa valkoviinikastikkeessa ja ruokajuomana join hyvää kevyttä punaviiniä. Jälkkäriksi otin juustoja -mietoa cheddaria ja tanskalaista sinihomejuustoa ihanan hillokkeen, hapankorppujen ja portviinin kera. Kahvin kanssa söin vielä suklaakonvehteja ja suklaajäätelöä. Myös lapsille ruuat maistuivat erinomaisesti ja Samuel sai söpöydestään monet kehut lentoemännältä. Oikeassahan hän oli, meillä on ihanat lapset. Olivia hoiti täysin itsenäisesti omat ruokatilaukset ja muutenkin hän nauttii todella paljon näistä bisnesluokan erikoisuuksista.

Alkupala

Alkuruoka

Alkumatkasta matkustamossa oli lämmin valaistus

Pääruuaksi otimme kalaa

Suolainen jälkiruoka

Makea jälkiruoka
 Ruuan jälkeen katselimme elokuvia ja saimme etukäteen tilaamamme tax-free ennakkotilaukset. Olin tilannut 100 euron Finnairin tax-free voucherin eräästä tarjouskampanjasta ennen matkaa. Ennakkotilauksemme summa oli vain 95 euroa eikä voucherista voi antaa rahaa takaisin. Lentoemäntä toi meille hyvityksenä 4 euroa maksavan suklaalevyn ja 8 euroa maksavan jellybeans putkilon. Aivan huippu palvelua kaikin puolin tältä minun ja lasten käytävän lentoemännältä. Tomin käytävällä on taas vanha todella tylyn oloinen lentoemäntä, hänestä pitääkin laittaa huonoa palautetta, kun Finnairilta tulee palautekysely. Esimerkkinä huonosta palvelusta tuhahtelujen ja tylyn asenteen lisäksi se kun hän kysyi Tomilta mitä hän ottaa pääruuaksi. Tomi valitsi lohen, sitten hän kysyi että ”no mitä otat pääruuaksi, keittoa vai otatko silloinkin lohta?”. Tomi hämmentyi kysymyksestä, sillä oli juuri kertonut pääruuan. Minä tajusin vieressä, että lentoemäntä sanoi väärin ja hän kysyi nyt alkuruokaa. Tomi ei tiennyt oikein mitä vastaisi ja lentoemäntä tuhahteli vieressä odottaen vastausta. Pitkä miinus tälle lentoemännälle, koskaan en ole kohdannut Finnairin koneessa näin tylyä palvelua ja tämä vielä bisneksessä. Saman henkilön käytös oli yhtä huonoa koko lennon ajan. Hyvät ruokahalutkin tämä henkilö toivotteli jonnekin käytävälle, eikä asiakkaille sillä hän ei katsonut edes päin puhuessaan.

Lennon aikana matkustajille tarjoiltiin erilaisia välipaloja. Välipaloja sai myös hakea itse keittiöstä.

Hedelmäsalaattia ja mustikkamehua

Kahvia ja mustikkaleivos

Pähkinöitä

Perunalastuja
 Bisnesluokan virkistyspaketti oli vähän parempi kuin economy comfortin vastaava. Tässä paketissa oli rasvoja, hammasharja, korvatulpat, silmäsuoja, paksumpi ja isompi toiletlaukku sekä marimekon tossut.

Ennen lennon laskeutumista tarjolla oli vielä kevyt lounas. Olisimme valinneet kaikki paninit, mutta ne loppuivat ennen meidän tilausvuoroamme. Ystävällinen lentoemäntämme kävi kysymässä toiselta käytävältä, olisiko heillä yhtään jäljellä vaikka tällaista järjestelyä ei kuulemma saisi tehdä, sillä molemmille käytäville oli varattu omat kiintiöt. No toiselta käytävältä löytyi Samuelille panini ja minä otin Olivian kanssa salaatit. Onneksi otin, sillä se oli paljon parempi vaihtoehto kuin panini perunalastujen kanssa. Jälkkäriksi pyysin vielä kahvia ja meidän käytävämme lentoemäntä toi kahvin aina suklaiden kera toisin kuin Tomin käytävän tyly lentoemäntä. Häneltä oli turha odottaa extroja. Ei tullut suklaita eikä edes peittoa tarjottu koko matkan aikana.

Kevyt lounas

Jälkkärikahvi

Auringonlasku

Katsoin matkalla mainion elokuvan.

Loppumatkasta matkustamossa demonstroitiin revontulia.
Lentomatka bisneksessä meni liian nopeasti. Olisin hyvin voinut reissata pitempäänkin. Korotimme matkustusluokkamme economysta bisnekseen finnair plus pisteillä ja matkustusluokankorotus onkin mielestäni yksi parhaita tapoja käyttää pisteitä. Tämä oli kolmas kerta kun käytämme pisteemme korotukseen Bangkokin lennolla, mutta ensimmäinen kerta A350 koneen bisneksessä. Istuimme koneessa niin, että lapset istuivat ikkunarivillä (5 ja 6) peräkkäin ja minä ja Tomi keskirivillä (6). Tässä koneessa yhdessä matkustavien kannattaa ottaa paikat niin, että toinen on ikkunpaikalla ja toinen keskirivillä, sillä vaikka keskirivillä on kaksi paikkaa, niin keskustelu näissä paikoissa on hankalaa väliseinän ja pitkän etäisyyden vuoksi. Vaikka tätä A350 Finnairin koneen bisnestä on aika paljon kritisoitu palautteissa, niin minä ainakin olin erittäin tyytyväinen kokemukseen lukuunottamatta osittain tylyä henkilökuntaa. Nyt on sitten alettava taas säästämään pisteitä uutta korotusta varten.

Helsingissä jouduimme odottelemaan normaalia pitempään matkalaukkujamme, mutta onneksi saimme ne ensimmäisten joukossa. Meillä oli tällä kertaa auto P3 parkkihallissa, jonne olin varannut ja maksanut paikoituksen etukäteen netissä. Kokemus tuosta parkkihallista oli niin hyvä, että taidamme unohtaa kokonaan lentoparkin ja muut kauempana olevat pysäköintialueet. P3 parkkihalli on T1 vieressä, josta pääsi halliin hissillä. Kävelymatkaa kakkosterminaaliin oli jonkun verran, mutta se ei haitannut, koska terminaalista pääsee kävelemään toiseen terminaaliin sisätiloissa. Kotimatka Helsingistä sujui nopsaan ja pääsimme ajoissa nukkumaan. Nyt minulla on jo ensimmäinen työpäivä takana ja jetlag vaivaa, joten ei auta muu kuin lähteä taas nukkumaan ja haaveilemaan uusista lomista.

Unknown kirjoitti...

Hyvää Uutta Vuotta! Katsoimme blogianne poikien kanssa, ihanan oloinen matka teillä taas takana. Me varattiin kesäkuun alusta vajaa viikko Bangkok-2 vkoa Singapore-Laem Mae Phim 4 vkoa. Kesää odotellessa. Ehkä törmätään :)

Päivi kirjoitti...

Kiitos! Teille myös oikein hyvää uutta vuotta! Onpa kiva kuulla, että olette lähdössä kesäkuun alussa reissuun. Meillä samat suunnitelmat. Lähtö 3.6. ja kohteina Sinagpore, Malesia, Mae Phim ja Bangkok. Ehkä tosiaan tapaamme!