lauantai 17. marraskuuta 2012

Kööpenhaminan eläintarha

Ja sitten pikaisesti tämän päivän tapahtumiin. Lapset ja Tomi nukkuvat jo ja minunkin olisi tehnyt mieli käydä nukkumaan, mutta haluan saada tänne blogiin muutamia muistoja joten nyt on vaan pakko jaksaa.

Sovimme eilen, että menemme omia aikojamme aamupalalle koska heräämme luultavasti eri aikoihin. Samuel heräsi aamulla noin kello 7 ja Olivia heti perään. Heräilimme rauhassa ja menimme noin kello 9 aamiaiselle ja muut porukastamme olivatkin tulleet syömään suunnilleen samaan aikaan. Aamianen oli todella hyvä ja monipuolinen. Lapset eivät yleensä ole kovin nälkäisiä aamulla, mutta Olivialle maistui Nutella -leipä ja Samuel taisi syödä pari perunaa.

Syötyämme lähdimme Kööpenhaminan eläintarhaan. Marko katsoi navigaattorista, että eläintarhalle olisi matkaa vähän alle 3 kilometriä, joten päädyimme kävelyn sijaan taksikyyteihin. Koska meitä oli 10 henkilöä, jouduimme ottamaan kaksi taksia. Onneksi toinen hotellin eteen tulleista takseista oli tilataksi, niin mahduimme kahteen taksiin. Jos muistan oikein, niin taksit maksoivat noin 80 DKK ja 110DKK hotellilta eläintarhalle.

Tässä aluksi pari kuvaa eläintarhasta

Vietimme eläintarhassa muutaman tunnin. Paikalla oli melko paljon väkeä, enimmäkseen lapsiperheitä pienten lasten kanssa. Kiinnitimme huomiota sellaiseen suomalaisista tavoista poikkeavaan asiaan, että pienet lapset istuivat lastenvaunuissa. Lasten vaunujen kopat olivat enimmäkseen todella suuria ja niissä pystyi isommatkin lapset oleskelemaan. Samuelilla oli kulkupelinä Olivian vanhat vaaleanpuna-mustat Peg Peregon plikot, jotka ovat olleet meille vuosien aikana aivan korvaamattomat kuormajuhdat ja nukkumispaikat. Samuel otti tänäänkin eläintarhassa reilun tunnin unet rattaissa ja heti herättyään vauhtia taas riitti.

Eläintarha oli mukavan kokoinen ja se jakautui kahteen eri alueeseen. Puistossa oli myös useita lasten leikkipaikkoja ja eläintaloissa oli teemoihin sopivia näyttelyitä. Eläintarhassa viettää varmasti kesällä koko päivän, mutta näin syksyllä osalle meidän porukasta meinasi tulla kylmä, vaikka vaatetta oli runsaasti mukana. Ilma tosin oli ihan hyvä, koska vettä ei satanut eikä tuullutkaan runsaammin. Lapset juoksentelivat ja katselivat mielenkiinnolla eläimiä. Muutaman tunnin kiertelyn ja pikaisen ruokatankkauksen jälkeen lähdimme takaisin hotellille. Olimme jo menossa taksitolpalle päin kun vaihdoimme mieltä ja hyppäsimmekin bussin kyytiin, joka oli menossa hotellillemme päin. Kööpenhaminassa alle 12v lapset matkustavat ilmaiseksi julkisessa liikenteessä ja näin ollen bussimatka tuli melko paljon edullisemmaksi kuin taksimatka olisi tullut.

Tässä muutamia kuvia eläimistä, joita näimme tänään...

Leikkipaikka

Joni "Teletappimaassa"
Hotellille päästyämme lepäilimme hetken ja osa porukastamme lähti käymään läheisessä Irma kaupassa. Teimme pienet ostokset ja kiiruhdimme hotellille, että pääsisimme lähtemään syömään. Tarkoituksemme oli mennä Hard Rock Cafeen ja lähdimme kävelemään sinne, vaikka aavistelimme että paikka saattaisi olla täynnä. Perillä selvisi, että jono oli kahden tunnin mittainen. Emme jääneet jonottamaan, koska lapset olivat hyvin nälkäisiä. Ruokapaikan etsiminen oli vaikeaa koska tänään on lauantai ja ravintolat näyttivät olevan hyvin täynnä. Meidän oli lopulta tehtävä jako ruokamieltymysten mukaan. Annen perhe ja vaari menivät mäkkäriin ja me menimme mummon kanssa kiinalaiseen ravintolaan. Lapset jaksoivat juuri ja juuri odottaa ruokaa väsyneinä ja nälkäisinä. Onneksi ruoka oli kaikille mieluista ja saimme mahamme täyteen. Hotellilla pysähdyimme vielä aulabaariin pikaisille yömyssyille ja käytin Samuelin mummon ja vaarin huoneessa ammeessa, koska meidän huoneessa ei ole ammetta. Laitoimme mukavasta reissupäivästä väsyneet lapset nukkumaan vähän ennen kello kymmentä ja nyt pääsen itsekin unten maille. Lopuksi vielä kuva väsyneestä ja nälkäisestä Samuelista joka nyt tuhisee tuossa lisävuoteella isosiskon ja isän tuhistessa toisella sängyllä.