tiistai 4. kesäkuuta 2024

Businessluokassa kesälomamatkalle Thaimaahan

Taas on se aika vuodesta kun saimme lähteä kesäloman viettoon Thaimaahan. Onhan täällä tullutkin jo käväistyä peräti 22 kertaa. Olemme myös päässeet kokemaan jo useampaan kertaan Finnairin businessluokan, joten kun sovellus näytti matkustusluokankorotuksen hinnaksi 250 euroa, ei tarvinnut kauaa miettiä hyväksyisimmekö sen. Matka lentoasemalle meni sujuvasti junalla ja ennen lentoa käväisimme Finnairin loungessa. Loungen tarjonta ei tarjonnut yllätyksiä. Ruoka oli perushyvää ja juomat maistuvia.

Samuel tilaamassa moctailia

Ennen lentoa nautin perinteisesti shamppanjaa ja heti nousun jälkeen aperitiiviksi Northern Blush -drinkin. Kyseessä on Finnairin nimikkodrinkki, joka oli edellisellä lentomatkallani loppu. Nyt pääsin maistamaan tätä kauniin väristä juomaa. Lentomatka sujui leppoisasti välillä ohjelmia katsoen, välillä nauttien Finnairin keittiön tarjonnasta ja välillä nukkuen mukavasti pitkällää.

Nousua odotellessa on aikaa nauttia shamppanjaa.

Northern blush

Aina upeita pilvimuodostelmia.

Pääruuaksi valitsin lohta.

ja jälkkäriä...

Välipaloja sai itse hakea takakeittiöstä.

Tähän tykästyin viime kesän lennolla.

Ennen laskeutumista tarjoiltiin aamupala.

Lentomatkan jälkeen ostin Suvarnabhumin lentoasemalta matkalaukkuhihna numero 13 kohdalta AIS:in sim -kortin puhelimeen. Näitä puhelinliittymäkauppiaita on lentoasemalla useita kymmeniä ja minusta näyttää ettei niiden tarjonnassa tai hinnoissa ole mitään huomattavia eroja. Ehkä lentoaseman ulkopuolelta esim. 7elevenistä saisi halvemmat liittymät, mutta olen kokenut kätevimmäksi hommata liittymän tällaiselle lyhyelle lomalle heti lentoasemalta. Liittymän hankkimisen jälkeen kävimme hakemassa matkalaukut hihnalta ja menimme vaihtamaan rahaa lentoaseman alakertaan. Kuvassa näkyy kurssi, joka oli 39.5 eli jonkun verran parempi kuin viime kesänä.

Taksimatka Pattayalle sujui nopeasti. Matkaan meni aikaa noin 1h 15min. Naiskuski ajoi aika reippaasti, mutta matkanteko oli kuitenkin luotettavan oloista. Olimme hotellilla jo seitsemän aikoihin aamulla ja tiesin, että edessä olisi pitkä odottelu huoneen saamiseksi. Minulle oli tullut etukäteen viesti ja kuva hotellialueesta, jossa oli maininta että hotellilla on remontti ja vesipuisto liukumäkineen on suljettu. Kysyin voiko hotellivarausta perua ja saada rahat takaisin, mutta sitä ei luvattu. Kysyin myös etukäteen onko huoneeseemme kuuluva lounge avoinna, mutta siihen en saanut viestillä vastausta.

Hotelliin saavuttuamme huoneemme ei ollut vapaana, mutta minulle luvattiin soittaa kun se vapautuu. Respassa kerrottiin myös, että hotellin molemmat lounget on kiinni. Tässä vaiheessa meinasi väsyneenä päästä itkut. Vesipuisto ja lounget kiinni ja itse olin maksanut isot summat, että pääsisimme hyödyntämään näitä molempia. Eihän siinä auttanut muu kuin koota itseni ja yrittää ajatella positiivisesti. Lähdimme kävelemään vesipuiston alueelle ja pääaltaalle. Kysyin pyyhepojalta onko vesipuiston villivirta oikeasti suljettu. Hän sanoi, että on mutta että se avataan kello 9.00. Minulle selvisi, että vesipuisto villivirtoineen ja liukumäkineen oli täysin auki ja viesti joka lähtetiin etukäteen hotellilta ei pitänyt paikkaansa. Vietimme Samuelin kanssa pari tuntia vesipuistossa uiden, jonka jälkeen lähdimme käymään 7-elevenissä sekä syömässä eräässä kivassa katukuppilassa.

Saimme huoneemme noin tuntia ennen normaalia sisäänkirjautumisaikaa, joka olisi ollut kello 15.00. Minun ei tarvinnut kauaa harmitella sitä, että lounget olivat kiinni, sillä selvisi että huoneeseemme tuodaan joka päivä hintaan kuuluva afternoon tea kello 16.00. Tarjoilu oli sekä eilen, että tänään todella runsas. Lisäksi saamme mennä joka ilta hotellin upeaan Rum Jungle -ravintolaan, jossa saa tilata maksuttomia alkoholillisia tai alkoholittomia drinkkejä sekä syödä erinomaisia tarjoiluja kuten susheja yms. Normaalisti tuonne Rum Jungle -ravintolaan on sisäänpääsymaksu 180thb, mutta meille se ei tietenkään maksa mitään. Palvelu ravintolassa on erinomaista ja tarjoilijat kyselevät tiiviisti haluaisimmeko jotain lisää...

Ensimmäisen illan afternoon tea

Iltapalat Rum Jungle -ravintolassa.

Heräsimme hyvin nukutun yön jälkeen yhdeksän maissa ja lähdimme melko pian aamiaiselle. Tämän hotellin aamiainen saa täyden kympin. Tarjonta on aivan valtava kahdessa isossa aamiaissalissa sekä ulkona olevissa katukeittiöpisteissä. Tarjonta on oikeastaan liian iso näin pienelle asiakasmäärälle. Hotellin huoneista vain yksi neljäsosa on käytössä ja loput remontissa. Ensimmäinen lautaselliseni oli täynnä Thaimaan ihania hedelmiä. Toinen oli munakaslautanen. Lisäksi pyysin teevaunusta itselleni kuuman thai milk teen. Tiskiltä olisi voinut pyytää erikoiskahveja, kuten jääkahveja tai frappeja enkä edes keksinyt mitä aamiaiselta olisi voinut puuttua. Ruokapöytiä sijaitsi sisätilojen ohella ulkona ja minä tietysti halusin syödä palmun varjossa.

Aamupalalautanen

Syötyämme lähdimme uimaan vesipuistoon. Kävimme kaksi kertaa uimassa villivirran ympäri. Tähän reissuun menee puolisen tuntia, sillä villivirta on pitkä ja kiemurteleva. Lisäksi osallistuin pääaltaalla vesijumppaan. Täällä on niin vähän asiakkaita, että olin ainoa jumppaaja. Allasalueella on erilaisia katukeittiövaunuja, joista voi ostaa juomia tai syötäviä. Näitä emme hyödyntäneet. Allasbaarista kävimme kuitenkin hakemassa tervetulodrinkit. Pääaltaan vesi on lähes kuumaa ja tiedän, että kaikki ei siitä tykkää koska se ei virkistä. Minusta se oli kuitenkin mukavan lämmintä. Villivirran vesi on hieman viileämpää, mutta ei sekään viileää ole. Kävin uimassa myös meressä ja se tuntui mukavalle. Ranta on siisti ja täysin roskaton.

Näkymä hotellihuoneemme ikkunasta.

Uimisen jälkeen lähdimme Terminal 21 ostoskeskukseen. Ajattelimme ensin kävellä, mutta Samuel kärsii ainakin näin loman aluksi tästä hurjasta kuumuudesta niin paljon, että tilasimme Bolt taksin. Parin kilometrin matka maksoin 79thb eli melko tasan kaksi euroa. Terminal 21 ostoskeskus on tosi kiva paikka. Se ei ole mikään valtava, mutta siellä on riittävästi liikkeitä ja kauppojen hintataso on edullinen. Kävimme myös syömässä Pizza Companyssa perinteiset Thaimaan pizzat. Kävimme samalla reissulla myös parissa muussakin lähistöllä sijaitsevassa ostoskeskuksessa. Hotellille palasimme jälleen kätevästi Bolt taksilla. Hotellihuoneessa meillä oli jälleen odottamassa afternoon tea ja myöhemmin illalla menimme tänäänkin Rum Jungleen iltadrinkeille ja syömään. Aika kului niin nopeasti, ettemme ehtineet tänään kuntosalille emmekä iltauinnille. Eilen ehdimme molempiin. Oli tosi kiva hölkkäillä pitkästä aikaa juoksumatolla ja iltauinti on ihan täydellistä. Ehkä sitten huomenna olisi enemmän aikaa?

Kävelyretki kuumuudessa.

Terminal 21 Japani kerros.

Samuelin ostoksia Tescosta.

Tämän illan näkymät Rum Junglesta.