tiistai 25. lokakuuta 2016

Toinen koulupäivä

Menomatkalla kouluun aurinko oli vasta nousemassa
Toinen kielikoulupäivä takana. Aamu alkoi taas samaan tapaan eli mummo tuli huoneeseemme viittä vaille kahdeksan ja minä lähdin Annen kanssa kahdeksaksi aamiaiselle. Menimme tänään koululle kävellen, koska tiesimme reitin eikä matkakaan ollut kuin vajaa kaksi kilometriä. Koulun opiskelutekniikka oli jo tuttu ja istuimme puolikaareen opettajan eteen. Päivä alkoi eilisen päivän kuulumisten kertomisella. Meillä ei ollut Annen kanssa juurikaan kerrottavaa, koska aikamme täällä hotellilla on kulunut pääasiassa syöden ja juoden. Kuulumisten jälkeen jatkoimme eilisen päivän teeman eli matkailun ja lentokenttäasioiden kertausta. Matkailusanasto on onneksi minulle niin tuttua, ettei minulla ollut mitään ongelmia pysyä kärryillä tuntien aikana. Kielioppi ei kuitenkaan meinannut sujua, sillä olen tottunut puhumaan englantia niin että laitan sanat toistensa perään enkä välitä kieliopista. Tänään käsiteltiin mm. (so) many ja (so) much käsitteiden käyttöä eri yhteyksissä. Aamupäivän tunnit menivät aika nopeasti, vaikka takapuoli olikin puutunut istumisesta. Iltapäivällä yksityisopetuksessa keskustelimme uutisoinnista ja siitä mitä asioita mielestämme on soveliasta näyttää uutisissa ja mitä ei. Aika tylsä ja hankala aihe, mutta en silti kokenut, että opetus meni hukkaan.
Paluumatkalla koulusta aurinko porotti jo pilvettömältä taivaalta
 Tänään oli lomamme kuumin päivä. Lämpömittari näytti 32 astetta lämmintä, mutta mittari oli varmasti auringossa. Oikea lämpötila oli ehkä juuri suomalaisen hellerajan yläpuolella eli noin 26 astetta. Ilmojen puolesta tämä alkuviikko on ollut samanlaista kuin Suomessa on lämpimimpinä kesäpäivinä. Kävelyreittimme koululta tuo suoraan hotellimme Delos-ravintolaan. Mummo, lapset ja Mikko olivatkin odottelemassa meitä ravintolassa kylmien drinkkien kera. Tilasimme samalla lounaaksi ala carte listalta pizzoja ja tortilloja sekä jälkkäriksi mm. jäätelöä ja pirtelöä. Ei voi muuta kuin kehua näitä tämän hotellin all inclusive ruokia, ihan loistavia. Syötyämme menimme hetkeksi lepäämään, jonka jälkeen meillä oli tarkoitus lähteä ajelemaan katujunalla läheiseen leikkipuistoon ja akvaarioon. Viimeinen juna oli kuitenkin lähtenyt jo kello 16.00, joten junareissu jäi kokematta, kuten myös hop on hop off ajelu, sillä sekin liikennöi vain päivällä näin syksyisin. Lähdimme sitten pienelle kävely ja ostosreissulle lähikaduille. Hintataso täällä Maltalla näyttäisi olevan ainakin ravintoloissa sekä näissä pienissä katukojuissa Suomen hintoja edullisempi. Teimme parit pienet ostokset ja laskeskelin, että meillä on mennyt tällä reissulla rahaa ehkä noin 50 euroa eli ei juuri mitään. Huomenna tosin olisi tarkoitus ehtiä koulun jälkeen Vallettaan, joten siellä saattaa kulua muutama euro.
matkan varrelta
Hotellimme Dolmen resort
 Shoppailun jälkeen menimme taas Delos ravintolaan juomaan virvokkeita. Lapset tilasivat mansikkasmoothiet ja me tilasimme isoja vichypulloja huoneeseenkin vietäväksi. Kävin pikaisesti myös uimassa. Uinnin jälkeen valmistauduimme ”iltapalalle” buffetravintolaan. Siellä vietettiin tänään Maltalaista iltaa perinteisten Maltalaisten ruokien ja haitarimusiikin säestyksellä. Myös tarjoilijat olivat pukeutuneet Maltan väreihin, ja servetit olivat punaisia. Ruoka oli hyvää kuten muinakin päivinä. Lapset söivät taas isot annokset ruokaa, joka on hyvin poikkeuksellista. Samuel kävi illalla kylvyssä ja on jo unessa. Oliviakin suunnittelee jo nukkumaan käymistä. Itseäni vähän harmittaa, kun päivät kuluvat kielikoululla ja Maltaan tutustuminen jää vähäiseksi. No kielitaito karttuu ja jospa ehtisimme huomenna sinne Vallettaan?
Samuel vakiopaikassaan terassilla katselemassa alla kulkevia autoja. Kadulle on monen metrin pudotus. Tänään yksi pieni poika meinasi tipahtaa tästä kohdasta kaiteen yli kadulle. Järkytyin kun isä huusi kauhistuneena pojalleen ja meni ottamaan pojan pois kurkottelemasta kaiteen yli. Hirveä tilanne, pudotuksesta ei olisi hengissä selvinnyt...