tiistai 18. joulukuuta 2007

Oleskelua

Saapuminen Krabi Towniin

Lomamme on muuttunut ainakin tilapäisesti oleskeluksi. O on ollut kuumeessa pari päivää. Meillä ei ole kuumemittaria mukana joten emme tiedä millaisia lukemia kuumetta on ollut, mutta kahtena iltana sitä on ollut ihan reilusti. O on ollut tosi väsynyt, mutta ihan hyvällä tuulella. Olen antanut Panadolia kolme kertaa päivässä ja se luultavasti aina vähän laskee kuumetta. Osasin odottaa, että O sairastuu tällä matkalla, koska on kotonakin lähes joka kuukausi kipeänä muutaman päivän. Minunkin polveni ovat edelleen sen näköiset etten ole uskaltanut mennä veteen. Pappa, Jouko, Maija ja Juha ovat toipuneet sairauksistaan, Jani sairastaa edelleen. Tällaistähän tämä matkanteko aina välillä on. Onneksi lomaa on kolme viikkoa niin siinä ehtii olla vähän toipilaanakin. Joskus muinoin kun teimme viikon reissuja, niin harmitti melkoisesti kun siitä meni puolet sairasteluun. Pyrimme tietysti välttämään sairastumista ja olemme hyvin tarkkoja esim. ilmastoinnin kanssa, sillä se aiheuttaa helposti vilustumisen. Kiinassa O:n hakumatkalla meitä ohjeistettiin ettei ilmastointia saa laittaa alle 26 asteen. Me emme käytä hotellihuoneessa ilmastointia kuin pieniä hetkiä kerrallaan ja yöllä se on aina pois päältä. Silti ilmastoidut taksit, tavaratalot, avotuktukit ym ovat paikkoja joissa väkisinkin saa vetoa. Tämäkin päivä siis lepäillään hotellilla, illalla saatamme käydä markkinoilla jos tilanne niin sallii. Ulkonahan O istuu tai makailee mielellään rattaissa, joten en usko että hän näistä reissuista suuresti rasittuu. Osa porukkamme miehistä lähti taas kalaan, toivottavasti nyt on onnea matkassa. Jos ymmärsin oikein, niin he menevät jonkinlaiselle kalalammelle josta voi maksua vastaan kalastaa. Olisikohan joku Suomen lohilammikoita vastaava paikka?

Toissapäivänä kävimme paikallisbussilla Krabi Townissa. Lähdimme aamulla kello 9.00 ja palasimme vasta kello 14.30. Menimme Kipparikallen suosituksesta aamutorille. Tori oli ihan mukava kokemus perinteisestä Thaimaalaisesta torielämästä. Torilla on hajuaistia huumaava haju joka oli peräisin kaloista, lihoista ja muista elintarvikkeista. Elintarvikeita emme ostelleet, mutta teimme muutamia vaatehankintoja. Ostin itselleni mm. Farkkucaprit. Tapasimme Kallen vaimoineen torilla. Kalle kertoi, että kala jonka saalistimme merestä kalastusretkellä pisti häntä sormeen. Käsi oli mennyt illalla tunnottomaksi ja Kalle oli joutunut menemään lääkäriin. Kalan piikeissä oli myrkkyä ja Kalle sai tulehdukseen vahvan antibioottikuurin. Toivottavasti paranee pian. Torivisiitin jälkeen kiertelimme lähistön kaupoissa ja kulutimme aikaa. Aonangiin lähdimme vasta kello 14.30. O nukahti rattaissa paikallisbussiin ja nukkui koko matkan jatkaen unia vielä hotellillakin.

Eilinen päivä meni tässä hotellin lähistöllä liikkuessa. Tomi kävi ensin maito- ja jalkahieronnassa ja minä myöhemmin Maijan kanssa shoppailemassa. Ostin siskolleni tuliaiseksi puunorsun ja muutamia muita tuliaisia. Sain myös vihdoin ja viimein ostettua päiväpeiton, jota olen halunnut jo viime reissusta alkaen. Muutamia ostoksia on vielä tekemättä. Menemme loppuviikosta käymään viimeisen kerran TescoLotuksessa, josta voi tehdä edulliset hankinnat. Minä olen koko matkan miettinyt Phuketin BigC-tavarataloon matkustamista, mutta päätin eilen jättää reissun väliin. Matkaan menisi koko päivä, eikä näitä päiviä ole enää kamalasti jäljellä. Ehkä menemme sinne sitten ensi talvena... O muuten kertoi eräänä aamuna, että hän tulee isona tänne samaan hotelliin aviomiehen kanssa.

Kävimme varaamassa aamulla huomiseksi minibussin, koska suunnittelimme lähteä Kuumille lähteille ja Kristalli laguunille Krabin eteläosaan. Jos O on edelleen kuumeinen tänään illalla, minä jään hänen kanssaan hotellille. Pidän uimisesta erittäin paljon ja lähtisin reissuun mielelläni, mutta polvieni takia minun on järkeävämpää jäädä pois retkeltä kuin Tomin. Toivotaan nyt kuitenkin, että O paranisi pian ja jaksaisi lähteä mukaan. Hänen parasta ajatellen toimitaan, vaikka se tarkoittaisi taas hotellielämää huomiseksikin tai koko loppulomaksi...