tiistai 25. joulukuuta 2018

Bangkokin Chinatownissa ja Icon Siamissa

Tänään lähdimme aamupäivän uintien jälkeen kohti Bangkokin Chinatownia. Valitsimme kulkuvälineeksi skytrainin Saphan Taksin asemalle joen rantaan ja siitä jokiveneellä Chinatownin pysäkille numero 5. Reitti on meille tuttu ja päätimme mennä taas oranssilippuisella veneellä. Tomi ihmetteli "kalliita" lippuja eli liput maksoivat 20thb ja muutenkin systeemi oli muuttunut, sillä aiemmin olemme ostaneet liput vasta veneestä, mutta nyt lipunmyynti oli jo laiturilla. Kun katsoimme tarkemmin, olimmekin ostaneet kultaiset emmekä oransseja lippuja. Kultaisilla lipuilla pääsimme vähemmän ahtaaseen veneeseen, josta löytyi kaikille hyvät istumapaikat. Muutaman bahtin menetys ei harmittanut, kun saimme niin hyvän kyydin. Menomatkalla vene pysähtyi ainoastaan uuden Icon Siamin laiturilla. Huomasimme samalla, että Icon Siamille menee ilmaiset veneet sekä Saphan Taksinilta, että Chinatownin pysäkiltä. Päätimme, että paluumatkalla pysähdymme katsomassa uutta ostoskeskusta ja se onnistuu näillä ilmaiskyydeillä.

China Townissa kävelimme ensin suosikkikatumme Soi Wanitin kovassa ruuhkassa kohti Wat Traimit temppeliä. Olivia on aina ollut erityisen kiinnostunut temppelissä sijaitsevan kultaisen buddhan tarinasta. En ole muistanut sitä tarkasti, joten nyt menimme katsomaan buddhaa ja Olivia sai itselleen oppaan, jossa kerrotaan patsaan historiasta. Tarinahan menee jotenkin niin, että tämä 5500 kiloa painava täyttä kultaa oleva patsas piilotettiin savimassaan, jotta sitä ei varastettaisi. Asia huomattiin vasta aikojen kuluttua, kun patsasta siirtäessä patsaan pinta halkesi ja sisältä paljastui kultainen buddha. Kävimme katsomassa tätä upeaa patsasta. Pääsymaksu oli 40thb aikuisilta, Samuelista ei mennyt maksua. Minä tosin jouduin maksamaan 20thb sarongin vuokrasta kun mekkoni oli liian lyhyt.

Wat Traimit, jonka sisällä on kultainen buddha.

Kultainen buddha

Temppelikierroksen jälkeen lähdimme kävelemään Chinatownin pääkatua pitkin eteenpäin. Huomasin kadulla Shanghai Mansion hotellin, joka on aina kiinnostanut minua. Menimme hotellin kahvilaan juomaan virvokkeita ja kävin myös hotellin sisällä vähän vakoilemassa arkkitehtuuria. Hotellin sisällä oli todella pimeää ja tummaa, mutta siellä oli upeita yksityiskohtia. Hotelli vaikutti myös erittäin siistiltä, jopa vessassa oli hienot tuoksulyhdyt. Hotelli ei kuitenkaan vakuuttanut minua niin paljoa, että menisimme sinne seuraavalla reissulla, ehkä joskus myöhemmin voisimme sitä harkita.

Olivia osti suosikkivälipalaansa eli maissia, joka tarjotaan kondensoidun maidon ja sokerin kera.

Kookokset ovat minun suosikkejani kaikissa muodoissa.

Juotuani kookosveden, pyysin myyjää irrottamaan kookoslihan, hyvää oli.

China Townin pääkatu.

Shanghai Mansionin ravintola

Hotellin sisältä.

Drinkki nimeltään Phuket

Chinatown on mielestäni yksi Bangkokin upeimmista kaupunginosista. Teimme siellä perinteisiä ostoksia, kuten kiinalaisen uuden vuoden kuoria ja Olivialle löysimme hienon kiinalaistyylisen mekon, vaikkapa rippijuhliin ensi kesäksi. Pääkadulla seikkailun jälkeen kävimme vielä uudelleen Soi Wanitilla, mutta sieltä emme ostaneet mitään. Pienen harhailun jälkeen löysimme takaisin rantaan ja jokiveneen laiturille. Sieltä sitten pääsimmekin kätevästi Icon Siam ostoskeskukseen.

Kiinalaisen uuden vuoden kuoria.

Ennen veneen lähtöä lapset ehtivät vielä syöttää kaloja.

Icon Siam ostoskeskus on Bangkokin uusin ostoskeskus ja se sijaitsee joen rannalla. Ostoskeskus on todella hulppea, kultaa ja kimallusta ja luksustuotteita löytyy joka lähtöön. Etenkin illalla pimeällä pois lähtiessämme ostoskeskuksen ulkolaiturilla oli melkoinen meno. Joulutohinat oli täydessä vauhdissa, erilaisia viihdyttäjiä kulki ihmisten joukossa ja tonttutytöt jakoivat joulupiparipusseja. Tärkein syy miksi menimme tänne ostoskeskukselle oli se, että sinne oli juuri avattu Thipsamain ravintola ja Olivia rakastaa sen ravintolan pad thaita. Ravintola sijaitsi ostoskeskuksen kuudennessa kerroksessa, mutta sinne oli melkoinen matka. Ostoskeskus on nimittäin ihan jättimäinen ja ainakin näin ensikertalaiselle sokkeloinen. Onneksi tämän paikan Thipsamaihin ei ollut jonoa ja saimme pikavauhtia annokset eteemme. Ruoka oli erinomaista. Annokset maksoivat yli tuplasti enemmän kun Thipsamain katukeittiössä, mutta maksoimme mielellämme noin 250thb tästä ruuasta näin hulppeassa ympäristössä. Syötyämme ja löydettyämme pois ostoskeskuksen sisältä kiertelimme hetken pihalla ja menimme maksuttomalla lautalla Saphan Taksinin skytrain asemalle. Sieltä matkasimme Chong Nonsin asemalle tänne hotellin lähettyville. Matkalla hotellille kävimme vielä pikaisesti kaupassa hakemassa juomia ja ostimme hotellin alakerrasta 60thb maksavat pizza slicet iltapalaksi. Nyt onkin vielä laitettava huomiset tavarat kuntoon, sillä lähdemme huomenna aamulla ennen kukonlaulua retkelle. Ainiin meinasi unohtua lasten kehuminen, kävelimme tänään taas helteessä pitkiä matkoja koko päivän ja molemmat jaksoivat olla reippaita ja kaikesta kiinnostuneita ilman mitään ongelmia.

Ison Siam joelta päin katsottuna.

Upea paikka, ehkä vähän liiankin hieno meille.

Suosittelen kokeilemaan tätä ravintolaa.
Hyvää ruokaa.

Narai hotelli pizzoja, hyviä nekin...