torstai 31. joulukuuta 2015

Chongqing 25.12.2015

Päivä 2.

Heräsimme tähän ensimmäiseen kokonaiseen lomapäivään täällä Chongqingissa huonosti nukutun yön jälkeen yhdeksän maissa. Oikeastaan lapset piti herättää, sillä Samuel valvoi useamman tunnin yöllä ja oli sitten aamulla väsynyt. Kukapa sitä nyt yöllä heräisi aamiaiselle? Suomessahan kello on kolme yöllä, vaikka minä herättelin lapsia täällä yhdeksän aikoihin.
Näkymä hotellihuoneemme ikkunasta

Menimme hotellin aamiaiselle heti herättyämme. Pieni selkkaus oli aamiaiselle mennessä, kun hotellin virallisella nettisivulla lukee, että lapset 7-12v saa aamiaisen puoleen hintaan ja alle 7v ilmaiseksi. 6v Samuelista olisi laskutettu puolet hinnasta ja 11v Oliviasta täysi hinta. Voi olla, että joudumme jatkossakin tuosta hinnasta neuvottelemaan koska sanovat, että yli 140cm katsotaan aikuiseksi, vaikka nettisivulla ei lue mitään pituusrajoista…

Aamiainen oli melko pelkistetty ja melko kiinalainen, mutta hyvin sillä sai mahan täyteen. Eihän tämä aamiainen ole mitään verrattuna esim. viime kesän Thaimaan reissumme hotellien aamiaisiin, mutta valitsimme tämän hotellin muista syistä kuin aamiaisen vuoksi. Viereisessä Intercontinentalissa on aamiaisetkin varmasti ihan eri tasoa. Hotellihuoneeseemme olemme erittäin tyytyväisiä. Sulloudumme usein yhteen pieneen hotellihuoneeseen koko perhe ja onhan se luksusta, kun on erillinen makuuhuone, kylppäri ammeineen ja keittiö jossa on mmm. mikro, iso jääkaappi ja vedenkeitin. Puhumattakaan hotellin uima-allasosastosta, joka on erittäin hyvä.

Aloiteltuamme aamiaisemme matkakumppanimmekin tulivat syömään. Samuel aloitti taas koko joukon viihdyttämisen, mutta ihme kyllä istui hienosti omalla paikallaan. Aamiaisen jälkeen kävin sekoittamassa Ijalle antibiootit, sillä hänen flunssansa ei näytä paranemisen merkkejä ja äänikin on lähtenyt lähes kokonaan pois. Onneksi kuumetta ei ole noussut.

Aamupäivän ohjelmana meillä oli tutustuminen läheiseen Hongya Dong keskukseen, joka on siis sellainen perinteiseen tyyliin kunnostettu ravintola- ja ostoskeskittymä. Aloitimme kierroksen ottamalla valokuvia tämän joen rinteeseen rakennetun keskittymän ylätasanteella. Olivia otti itsestään taas kymmeniä selfieitä. Oma selfietikku jäi kotiin, joten lupasimme, että hän saa ostaa 10 yuania maksavan tikun täältä. Vieläkin hymyilyttää selfieen liittyvä tapaus kotoa, kun Olivia viime maanantaina istahti joulupukin polvelle ja alkoi sanaakaan sanomatta ottamaan itsestään ja joulupukista selfietä. No, hienohan siitä tuli…

Kiertelimme ahkerasti Hongyan kerroksia. Teimme muutamat pienet ostokset, kuten Samuelille samanlaisen ihanan pörröisen pandalippiksen kuin Olivia osti täältä viimeksi. Pitää ostaa lippiksiä vielä pari lisää, koska noilla lippiksillä on tapana usein unohtua jonnekin. Pitää ostaa myös muutama karvaton pandalippis lisää ensi kesän Thaimaan helteitä varten. Kierreltyämme aikamme kävimme vielä ennen hotellille menoa Starbucksissa kahveilla. Olivia iski silmänsä China termosmukiin eli samanlaiseen joka minulla on käytössä Bangkok versiona kotona. Lupasin, että saa ostaa mukin jossain vaiheessa lomaa. Honggyasta kävelimme raput ylös ja olimme jo hotellilla.

Hotellilla lepäsimme pari tuntia ja lähdimme jatkamaan lähiseutuun tutustumista. Menimme ensin Luohanin temppelille. Rakastan temppeleitä, niiden kauniita yksityiskohtia ja niiden sisällä vallitsevaa ilmapiiriä. Luohanin temppelialue on tosin remontissa ja alue on melkoisessa myllerryksessä, mutta rukoilevien ihmisten katseleminen, kynttilöiden ja suitsukkeiden tuoksu onneksi kertoo missä olemme. Temppeliin oli 10 yuanin sisäänpääsymaksu aikuisilta ja tytöiltä. Maksu sisälsi kolme suitsuketta ja kynttilät per henkilö. Veimme suitsukkeet ja yhden kynttilän palamaan alttarille, mutta kaksi pinkkiä lootuksenkukkakynttilää laitoin taskuun kotona poltelttavaksi.

Temppelivierailun jälkeen suuntasimme Jangtsen ylittävälle kaapelivaunuasemalle. Tai luulimme suuntaavamme, sillä tuli vähän pummailtua matkalla. Käytössämme olevat kartat ovat niin suurpiirteisiä, ettei niiden avulla juuri suunnisteta. Onneksi paikalliset neuvoivat meidät perille, apua piti kysellä useita kertoja. Tiesimme, että olemme aivan lähellä, mutta kuten viime reissullakin asema oli vaan vaikea löytää. Kaapelivaunumatka maksoi 10 yuania per henkilö per suunta. Samuel pääsi taas ilmaiseksi. Kyllä hirvitti lähteä vaunun matkaan täpötäydessä vaunussa, mutta puolivälissä helpotti. Takaisin tullessa ei ollut enää mitään vaikeuksia nauttia maisemista.

Ilma täällä Chongqingissa on ollut sumuinen, mutta ei läheskään niin paha kuin etukäteen kuvittelin. Voihan se olla, että loppulomasta on ihan kamalan huonot ilmat, mutta tänäänkin meille paistoi hetken aurinko. Vaatteiden suhteen tein virheen kun otin toppatakit mukaan, kevyempikin takki olisi riittänyt…

Kaapelivaunuretken jälkeen lähdimme kävelemään Chaotianmenin satama-aluetta kohti. Jangtsen risteilymyyjiä parveili ympärillämme lähes häiriöksi asti. Yritimme löytää markkina-aluetta, mutta sitä ei vaan tullut vastaan. Pitää kysyä respasta neuvoa, paikallisten neuvot veivät meitä vaan omiin markkinakojuihinsa joista löytyy ainoastaan risteilyjä. Täältä suuntasimme kohti hotellia. Matkalla yritin tinkiä Samuelille farkkuja, mutta myyjä piti päänsä eikä tinkinyt yhtään. Eihän se hinta ollut paha kun seitsemällä eurolla olisi irronnut paksut talvifarkut, mutta yrittänyttä ei laiteta. Kaupat jäi tekemättä kun hinta pysyi samana. Pitääkin nyt tarkistaa omaa taktiikkaa ja tehdä ostokset, jos hinta ja tuote on kohdallaan eikä tinkimisen perusteella ;)

Kävelyretken jälkeen menimme syömään hotellin vieressä olevaan Pizza Hutiin. Tilausten teko onnistui ilman minkäänlaisia sähellyksiä, saimme juuri ne ruuat jotka tilasimme, ja kaikki sujui mutkatta joka oli aika ihme. Mielessä oli viime reissun vierailu samaisessa ravintolassa ja kamala sähläys. Pizza oli oikein hyvää, etenkin kun siihen otti juustoreuna, mutta huomenna olisi jo aika siirtyä paikallisen ruuan pariin jota olemme vähän tietoisestikin vältelleet tähän bakteerikantaan siirtymisen vuoksi. Olivia otti itselleen ison pannupizzan, josta sai sitten hotellille mukaan suurimman osan. Samuel oli todella väsynyt pitkän päivän ja vähäisten yöunien vuoksi, mutta jaksoi sinnitellä nukahtamatta tämänkin ajan.

Syötyämme kiirehdimme hotellille, jotta ehtisimme vielä ennen nukkumaan menoa uimaan. Samuel otti altaalle mukaan kadulta ostamansa ilmatäytteisen pampun, Olivian kahdehtiessa kun hänellä ei ollut mitään vesilelua. Hotellin allasosasto on erittäin viihtyisä. Tomi nautti pitkään saunan lämmöistä ja minä lämmittelin enimmäkseen kuumassa altaassa. Lapset leikkivät kaikissa kolmessa altaassa. Altaat ovat syvyydeltään sellaisia, että Samuelinkin jalat ulottuvat pohjaan ison altaan syvää päätä lukuun ottamatta. Matkakumppanimme eivät tulleet tänäänkään uimaan, joten uimme omassa porukassa. Onneksi Olivia ja Samuel löysivät yhteiset leikit taas hetkeksi, joten aika kului mukavasti.

Uimisten ja saunomisten jälkeen palasimme huoneeseemme. Lapset söivät iltapalaa ja Samuel nukahti välittömästi pään tyynyyn painamisen jälkeen. Olivia pelaili vielä hetken IPadillaan. Minäkin ehdin vielä tehdä kotihommia eli testasin pesukonetta ja pesin koneellisen pyykkiä. Kyllä näiden lomapäivien jälkeen on aina mukava laittaa omakin pää tyynyyn… Nyt lähden hotellin respaan kokeilemaan, jos netti toimisi paremmin kuin täällä huoneessa ja viestin lähetys onnistuisi vihdoinkin… (Ei onnistunut...)