torstai 31. joulukuuta 2015

Chongqing 26.12.2015

Päivä 3.

Lapset nukkuivat todella sikeästi koko yön ja vaikka kävimme ajoissa nukkumaan, niin jouduin herättelemään lapset aamulla yhdeksän aikoihin aamupalalle. Aamupalalla oli tarjolla suhteellisen sama setti kuin edellisenäkin aamuna. Vatsan sai täyteen ja aamu alkoi mukavasti.
Aamupäivän ohjelmassa meillä oli shoppailua. Ensin menimme käymään ruokaostoksilla Carrefourissa ja tarttuihan sieltä mukaan Olivialle yhdet farkutkin. Käväisimme tuomassa ostokset hotellille ja lähdimme takaisin ostoksille Carrefourin viereiseen tavarataloon. Aloitimme kaupan kiertelyn ylimmästä eli yhdeksännestä kerroksesta. Vietimme eniten aikaa kerroksessa, joka oli täynnä leluja. Olisin halunnut ostaa työpaikalleni vaikka mitä opetusmateriaalia. Jotain pientä tarttuikin mukaani. Eräs iso liike oli täynnä samoja opetusmateriaaleja, joita käytämme koulussa. Hintataso oli ehkä noin puolet Suomen hinnoista. Tarjolla oli erilaisia palikoita, rakennussarjoja, erilaisia helmitauluja, valtava määrä erilaisia puisia palapelejä ja magneettipelejä, pujotettavia helmiä yms. yms.

Tämä reissu on ensimmäinen matkamme, kun emme ottaneet Samuelille rattaita mukaan. Tänään olisin kaivannut niitä. Samuel ei olisi millään jaksanut kävellä kaupoilla. Oli siinä kyllä omatkin jalat kovilla, kun tallasimme kerroksesta toiseen ja kaupasta toiseen. Kannoimme Tomin kanssa vuorotellen Samuelia ja talvitakki päällä tuli melkoinen hiki. Rankkaa hommaa… Ostokset jäivät aika vähiin, joten ajattelin, että kävisin vielä Olivian kanssa kahdestaan joku päivä shoppailemassa niin voisi katsella rauhassa tavaratarjontaa. Shoppailun jälkeen käväisimme hakemasta hotellin vieressä olevasta leipomosta syömisiä huoneeseemme. Keitimme kahvit ja söimme herkullisia leivonnaisia.

Pienen lepäilyn jälkeen suuntasimme kiertelemään Hongyaa. Kävelimme pitkin ja poikin aluetta ja ihailimme paikkaa iltavalaistuksessa. Ruokapaikaksi valitsimme hotpot ravintolan. Menimme ensin erääseen ravintolaan, jossa oli paljon ihmisiä. Keskustelimme tarjoilijan kanssa eli me englanniksi ja tarjoilija kiinaksi. Emme päässeet yhteisymmärrykseen siitä onko ravintolassa tilaa vai ei, joten suuntasimme sama tarjoilija kiinaa höpöttäen perässämme vastapäiseen ravintolaan. Sieltä meille löytyi heti pöytä. Ruokien tilaus sujui suht mukavasti. Tilasimme hotpot liemen, jossa oli kahta eri vahvuutta eli tulinen ja mieto liemi. Ruuaksi tilasimme nautaa, katkarapu- ja kalapullia, ison kasvislautasen sekä nuudelia ja riisiä. Syöminenkin sujui mukavasti koska tarjoilija auttoi meitä ruokien nostamisessa liemeen ja osittain myös kypsien ruokien nostamisessa lautaselle. Ruokien, etenkin nuudelien nostelu liemestä puikkojen avulla lautaselle, ei ole nimittäin kovin helppoa. Ruuat maksoivat meiltä kahdeksalta ruokajuomineen noin 60 euroa, joka toisaalta oli aika kova hinta, mutta toisaalta edullinen niin tasokkaassa ravintolassa palveluineen. Tosi kiva kokemus!

Ruokailun jälkeen kello oli jo paljon ja emme ehtineet enää saunaan ja uimaan. Samuel ei asiasta tykännyt, mutta sai kuitenkin polskutella huoneen ammeessa hetken ennen nukkumaan menoa. Samuel nukahti taas hetkessä rankan lomapäivän jälkeen. Minä pesin koneellisen pyykkiä ja Tomi kävi vielä iltalöylyissä. Siinähän se päivä taas vierähtikin. Mukavan leppoisissa lomatunnelmissa…