torstai 31. joulukuuta 2015

Chongqing 31.12.2015

Päivä 8.

Se olisi sitten kotiinlähtöpäivä. Heräsin aamulla jo kello 4.00 enkä osannut juurikaan nukkua sen jälkeen. Kävin suihkussa ja herätin lapset puoli seitsemän aikoihin. Molemmat heräsivät taas tosi reippaasti ja olimme valmiina alakerrassa kello 7.00 kuten sovimme matkakumppaniemme kanssa. Maksoimme aamiaiset (ihme kyllä ja laskut olivat oikein eli Olivia puoleen hintaan ja Samppa ilmaiseksi) ja pyysimme respaa soittamaan meille taksit. Erittäin ystävällinen virkailija soitti taksit ja kun pääsimme alakertaan, niin kaksi taksia seisoi jo oven vieressä odottamassa meitä. Vähän tiukkaa teki mahtua taksiin kahden lapsen ja kahden ison matkalaukun kanssa, sillä taksien takapaksissa on isot kaasupullot. Järjestäydyimme niin, että takapaksiin laitettiin pienempi laukku ja minä menin ison matkalaukun, repun, lentolaukun ja lasten kanssa takapenkille ja Tomi yhden kassin kanssa etupenkille. Onneksi matka ei ollut pitkä, sillä tunnelma oli aika tiivis.

Matka kentälle meni sujuvasti ja taksi maksoi vain 48 yuania. Menomatkalla maksoimme hotellin taksista 350 yuania, mutta otimme varman päälle, että taksi löytää kiertelemättä hotellimme. Huomasin, että taksi on jättämässä meitä kotimaanterminaaliin ja pyysimme ajamaan eteenpäin. Kuski jätti meidät kuitenkin vähän liian aikaisin pois, joten jouduimme kävelemään jonkin matkaa kansainväliseen terminaaliin. Onneksi meillä ei ollut kiire ja kävely teki hyvää ennen pitkää lentomatkaa. Lentoasemalla muodollisuudet sujuivat hyvin, mutta ihmeen tarkasti matkustajat tarkastettiin. Passia tutkittiin viisi kertaa ennen koneeseen pääsyä ja jokaiselle matkustajalle tehtiin käsin tarkastus metallinpaljastimesta kulkemisen jälkeen. Ajattelen asiasta kuitenkin positiivisesti eli hyvä, että ollaan tarkkoja, sillä matkustajien turvallisuuttahan niillä vain ajatellaan.

Kävimme kentällä kahvilla ja Olivia tilasi itselleen aamupalaksi kanaa ja riisiä. Kastike osoittautui kuitenkin niin tuliseksi, että ruoka jäi syömättä. Ulkomaanterminaali on hyvin pieni ja siellä on vain pari pientä kauppaa. Ostokset jäivät siis tekemättä. Ehdotin Tomille, että olisimme tuhlanneet viimeiset yuanit mutta hän haluaa säästää ne seuraavaa reissua varten. Siitäpä tulikin taas mieleeni, että koskahan se seuraava reissu on? Tämä matka onnistui jälleen oikein hyvin ja säästyimme lähes kokonaan kaikenlaiselta sählingiltä, johon varauduin etukäteen. Chongqing osoittautui edelleen mukavaksi paikaksi ja en yhtään sulje pois sitä vaihtoehtoa, että menisimme sinne joskus uudelleen esim. kauttakulkupaikkana jonnekin muualle Kiinaan. Lähivuosina voisin ehkä ajatella meneväni Xianiin, jossa emme ole käyneet ja missä asuu kummityttömme, uudelleen Pekingiin muistelemaan Olivian hakumatkaa, Yunnaniin joka kiinnostaisi muuten vaan, Hainanin saarelle paistattelemaan uudelleen aurinkoon tai tietysti juurimatkalle Samuelin lastenkotiin Fujianiin eli luulenpa, että viimeistään parin kolmen vuoden sisällä manner-Kiina kutsuu taas. Sitä ennen voisimme käydä vaikka Hong Kongissa. Olivia on käynyt Hong Kongin Disneylandissa jo kaksi kertaa, mutta Samuel ei ole vielä käynyt Hong Kongin lentokenttää pidemmällä.

Syy lähdön viivästymiseen

Ollessamme tänään lentoaseman kahvilassa aamiaisella, otin ikkunasta valokuvan koska ulkona oli niin sakea sumu, ettei eteen nähnyt. Odotellessamme lähtöä kuulimmekin, että sumu oli niin kova, ettei Helsingistä saapuva koneemme pystynyt laskeutumaan Chongqingiin. Kone kierteli pari tuntia Chongqingin yllä ennen kuin sumu aivan yhtäkkiä hälveni. Meidänkin koneeseen nousu viivästyi parisen tuntia ja sen lisäksi istuskelimme koneessa tunnin verran ennen lähtölupaa. Aika kului onneksi aika nopeasti ja lisää iloa toi se, että koneeseen oli menossa todella vähän matkustajia. Laskin odotusaulassa olevat matkustajat ja meitä oli vajaa 60. Jokainen sai siis oman penkkirivin koneessa ja mikäs siinä oli” lie-flat” penkkiriveillä matkustaessa, vaikka olimme turistiluokan puolella. Tarjoilukin oli koneessa erityisen hyvää. Kesken matkan, aterioiden välillä, henkilökunta tarjoili maksutta suklaata, suolapähkinöitä ja juomia. Tällaista palvelua ei ole sattunut meidän kohdalle enää aikoihin Thaimaan lennoilla. Viiniäkin minulle kaadettiin kerralla kaksi lasia, sillä ensimmäinen ei tullut aivan täyteen J Henkilökunnallakin oli paljon herkemmässä hymy kuin Thaimaan lennoilla. Ehkäpä heitä ei rasittanut kiire, kun matkustajia oli niin vähän. Samuel ja Olivia saivat Finnairin lokikirjat lennoista täyteen. Lähetämme ne heti Finnairille, kun pääsemme kotiin. Sitten vaan odottelemme mitä kivaa he saavat paluupostissa palkkioksi lennetyistä lennoista.