sunnuntai 29. joulukuuta 2019

Viimeinen päivä Mae Phimissä

Heräsimme viimeiseen kokonaiseen lomapäivään täällä Mae Phimissä jälleen kerran ihanaan auringon paisteeseen ja tropiikin lämpöön. Hotellille on tullut lisää vieraita, mutta vapaa aamiaispöytä löytyi tänäänkin ilman ongelmia eikä munakasta tarvinnut jonottaa, joten hommat toimii edelleen täällä hotellilla. Aamiaisen jälkeen aloimme valmistautua päivän ohjelmaan, joka oli ensin Cokis beachille uimaan, sen jälkeen Ban Phehen ostoksille ja lopuksi mopon palautukseen ja syömään Chaleen ravintolaan.

Rannalla oli ihmisiä ja aaltoja

Cokis beachillä oli jo melko paljon porukkaa, kun menimme sinne. Vesi oli korkealla ja rannalla oli aika kovat aallot. Levittäydyimme tuoleille ja menimme uimaan. Nautin uida isoissa aalloissa, mutta jouduin olemaan normaalia tarkempi Samuelin kanssa, ettei hän mene aaltoihin ilman valvontaa. Myöhemmin luin facebookista, että Mae Phimin rannalla oli käsketty tänään kaikki pois uimasta ja sukeltajat yms. olivat työskennelleet pari tuntia rannalla. Joku oli luultavasti hukkunut. Aaltojen voima on uskomaton ja rantaan tullessaan vesi pakenee takaisin mereen, joten aaltoja tuli välillä kahdesta suunnasta. Täällä Mae Phimissähän aurinkotuolien käyttö on joka paikassa ilmaista. Ravintolat varmasti toivovat, että tuolien käyttäjät ostavat jotain ravintolasta vastapalveluna ja näin me tietysti teemme koska näillä hinnoilla ei olisi edes mitään järkeä raahata omia eväitä rannalle. Tänään ostimme annokset tahmeaa riisiä ja mangoa sekä rotia ja mangoa, kaksi fantaa ja soodavettä sekä ranskalaiset perunat 10 euron hintaan. Kaiken lisäksi tämän Ton-Aor On The Beach ravintolan ruuat ovat erittäin herkullisia.

Ilmahan oli taas täydellinen

Tuonne ei pieniä lapsia voi yksin päästää

Hetken rauhoittuminen

Rantalounas

Nähdään kesäkuussa

Riikan perheen mopossa oli myös tarakalla istuimet

Lähtiessämme pois rannalta kerroin työntekijöille, että palaamme Mae Phimiin taas kesällä, joten tapaamme sitten uudestaan. Oli mukava lähteä pois kun tiedän, että pääsemme tänne taas uudestaan. Rannan jälkeen lähdimme mopoilemaan kohti Ban Phetä. Tarkoituksenamme oli mennä käymään karkkikaupassa ja "rojukaupassa" sekä rahanvaihdossa. Mopomatkalla Ban Phehen oli muutamia poliisien tarkastuspisteitä, jollainen on pystytetty myös Mae Phimin keskustaan. Näitä on kuulemma perustettu lähestyvän vuodenvaihteen juhlien vuoksi. Poliisit eivät ole pysäyttäneet meitä, mutta näimme kun autoilijoita puhallutettiin. Hieno asia! Ban Phessä saimme tehtyä ostokset, mutta rahojen vaihtamista emme tehneet, koska pankin vaihtokurssi oli huono. Toivottavasti Bangkokissa olisi vähän parempi.

Matkalla Ban Phehen

Ban Phestä mopoilimme suoraan Chaleen ravintolaan Mae Phimiin. Chalee on järjestänyt meille tällä reissulla sekä lentokenttäkuljetukset että vuokramopon. Söimme ravintolassa herkulliset ruuat ja saimme Chaleen tyttäreltä paluukyydin hotellillemme. Matkamme alkaa olla lopuillaan ja siirrymme huomenna viimeiseksi yöksi Bangkokiin vanhaan tuttuun Narai hotelliin. Pakkailin illalla matkatavaroita ja kohta käymme nukkumaan. Kyllä tämä Mae Phim tuntui aivan yhtä ihanalta paikalta kuin kesälläkin, mutta jos pitäisi valita kummasta vuodenajasta tykkään enemmän täällä Mae Phimissä, niin vastaisin kesästä. Talvella täällä on huomattavasti enemmän menoa ja meininkiä ja se sopi hyvin tällaiselle lyhyelle lomalle. Kesällä nautimme kiireettömyydestä ja lähes uneliaasta Mae Phimistä. Toisaalta tämä on ihan nappivalinta molempina vuodenaikoina, tänne on päästävä aina uudelleen.

Chaleen kiva ravintola

Baarikin löytyy

ja kukkia on pakko kuvailla

Henkien talo ja lasten leikkipaikka