torstai 15. maaliskuuta 2012

Black Mountain vesipuisto

14.3.2012

Viimeinen kokonainen lomapäivä Cha-Amissa on nyt päättymäisillään. Vietimme tämän päivän Black Mountain vesipuistossa. Vesipuisto sijaitsee noin kolmenkymmenen kilometrin päästä täältä Cha-Amista. Lähdimme puistoon heti aamiaisen jälkeen eli vähän yli kello kymmenen. Taksikuskit pyysivät edestakaisesta matkasta 1500THB, mutta saimme neuvoteltua sen 1300THB:hen. Netissä luki, että vesipuiston sisäänpääsymaksu on aikuisilta 750THB, mutta puistossa oli avajaishinnat ja aikuisten sisäänpääsy oli 500THB ja 5-12 vuotiaiden lasten 250THB. Vesipuistoon ei saa viedä mukanaan ruokia tai juomia vaan kaikki ostokset tehdään puiston omalla luottokortilla johon ladataan rahaa. Me latasimme kortille 1000THB eli noin 25 euroa jolla meidän viisihenkinen porukka söi lounaat, joi pariin kertaan virvokkeita ja söimme Tomin kanssa myös jätskit. Emme edes saaneet käytettyä koko tuhatta Bahtia, vaan saimme siitä vielä reilut 200 takaisin.
Vesipuisto on aivan uusi ja kaikki paikat ovat viimeisen päälle siistejä. Kaikki liukumäet ja altaat näyttivät olevan jo avattuina. Kojujen ja ruokapaikkojen hinnat olivat normaalia Thaimaa tasoa eli erittäin edullisia. Paikkaa vaivasi ainoastaan asiakaspula. Henkilökuntaa oli moninkertaisesti verrattuna asiakkaisiin. Meidän lisäksemme siellä näkyi jokunen suomalaisperhe ja ensimmäisen kerran koko reissun aikana näimme venäläisiäkin yhden perheellisen. Paikasta tulee varmasti tosi kiva kun istutukset vähän kasvavat, palmut saavat isommat lehdet ja asiakkaat löytävät paikan. Meille tosin sopi mainiosti, että missään ei ollut ruuhkaa eikä juuri ihmisiäkään lukuunottamatta hengenpelastajia joita oli joka altaalla. Iloitsimme koko rahan edestä; laskimme liukumäistä, kelluimme villivirran mukana, keinuimme meren aalloissa, leikimme suihkulähteissä ja uimme hienoissa altaissa. Minusta Thaimaassa on ihana käydä vesipuistoissa kun täällä ei tule kylmä. Ei tarvitse tulla pois altaista lämmittelemään eikä tarvitse värjötellä liukumäkiin kavutessa. Tykkään lämpimästä ilmasta ja lämpimistä vesistä. Vesipuiston porealtaat tosin olivat melkoisia kuumavesialtaita ja joissain altaissa voisi ehkä olla vähän viileämpää vettä, mutta en valita sillä paikka oli kiva. Puiston kävelyalueet eli kaikki alueet missä liikuttiin altaasta toiseen olivat erittäin kuumia. Paljasjaloin liikkuessa jalkapohjat meinasivat palaa. Samuelilla oli jarrusukat jalassa ja ne olisivat olleet erittäin hyvät myös meillä muilla.
Vesipuiston vieressä oli tekojärvi jossa meni vaijerihissin tapainen rata ilmassa. Ihmisiä hiihteli järvellä vaijerin kapulasta kiinni pitäen ja hyppi hyppyreistä. Taisi siellä muutama vesiskootterikin ajella edestakaisin. Touhua oli kiva seurata intergoidusta altaasta josta oli mainiot näkymät järvelle. Olimme vesipuistossa kolmeen asti. Ainakin tunti enemmän aikaa olisi ollut hyvä juttu, mutta tiedämmehän nyt että jos tulemme tänne suunnalle joskus uudelleen niin menemme ehdottomasti uudelleen tähän samaiseen vesipuistoon.
Hotellille palattuamme aloin heti pakkailemaan matkatavaroitamme joita on paljon. Olemme lähdössä aamulla yhdeksältä Bangkokiin missä majoitumme Suvarnabhumin lentokentän Novotel lentokenttähotellissa viimeisen yön ennen lentoamme kotiin. Pakkailun jälkeen menimme Tomin ja Samuelin kanssa ravintolaan syömään. Olivia oli erittäin väsynyt koska oli herännyt aamulla jo vähän jälkeen seitsemän. Samuel heräsi tänään jo 6.30, mutta nukkui puolisen tuntia vesipuistossa ja virtaa taas riitti. Tilasimme Olivialle ravintolasta tonnikalapizzan mukaan hotellille koska hän ei jaksanut lähteä mukaan. Itse söimme viimeiseksi Cha-Amin ateriaksi Pat Thait ja hyväähän se taas oli. Kurvasimme vielä kaupan kautta takaisin hotellille ja nyt valmistaudumme nukkumaan käyntiin. Olivia on ollut taas vähän itkuinen kun varvasta sattuu ja ehkä syynä on väsymyskin. Nyt tämä pikkuinen prinsessamme makailee tyytyväisenä tässä välissämme sängyllä, prinssin touhutessa häkkisängyssään. Ehkä olisi aika peitellä molemmat nukkumaan ja laitella itse viimeiset matkatavarat paikalleen aamuista lähtöä varten.