tiistai 6. maaliskuuta 2012

Oleilua

6.3.2012

Tänään taitaa tulla lyhyt raportti, sillä emme ole tehneet juuri yhtään mitään. Silti päivä on kulunut nopeasti. Aamulla mielessä oli taas pari vaihtoehtoa, joko merelle tai altaalle. Lähdimme mummon ja Samuelin kanssa merelle. Olivia halusi jäädä isin kanssa huoneeseen leikkimään Pet shopeilla ja mikäs siinä. Voihan lomaa viettää niinkin. Emme ottaneet rannalle mukaan mitään arvoesineitä ettei niitä tarvitsisi vahtia. Jätimme pyyhkeet ym. tavarat aurinkotuolille ja menimme istuskelemaan veden rajaan. Rannalla on tuullut aika paljon joka päivä ja se virkistää mukavasti tässä helteessä. Samuel touhusi kastelukannun ja ämpärin kanssa ja minä nautin auringosta. Mummo kävi uimassa meressä, mutta minä tyydyn vain nopeisiin pulahduksiin meduusakammoni vuoksi. Sain kammon kahdeksan vuotta sitten kun olimme Huahinissa. Rannoilla oli satoja kuolleita meduusoja ja myös meressä niitä näkyi valtava määrä. Sain myös meduusan polttaman jalkaan ja reittäni koristaa edelleen arpi. Nyt meduusoja ei juurikaan näy. Tänään pyydystin vesirajasta yhden pienen meduusan ja hautasin sen hiekkaan ettei ainakaan se pääsisi polttamaan meitä. Myös etelä-Thaimaassa olen törmännyt meduusoihin mutta en pelkää niitä siellä koska vesi on kirkasta ja näen mitä veden alla on. Täällä vesi on täysin sameaa eikä veden alle näe ollenkaan. Hui.

Aikamme liotettuamme itseämme meressä suuntasimme suihkun kautta altaaseen. Uimme ison altaan lähes kuumassa vedessä ja sitten olikin jo Samuelin päiväuniaika. Menimme huoneeseen ja laitoin Samuelin nukkumaan rattaisiin. Sen jälkeen tein Olivian kanssa hänen koulutehtävänä ollutta päiväkirjaa ja käväisin Olivian kanssa ostamassa läheisestä kaupasta pari postikorttia jotka myös kirjoitimme. Samuelin herättyä lähdimme koko porukka uima-altaalle. Olivia löysi itselleen leikkiseuraa suomalaisesta tytöstä joka tosin oli muutaman vuoden Oliviaa vanhempi. Tämä ei kuitenkaan vauhtia haitannut, vaan tytöt polskivat ympäri altaita. Me uimme Samuelin kanssa molemmissa altaissa kunnes oli taas aika lähteä valmistautumaan yhteen päivän rutiiniin eli ruokailuun. Miten ihanaa onkaan kun voi joka päivä kävellä suoraan valmiiseen ruokapöytään. Ei tarvitse miettiä mitä ruokaa tekisi, tarvitseeko jotain tarvikkeita hakea kaupasta, tyhjennellä tiskikonetta yms. Senkun istuu pöytään ja tilaa sitä ruokaa mitä tekee mieli. Pysyttelin tänään edelleen thairuoka linjalla ja tilasin paistettuja nuudeleita merenelävillä. Ei ollut valittamista ruuassa tälläkään kertaa. Hyvää oli.

Ennen ruokailua kävimme iltakävelyllä rantatiellä. Suuntasimme tänään rantaa pohjoiseen päin. Matkalla pysähdyimme lasten leikkipaikalle josta tosin teimme äkkilähdön sillä äkäiset muurahaiset tai mitä lie elukoita olivat alkoivat mutustella jalkojani. Tämän jälkeen aloin kammoksua tiessä olevia viemärin kohtia ja mieleen juolahti yli kolme metrinen käärme jonka joku suomalainen oli juuri nähnyt Bangkokin kadulla. Onneksi käärmeitä ei näkynyt, mutta säikähdin kyllä kun sammakko loikki lähes jalkojeni yli. Suunnittelimme, että kävelemme läheiseen kalasatamaan jossa olisi useita ravintoloita, mutta käännyimme takaisin päin ennen satamaa. Näimme matkalla saman paikan, jossa kävimme Tomin kanssa uimassa 8vuotta sitten. Näimme myös useita tandempyöräilijöitä. Cha-Amissa monet lomailijat vuokraavat tandem-pyörän joissa on useampia istuimia. Joissain on jopa viisi istumapaikkaa. Olisi pyöräparka kovilla jos meidän viisihenkinen porukka istahtaisi saman pyörän rungon päälle. Tuskin edes kestäisi tätä lastia, naurattaa jo ajatuskin. Cha-Amin rannoilla on siivouspäivä keskiviikkoisin. Rantoja siivottiin jo tänään koska huomenna täällä on pyhäpäivä. Rannat olivatkin poikkeuksellisen siistejä ja puunattuja. Roskia ei näkynyt missään ja hiekka oli tasoitettu viimeisen päälle siistiksi. Tässä pienessä rantakylässä näkyi myös tänään monia isoja ja hienoja kaksi kerroksisia busseja jotka näyttivät tuovan tänne thaimaalaisia viettämään huomista pyhäpäivää.

Samuel purkamassa parkkitaloa. Jalassa itse puetut shortsit; molemmat jalat samassa lahkeessa mutta ei se menoa haittaa...

Saavuttuamme hotellille syömisen jälkeen Samuel touhusi kummien antamalla rahalla ostetulla parkkitalolla. Tomilla ja Olivialla taisi mennä tunti talon kokoamisessa. Samuel selvisi sen purkamisesta ainakin puolet lyhyemmällä ajalla. Hyvä että purki, eihän sitä voisi kotiin kokonaisena viedäkään. Olivia leikki ostamillaan lohikäärmeillä. Aika yllättäen lohikäärmeiden nimet olivat Olivia, Jesse ja Joni. No ei kai, yleensä leikeissä on aina mukana rakkaat serkkupojat Olivia sanoi äsken hampaiden pesun yhteydessä, että tykkäsi enemmän Bangkokista kuin tästä paikasta. Syitä oli isompi hotellihuoneisto (ei ihme, siellä oli 120neliötä käytössä) ja se, että Bangkokissa on enemmän vilinää ja isompi Tescolotus. Ensi kerralla kun lähdemme kaupunkilomalle meidän pitää Olivian mukaan nostaa neljä nippua rahaa. Muisteli kun nostimme Bangkokissa kaksi "nippua" automaatista. Yhdessä nipussa oli 20 000THB. Äkkiäkös sellainen summa täällä menee etenkin kun Olivia näyttää tulleen äitiinsä näissä shoppailuasioissa. Taitaa tuo rahoittaja olla vaan vähän eri mieltä näistä nippujen nostamisista.

Huomenna olisi suunnitelmissa normaalien kuvioiden lisäksi Cha-Amin markkinat. Siitä lisää sitten huomisiltana...