sunnuntai 4. maaliskuuta 2012

Sitä sun tätä -päivä

4.3.2012
Taas tulisi tämän päivän kuulumisia täältä jostain kaukaa. Nukuimme oikein hyvin viime yön ja heräsimme pirteinä seitsemän aikoihin kun Samuel huuteli sängystään "hejää, hejää" ja taas vahti kiihtyi muutamassa minuutissa nollasta sataan. Aamiaisella Olivia yllätti ja paistatti itselleen kahden munan sijasta neljä munaa. No eipä jaksanut syödä kaikkia vaikka yritys oli hyvä. Samuel jatkoi ananasmehulinjalla, edes kakut eivät kelpaa täällä helteessä. Aamiaisen jälkeen suuntasimme melko ripeästi huoneeseen keräilemään uintikamoja ja menimme ensin lastenaltaalle. Olivia testaili eilen ostamaansa surffilautaa ja minä oleskelin Sampan kanssa altaan matalassa päässä. Noin tunnin kuluttua siirryimme rannalle. Hotellilla on rannalla runsaasti rantatuoleja ja varjoja joita hotellin asukkaat voivat käyttää maksutta. Tämä on kiva etu vaikka emme me juurikaan voi tuoleilla lepäillä. Sen verran kiireisinä lapset pitävät meitä. Olivia teki rannalla Tomin kanssa hienoja hiekkalinnoja ja minä rakentelin Sampan kanssa vähemmän hienoja linnoja jotka aallot aina välillä huuhtoivat mennessään. Ranta ei ole kummoinen, aika samanlainen kuin Pattayalla. Vesi on sameaa ja ranta on melko roskainen. Hiekka ei ole samanlaista hienoa kuin etelä-Thaimaassa vaan tämä hiekka on karkeampaa ja siinä on seassa simpukankuorimurskaa. Meille ranta kelpasi kuitenkin vesileikkeihin. Ensi vuonna suunnataan sitten taas etelämpään.

Samuel söi rannalla purkkiruuan ja lähdimme joskus yhden jälkeen takaisin hotellihuoneeseen. Matkalla piti tietysti huuhtoa hiekat uima-altaan suihkussa ja pulahtaa uimaan. Ison altaan vesi on todella lämmintä eli siinä ei juuri virkistytä mutta saapahan hiekat ja suolan jämät lopullisesti pois.Samuel nukahti taas hetkessä päiväunille kuten myös mummo. Olivia pelaili DS peliään ja me lepäilimme muuten vaan Tomin kanssa. Unien jälkeen lähdimme taksilla Hua hiniin Market Villageen. Taksista maksoimme 400THB. Market Villagea ei ollut vielä viimeksi kun olimme Hua hinissa joten se oli meille aivan uusi tuttavuus. Kauppakeskuksessa oleva Tescolotus oli pettymys. Se oli pieni ja valikoima vain murto-osa esim. Bangkokin ja Pattayan Tescolotuksista. Teimme pienet ostokset (mm. Olivialle kahdet juhlakengät ja Samuel osti kummeilta saamallaan rahalla autoja ja parkkitalon) ja kävimme syömässä Pizza Companyssa todella hyvän pizzan. Samuelille tilasimme lastenaterian johon kuului mehu, pastaa, ranskalaisia ja kalapuikkoja. Olivia ja Samuel söivät sen puoliksi. Mummo sai pizzan ilmaiseksi kun menossa oli joku tarjous että kun ostaa juoman (Tomi osti Pepsin) niin saa tavallisen pizzan ilmaiseksi. Ihan kiva tarjous. Syömisen jälkeen kävimme ostoskeskuksen kolmannessa kerroksessa sijaitsevassa lasten leikkipaikassa jossa Samuel leikki laitteiden kanssa. Olivia kävi ostoksille Toys R usissa josta mukaan lähti sulkapallosetti koska hän aikoo pelata iskän kanssa sulista.

Ostoskeskusreissun jälkeen matkasimme tuktukilla Huahinin yömarkkinoille. Olivia oli innoissaan markkinoilla ja shoppaili itselleen muutamia pieniä tuliaisia ja hienot pinkki-valkoiset "rayban" aurinkolasit. Shoppailun lomassa kävimme Swenssenissä jätskeillä. Kello alkoi jo olla niin paljon, että vaikka olisi kiva ollut käydä kiertelemässä enemmänkin Huahinissa niin meidän oli vaan pakko etsiä taksi ja palata hotellille. Lapset jaksoivat taas todella hyvin olla reissussa. Papukaijamerkit ja kymmenen pistettä molemmille. Matkasimme takaisin Cha amiin pikkubussitaksilla. Hinnaksi sovimme taas 400THB sen enempää tinkimättä. Molemmilla kerroilla matkasta tosin pyydettiin 500THB mutta hinta tippui heti sen 100THB. Muutenkin olemme huomanneet, että lähes kaikissa muutaman satasen ostoksissa hinta tippuu helposti satasen ja jos enemmän pitää tinkiä niin homma vaikeutuu.

Saavuimme takaisin hotellille yhdeksän aikoihin ja pikaisten suihkujen jälkeen sain lapset sänkyihin. Olivia on nukkunut joka yö mummon kanssa ja Samuel meidän. Olemme nyt huomanneet, että emme voi jatkossa enää majoittua hotellissa yhteen huoneeseen. Jo Kiinan reissulla oli tämä sama ongelma eli Samuel herää aikaisin ja Olvia haluaisi nukkua pitempään. Tämä pikkuinen vauhtijannu ei todellakaan hyväksy että joku nukkuu jos hän on hereillä. Meidän on siis jatkossa varattava hotellista huoneisto jossa on erillinen makuuhuone jotta molemmat lapset saavat nukuttua oman tarpeensa mukaan. Samuel on nukkunut täällä reissussa monta tuntia lyhyemmät yöunet kuin Olivia. Olivia nukahtaa nopeammin kuin Samuel iltaisin ja herää myöhemmin aamulla. Nukkumisesta puheen ollen nyt olisi taas käytävä nukkumaan vaikka pihalla soi melkoinen poppi...