keskiviikko 7. maaliskuuta 2012

Markkinoilla

8.3.2012

Pitäisiköhän leikata ja liimata eilisin aamupäivän tekemiset tälle päivälle tähän blogiin niin pääsisi vähemmällä kirjoittamisella? No ei kai, mutta aloitimme päivän ihan kuten eilenkin. Aamupalan jälkeen menimme rannalle. Tällä kertaa menimme sinne koko porukalla, Oliviakin lähti mukaan vaikka laittoi ensin vähän vastaan. Syyksi hän sanoi, että hän pelkää rapuja. Rapuja ei juurikaan näy muulloin kun laskuveden aikaan, joten pelko on turha. Olivia ei myöskään uskalla uida meressä meduusojen vuoksi. Sen pelon olen tainnut minä tartuttaa. Olivian aika meni rannalla hiekkalinnoja rakennellen ja Samppa taas touhuili omiaan eli yritti monta kertaa osallistua Olivian linnan tekemiseen mistä Olivia suuttui. Tästä taas Samuel suuttui ja sen jälkeen lapiot saivat kyytiä. Onneksi Samuelin saa aika hyvin rauhoitettua kun huomion kääntää muualle ja kiukkukohtaukset menevät melko pian ohi.

Olimme rannalla ehkä reilun tunnin joka jälkeen siirryimme altaille uimaan. Olivia löysi kavereita joiden kanssa hän leikki uimakilpailuja yms. leikkejä. Olivian uimataito on kehittynyt tosi paljon tämän reissun aikana. On kiva katsella kun hän pystyy etenemään vedessä muutoinkin kuin sukeltamalla. Samuel alkoi olemaan melko uupunut ja syötin hänelle auringossa lämmenneen purkkiruuan altailla. Syömisen jälkeen lähdimme huoneeseen. Samuel nukahti lähes välittömästi ja samoin mummo. Oliviakin lepäili sängyssä mutta ei kuitenkaan nukahtanut. Samuelin herättyä kävimme ala aulassa lukemassa Aurinkomatkojen ja Tjäreborgin kohdeopaskirjoja ja katsomassa puutarhassa asustelevaa kilpikonnaa.

Vähän jälkeen viisi lähdimme taksilla Cha-Amin keskustaan keskiviikkomarkkinoille. Markkinat olivatkin paljon isommat kuin kuvittelin etukäteen ja porukkaa riitti. Kiertelimme jonkin aikaa markkinoilla kunnes Olivia alkoi väsähtämään ihan täydellisesti. Unohdin ottaa eväitä mukaan ja meidän olikin alettava etsiä ruokapaikkaa. Markkinoilla oli valtava tarjonta erilaisia ruokakojuja torakoista, sammakoista, hedelmistä, lämpimistä ruuista, susheista, kakuista ja tunnistamattomista ruuista erilaisiin juomiin. Olivialle ei kuitenkaan kelvanneet nämä herkut joten jouduimme kävelemään melkoisen matkan ennen kuin löysimme ensimmäistäkään ravintolaa. Joka kadunkulmassa oli kyllä ruokakärryjä, mutta ravintolat oli jossain muualla kuin meidän reittimme varrella. Lopulta näimme pienen vaatimattoman ravintolan. Siellä ei tietenkään ollut ruokalistoja englanniksi, mutta saimme muutaman monistetun kuvan ruokien kuvista joten saimme ruuat tilattua. Neljä ruoka-annosta ja viiden henkilön juomat maksoivat 484THB eli vähän yli kymmenen euroa. Ei ollut kallista. Olivia oli todella onnellinen kun sai ruokaa ja sitä hän jaksoikin hehkuttaa pitkän aikaan.

Syötyämme kävelimme takaisin markkina-alueelle. Ihmisiä oli tullut lisää ja rattaiden kanssa kulkeminen oli aika haastavaa. Markkinoiden hintataso oli edullinen ja sieltä löytyi melko paljon ostettavaa. Angry birds villitys näkyi näilläkin markkinoilla. Olivia osti itselleen Angry birds kännykkäkuoret, farkkushortsit, paidan ja kellon. Samuelille ostettiin housut ja lenkkarit ja itselleni ostin mm. meikkejä. Uuvutettuamme mummon illan hiostavassa helteessä höyryävien ruokakojujen lomassa  kävelyllä otimme taksin hotellille. Täällä Cha-Amissa on jännä tämä taksisysteemi eli takseja ei näy missään, vaan kadunkulmissa seisoo miehiä isojen TAXI kylttien kanssa ja kyydit sovitaan heidän kanssaan. Hotellille saavuttuamme Tomi kävi vielä ostamassa jätskit ja juomista 7elevenistä ja minä aloin touhuta lasten kansa, että he pääsisivät pian nukkumaan. Lapset jaksoivat taas käyttäytyä markkinareissulla erittäin hienosti. Samuel nauttii kun hän voi katsella rattaista maailmanmenoa. Ihmiset lepertelevät hänelle ohikulkiessaan ja Samuel vilkuttelee rattaistaan. Olivia nautti shoppailusta etenkin sen jälkeen kun sai syömistä ja energiavarastot täyttyivät. Näin se yksi lomapäivä taas mennä hurahti, ihan liian nopeasti. Ei voi kuin ihmetellä miten tästä Thaimaassa  lomailusta voi nauttia näin paljon, jokin täällä on vaan vienyt sydämen ihan täysin.