perjantai 21. kesäkuuta 2019

Dohan kautta kesälomalle

Meillä on alkanut kesäloma ja senhän tunnistaa siitä, että suuntaamme junalla lentoasemalle. Sen jälkeen hyppäämme koneeseen ja lennämme mahdollisimman kauas kodista ja arjesta. Tällä kertaa matkamme ensimmäinen etappi on Malesian Penangin saari. Koska Finnairilla ei pääse suoraan Penangiin ja muutenkin viime reissulla mietimme, että voisimme tutustua kilpailevaan lentoyhtiöön eli Qatar airwaysiin kun sitä niin kovasti kehutaan, päätimme ottaa Qatar Airwaysin kokeiluun. Ennen koneeseen astumista kävimme tutustumassa Helsingin lentoaseman uuteen Premium plaza loungeen. Sisäänpääsyn lunastimme Priority passeillamme ja lapsista tulee maksettavaksi vierasmaksut. Lounge sijaitsi kätevästi lähtöporttimme vieressä non-schengenin alueella, portin 40 lähettyvillä. Lounge päihitti mielestäni Almost@Home loungen, mutta tykkään enemmän Finnairin loungesta. Premium Plaza oli tietenkin todella siisti paikka, koska se on aivan uusi. Asiakkaita ei lisäksemme ollut kuin pari. Ruokatarjonta oli melko suppea, mutta riittävä. Alkoholijuomat piti pyytää tiskiltä, mutta lasin tyhjentyessä, palvelu pelasi myös pöytiin.

Loungen juomatarjontaa

Lämpimiä ruokia ja keittoa

Salaatteja ja jälkiruuaksi mm. herkullista pannacotttaa

Loungen työtiloja

Samuel tykkäsi leikkihuoneen rakenteluseinästä

Tiesimme etukäteen, että matkamme ensimmäinen etappi Helsingistä Dohaan lennetään suht pienellä A320 koneella. Olemme joskus aikoinaan lentäneet tällä konetyypillä Thaimaahan Finnairin lomalennoilla ja kyllähän se tuntui onnettoman pieneltä, kun viimeisimmät lennot on lennetty A350 koneella. Koneeseen nousu tapahtui joutuisasti, toisin kuin lähtöselvityksen teko Qatar Airwaysin tiskillä muutamaa tuntia aiemmin. Istuin lasten kanssa turistiluokan toisella rivillä eli rivillä 9 ja Tomi meidän takana. Hänelle sattui hyvä tuuri, kun viereinen paikka jäi vapaaksi, vaikka kone oli lähes täynnä. Samuel koki järkytyksen kun tajusi, että koneessa ei ollut henkilökohtaista viihdejärjestelmää. Itkuhan siinä pääsi, kun hän mietti miten saisi 6 tunnin matkan kulumaan ilman elokuvien katselua. Toinen järkytys oli koneen ruoka. Illalla koneessa ei nimittäin tarjottu lähdön jälkeen ollenkaan lämmintä ruokaa, vaan asian ajoi mauttomat ja rasvaiset pasteijat. Istumapaikat olivat todella ahtaat verrattuna isompiin koneisiin ja jouduin tekemään vähän töitä sen suhteen, että pysyin positiivisena. Olemme lentäneet viime vuosina kaikki pitkät lennot isoilla laajarunkokoneilla economy comfortissa tai busineksessa ja nyt mentiin sitten toiseen ääripäähän. Kaikesta huolimatta selvisimme lennosta ja reilut kaksi tuntia ennen Dohaan saapumista tarjoiltiin "lämmin" aamiainen, joka tosin oli kylmää ja kovaa munakasta. Samuelilla kävi vähän parempi tuuri ja hän sai kivan muovisen salkun, jossa oli erilaisia herkkuja. Salkun lisäksi hän sai lämpimän ruuan, joka oli oikeasti lämmin, mutta Samuel nukkuin koko loppumatkan ja annoin ruuan pois ennen laskeutumista. Palvelu oli normaalin ystävällistä ja kokonaisuudessaan matka meni ihan hyvin.

Lentomme lähti suurin piirtein ajallaan

Iltapalaksi oli pasteijat ja kuten Olivian jaloista näkee, niin jalkatilaa ei juurikaan ollut

Hiekkaerämaata silmänkantamattomiin

Olin lukenut netistä, että Dohan Immigrationissa on aina pitkät jonot, jotka liikkuvat äärettömän hitaasti. Olin varoittanut lapsiakin tästä jo kotona. Yllätykseksemme jonoja ei kuitenkaan ollut ollenkaan ja pääsimme suoraan tiskille. Tomi pääsi omasta jonostaan nopeasti läpi, mutta minä ja lapset olimme tiukemmassa syynissä ja meidät kuvattiin, minulta otettiin sormenjäljet ja vastailin erilaisiin kysymyksiin kuten mistä tulemme, minne menemme ja mihin hotelliin olemme menossa. Immigationin jälkeen meidän ei tarvinnut jonotella matkatavaroita, koska ne menevät suoraan Penangiin ja pääsimme ulos etsimään kuljetusta hotelliin. Olin lukenut etukäteen, että hotelliimme menee kerman värinen bussi ja tiesin suunnilleen mistä se lähtee ja bussi kurvasikin heti eteemme kuin tilauksesta. Hotellimme Oryx Rotana sijaitsee noin viiden kilometrin päässä lentokentältä. Lähetin alkuviikosta hotellille sähköpostia, jossa kysyin mahdollisuutta aikaiseen sisäänkirjautumiseen ja yhdistettäviin huoneisiin. Niitä ei luvattu suoraan, vaan sanottiin että tilanne tarkistetaan kun tulemme hotellille. Olipa mukava yllätys kun pääsimme kirjautumaan jo kello 6 aamulla huoneeseemme ja kävimme lähes heti päiväunille. Päiväunien jälkeen kävimme hotellin aulassa olevassa kaupassa, josta Olivia osti avaimenperän, joita hän keräilee. Kävimme myös syömässä maukkaat ruuat hotellin aulabaarissa. Ruuan jälkeen menimme uimaan ja nyt lepäilemme ennen kuin lähdemme kello 00.00 bussilla kohti lentoasemaa. Lentomme Penangiin lähtee kello 2.25 yöllä. Aiemmin ajattelin, että olisimme käyneet tämän välilaskun aikana myös Dohan kuuluisassa Souq Waqifissa, mutta lasten voimat eivät riitä 40 asteen helteessä liikkumiseen. Yölennot on aika rankkoja lasten kanssa, mutta onneksi olemme lomalla jo nyt. Päämäärään pääseminen ei ole matkan tarkoitus, vaan matka kokonaisuudessaan. Toivon ja luotan, että ensi yön lento Qatar Airwaysin A330-300 koneella olisi vähän parempi kokemus kuin viime yön lento pienessä "sillipurkissa".

Hotellimme ikkunan alla oleva moskeija

Hotellimme Oryx Rotanan aula hissin ikkunasta katsottuna

Ulkotiloissa olevat ravintolat olivat kiinni, eipä siellä kuumuudessa kukaan voisikaan olla

Aulabaarin ruokia, lasku 100e neljän hengen ruuista ja juomista

Viilennystä altaassa

Hotellin allasalue

Maat kirjoitti...

Voi kiitos taas että jaksat päivittää reissustanne, olenkin tätä odottanut kauan, kun huomasin että Penangiin matkaatte tällä kertaa myös. Meidän on tarkoitus mennä sinne tammikuussa, Finnairilla Bangkokiin ja AirAsialla jatkot seuraavana päivänä. Mielenkiintoista on kuulla kokemuksenne paljon hehkutetusta Qatarista.

Oikein hyvää lomaa ja kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä, mitä olen blogistasi saanut ja saamassa :)

Päivi kirjoitti...

Kiitos ja tervetuloa mukaan matkallemme. Toivottavasti saatte joitain vinkkejä meidän kokemuksista tällä reissulla. Pari päivää menee nyt lepäillessä, mutta tarkoitus on lähteä tutustumaan myös George Towniin ja sen nähtävyyksiin.