lauantai 29. kesäkuuta 2019

Air Asian kyydillä Penangista Thaimaahan

Parkroyalin allas aamulla varhain

Tänään heräilimme aamulla jo kahdeksan aikaan Penangissa ja menimme tuntia aiemmin aamiaiselle kuin aiempina aamuina. Ravintolassa oli todella rauhallista, eikä munakaspisteillekään ollut yhtään jonoja. Aamiaisen jälkeen kirjauduimme ulos hotellista. Uloskirjautuminen kesti vain pari minuuttia eli sen ajan kun maksoin luottokortilla huonelaskumme. Viikon huonelaskumme oli 280 euroa ja summa sisälsi ruokien lisäksi lentokenttäkuljetukset molempiin suuntiin. Söimme useimpina päivinä kaksi kertaa jossain hotellin ravintolassa ja joka päivä ainakin kerran. Lasku oli mielestäni erittäin pieni ja hotellin ravintoloiden hintataso vähintäänkin kohtuullinen hotellin tasoon verrattuna.

Olimme varanneet meille Innova auton kentälle, mutta meitä tulikin hakemaan minibussi. Matka kentälle kesti tasan tunnin eikä teillä näkynyt ollenkaan ruuhkia, vaikka mennessä kuljettaja sanoi, että perjantaisin ja lauantaisin on kovia ruuhkia. Lentoasemalla menimme heti lähtöselvitysjonoon, joka oli valtavan pitkä. Jonotimme tiskille 45 minuuttia ja katsoimme, että jono vain kasvoi takanamme. Nämä pitkät lähtöselvitysjonot ovat olleet ennenkin ongelmana Air Asialla ainakin Don Muangin päässä. Yhtiöllä lähtee paljon koneita samaan aikaan ja palvelutiskejä on yksinkertaisesti aivan liian vähän. Kentälle kannattaa siis mennä todella paljon aikaisemmin, ainakin jos on ruumaan meneviä matkatavaroita. Me lähdimme hotellilta neljä tuntia ennen lentoa ja olimme lentokentällä kolme tuntia ennen lentoa, joka oli juuri sopiva aika selviytyä lentokenttämuodollisuuksista ja siirtyä lähtöportille. Lähtöselvitysjonon jälkeen menimme passintarkastusjonoon, jossa jonotimme toiset 45 minuuttia. Niin Penangissa, kuin nykyään Bangkokissakin, otetaan valokuvien lisäksi sormenjäljet ja se vie aikaa. Bangkokissa sormenjäljet otettiin kaikista sormista. Ensin oikean käden sormet peukaloa lukuun ottamatta, sitten vasen käsi ja lopuksi molemmat peukalot.

Meillä oli tarkoitus mennä käymään lentoaseman loungessa ennen lentoa, mutta kello oli jo niin paljon kun selvisimme rajamuodollisuuksista ja turvatarkastuksesta, että päätimme käväistä vain nopeasti kahvilassa. Ostimme kolme isoa kolmioleipää ja yhden kahvin viimeisillä rahoilla. Taisi olla edullisin lentoaseman ravintola jossa olen käynyt, sillä ostokset maksoivat yhteensä alle 5 euroa. Kahvien jälkeen pääsimmekin jo koneeseen ja kone starttasi 10 minuttia ennen arvioitua lähtöaikaa kohti kiitorataa. Kyllä oli taas mukava katsella Air Asian henkilökunnan tehokkuutta ja järjestelmällisyyttä koneessa. Kaikki toimii ja sen lisäksi henkilökunta jaksaa olla tasaisen ystävällisiä ja palvelualttiita. Myös koneesta poistuminen Bangkokin päässä tapahtui tehokkaasti ja pääsimme melko nopeasti jämähtämään passintarkastusjonoon. Tässä vaiheessa jo mietin, että emmeköhän me ole jo tänään jonottaneet tarpeeksi, mutta oli vaan pakko jonottaa. Onneksi lapset ovat jo niin isoja, että heitä ei kiukuta tuollaiset tilanteet. Jos he näkevät edessä olevan jonon, niin he tietävät että asialle ei voi mitään. Oma vuoro tulee aikanaan. Sama koski matkaa Mae Phimiin. Olin kertonut etukäteen, että matka kestää taas vähintään kolme tuntia ja se aika on vaan istuttava autossa. Olin siis tilannut etukäteen kuljetuksen hakemaan meidät Don Muangilta ja viemään Mae Phimiin. Ennen lähtöä ostimme vielä pikaisesti Truen sim-kortin puhelimeen, jossa on reilu nettipaketti. Matka Mae Phimiin kesti lopulta noin neljä tuntia sisältäen pikaisen pysähdyksen Tesco Lotuksessa, josta ostimme mm. vessapaperia ja ruokatarvikkeita talolle.

Saavuttuamme perille Mae Phimiin ja vuokraamaamme huvilaan Villa Anniinaan olimme aika väsyneitä. Etukäteen varaamaani mopoa ei näkynyt talolla, mutta taksikuski soitti toimistolle ja mopo luvattiin tuoda huomenna aamulla. Menimme syömään alueen ravintolaan, joka onneksi oli vielä auki vaikka kello oli yli 8. Ruuat olivat loistavia kuten aina ja ruokalista oli täysin sama kuin parina viime kesänä. Ruuan jälkeen kävimme vielä uimassa, mikä oli ihan täydellinen lopetus tälle päivälle. Vesi oli lämmintä ja alueella on ihana rauha. Tämä paikka on paratiisi!