tiistai 25. kesäkuuta 2019

Päivä George Townissa

Aamupalatarjontaa

Meillä on ollut aina tapana herätä lomillamme siten, että pääsemme lähtemään kello 9.00 hotelliaamiaiselle. Tällä reissulla emme ole jostain syystä päässeet nyt oikein rytmiin ja tänäänkin tuotti suuria vaikeuksia herätä, kun kello soi tasan 9.00. Kun pääsimme aamiaisravintolan ovelle, kello oli jo puoli kymmenen ja ravintola oli tupaten täynnä. Tarjoilija kuitenkin löysi meille taas vapaan pöydän ja söimme pitkän kaavan mukaan siihen asti kun ravintola meni kiinni kello 10.30. Aamiaisen jälkeen lähdimme paikallisbussilla 18 kilometrin päässä sijaitsevaan saaren pääkaupunkiin George Towniin (tai Georgetowniin, voi kirjoittaa miten haluaa). Bussi maksoi meiltä neljältä yhteensä kaksi euroa eli 2,7 Ringgittiä per aikuinen ja Samuel pääsi lastenlipulla. Vaikka matka on lyhyt, niin se kesti lähes tunnin verran. Georgetownin kadut ovat todella kapeita ja ne näyttää ruuhkautuvan helposti.

Paikallisbussissa ei ollut ruuhkaa
 Jäimme pois bussissta Komtarilla, joka on korkea tornitalo Georgetownin keskustassa. Talossa sijaitsee The Top huvipuisto, joka oli ensimmäinen osoitteemme tänään. Ostimme sisälle liput, jotka sisälsivät kahta huvitusta lukuunottamatta kaikki talon tarjoamat huvit. Liput maksoivat aikuisilta 99 Ringgittiä eli noin 21 euroa ja Samuelilta 59 Ringgittiä. Huomasimme päivän aikana, että lippu oli todella edullinen ja paikka oli ihan täydellinen paratiisi lapsiperheelle. Paikat, joissa kävimme olivat:

- Museo, jossa esiteltiin Penangia ja Penangin kulttuuria
- Durian museo, jossa kerrottiin durianista ja näytillä oli kaikkea durianiin liittyvää
- Todella monipuolinen ja hieno akvaario
- Osittain ulkotiloissa sijaitsevassa dinosaurusnäyttelyssä
- Samuel kävi Hop Lop tyyppisessä Dino Gym -leikkipaikassa
- Tomi ja Olivia kävivät 7D -elokuvissa
- Heureka -tyyppinen iso tiedekeskus
- Tomi ja Olivia kävivät sokkelo/peilitalossa
- Näköalatasanne 65. kerroksessa
- Rainbow skywalk 68. kerroksessa
- Tomi ja Samuel kävivät kauhutalossa
- Lapset kävivät myös karusellissa ja muitakin huvipuistolaitteita olisi ollut tarjolla

Olimme teemapuistossa useamman tunnin ja siellä olisi kevyesti mennyt koko päivä. Osa lippumme hintaan kuuluvista huvituksista jäi myös kokematta. Kellon tullessa neljä, päätin kuitenkin että meidän on lähdettävä pois sillä halusin lähteä tutustumaan kaupungin kuuluisaan katutaiteeseen.

Komtar

Matkalla teemapuistoon

Ensin katselimme elokuvaesityksen Penangista

Sen jälkeen kävimme durianfarmilla

Akvaariossa oli hauskoja kaloja

Enpä ole ennen törmännyt läpinäkyviin kaloihin

Japanilaista tunnelmaa ja ruokaa

Lapset ajelivat karusellilla

Tiedekeskuksessa oli paljon erilaista puuhaa

Välillä piti halailla maskotteja

Dinosauruspuistossa oli myös esityksiä

Samuel kävi jumppaamassa niin että hiki valui

Rohkeimmat meistä kävi lasisillalla eli muut paitsi minä

Kauhutalo, jonne Samuel ei kuulemma mene enää koskaan

Tultuamme ulos Komtarin sisätiloista, muistimme taas miten kuuma ulkona onkaan. Samuel nukkui viime yönä liian vähän aikaa ja kuumuudessa kävely meinasi käydä rankaksi. Otimme rauhallisesti ja pysähdyimme matkan varrella lepäilemään puiston penkille. Komtarilta ei ollut kuin vajaa kilometri kaduille, joilta löytää kuuluisia katutaideteoksia. Emme löytäneet kaikkia, joilla meidän oli tarkoitus käydä, mutta useimmat tunnisti siitä, että niiden edessä oli turisteja kameroiden kanssa ottamassa valokuvia. Me liityimme tietysti jonojen jatkoksi. Georgetown teki heti minuun vaikutuksen. Usein kaupungit muistuttavat toisiaan, mutta Georgetownista minulle ei tullut mikään vierailemani kaupunki mieleen. Rakennuksissa oli upeita yksityiskohtia ja siellä olisi voinut viettää useita päiviä tutkimassa paikkoja. Löysimme myös sattumalta Coffee on The Table nimisen kahvilan, jossa myydään ihania 3D kuvin koristeltuja juomia. Tilasimme sieltä myös lautasellisen lohkoperunoita, jotka osoittautuivat niin hyviksi, että tilasimme niitä myös toisen annoksen.

Hienoja rakennuksia

Kapeita katuja

Seinämaalaus

I can help catch rats

Little children on the bicycle

Näitä raudasta väännettyjä taideteoksia oli paljon

Boy on motorcycle

Little boy with pet dinosaur

Bongasin facebookista tämän kahvilan ja pitihän se käydä testaamassa

Samuelin kaakao

Minun kahvi ja pannacotta

Katutaideteosten etsimisen jälkeen kävelimme rantaan, jossa sijaitsee vanhoja laitureita. Laiturit ovat kyliä, jotka kiinalaiset ovat aikoinaan rakentaneet ja nykyään niissä asuu heidän jälkeläisiään. Jokainen laituri on nimetty suvun sukunimen mukaan. Laituri, jolla me vierailimme taisi kuulua Chewin suvulle. Laiturilla oli myyntikojuja ja pieniä ravintoloita. Laiturivierailun jälkeen kävelimme bussiasemalle, joka sijaitsi parinsadan metrin päässä kyseiseltä laiturilta. Bussi hotellillemme oli juuri lähdössä kun pääsimme asemalle, joten meidän ei tarvinnut odotella ollenkaan. Matka maksoi taas samat pari euroa kuten mennessäkin ja kesti reilun tunnin. Hotellille saavuimme vasta vähän ennen yhdeksää. Kävimme vielä syömässä hotellin ravintolassa ja kiirehdimme sen jälkeen huoneeseen, koska Samuel oli todella väsynyt. Hän nukahtikin välittömästi huoneeseen tultuamme. Huomenna olisi sitten taas herätys kello 9.00 ja suunnitelmissa uima-allaspäivä hotellilla.

Laiturin rakennuksiakin oli koristeltu seinämaalauksin

Laiturin asukkaita vilkuttelemassa meille

Maat kirjoitti...

Kiitos kivasta kaupunkirapsasta! Meidän on tarkoitus viettää toinen puoli Penangin lomasta Tanjung Bungah -rannalla ja toinen Georgetownin kaupunkialueella. Katsoin juuri että tuo 3D-kahvila on viiden minuutin kävelymatkan päässä keskustahotellistamme. Alkaa jo matkakuume nousta :)

Päivi kirjoitti...

Hyvä idea majoittua osaksi aikaa Georgetowniin, siellä on niin paljon näkemistä ja kokemista ettei näiden yksittäisten päivien aikana ehdi kuin näkemään pienen osan paikasta. Meilläkin oli myös suunnitelmissa majoittua pari yötä Georgetownissa, mutta päädyimme kuitenkin varaamaan hotellin koko ajaksi Batu Ferringhistä, ettei tarvitse purkaa ja pakata koko perheen matkatavaroita kun muutenkin tulee näitä siirtymisiä niin paljon. Mukavaa matkan odotusta :)