keskiviikko 23. toukokuuta 2007

Yue Xiu

Päivämme alkoi tänään rahanvaihdolla kun eilen epäonnistuimme. Menimme aamiaisen jälkeen hotelli White Swanissa sijaitsevaan pankkiin jossa vaihdoimme vielä 300 euroa yuaniksi. Otimme mukaan passinkopion jonka piti ennakkotietojen mukaan riittää rahanvaihdossa, mutta oma kopio ei kelvannutkaan vaan vaativat alkuperäisen passin. Onneksi otimme sen mukaan. Jonottelimme pankissa aika pitkään, O oli levoton koska nukkui huonosti viimeyön. Heti rahanvaihdon jälkeen lähdimme Yue Xiu puistoon viettämään hellepäivää. O nukahti lähes heti puistoon saapumisen jälkeen, mutta joutui hyttyshyökkäyksen uhriksi ja heräsi raapimaan jalkoja. Onneksi meillä oli tiedossa etukäteen miten allerginen hän on ötököiden pistolle niin meillä on mukana zyrtec -tippoja joita annoin nyt hotellille saavuttuamme. Ostimme myös tiikeribalsamia kutinaa lievittämään.

Yue Xiu puisto oli valtava, kaunis ja mäkinen. Rappusia oli paljon ja me kantelimme O:n rattaita ylös ja alas mäkiä hiki virraten. Opasteet olivat tosi huonot ja jouduimme kävelemään edestakaisin samoja reittejä. Löysimme pari lasten huvipuistoa ja sen kaikista tärkeimmän nähtävyyden eli viiden pässin patsaan. Siihen liittyy joku tarina Guangzhoun kaupungin perustamisesta, mutta en ole siihen perehtynyt. Täytyy googlata sitten kotona. Puistossa oli myös uima-allas, vähän samantyylinen kuin siellä kotikaupungin uimahallissa. Kävimme altaassa viilentelemässä itseämme. O nautti täysin rinnoin kun isi heitteli vedessä ilmaan. Uimisen jälkeen O söi koti-Suomesta mukaan otetun piltin kylmänä ja hyvin maistui.

Lähdimme puistosta pois vähän viiden jälkeen ja päätimme kävellä hotellille vaikka metro meni vierestä. Matkaa tuli noin neljä kilometriä, mutta siinä O:n oli hyvä ottaa paremmat päiväunet ja me katselimme paikallisten menoa. Päädyimme myös erääseen toiseen puistoon katselemaan vapaa-ajanviettoa. Herätimme O:n vasta Shang Xia Jiu kävelykadulla kun pysähdyimme syömään. Kehtaankohan edes tunnustaa, että emme vieläkään uskaltautuneet kiinalaiseen ravintolaan syömään vaan aterioimme Pizza Hutissa tutusti ja turvallisesti. No kun sieltä saa sitä ihanaa juustotäytereunaista pizzaa kuten Thaimaankin Huteista...

Kotimatkalla näin eräässä kodintarvikeliikkeessä samaa kiina-astiastosarjaa kuin kerään kotiin. Helsingissä yksi iso riisikulho maksaa muistaakseni kympin verran, nyt ostin kahdeksallakymmenellä sentillä neljä. Jaksaisikohan niitä kuskata kotiin enemmänkin ja mitenhän ne saa pysymään ehjinä? Olimme takaisin hotellilla vasta kello 21.00. O:kin söi iltapuuroa ison lautasellisen reippaasti kun sai vasta sen jälkeen syödä muutaman sipsin joita ostimme viereisestä 7elevenistä. Nyt on taas perinteisesti iltakylvyssä isin kanssa.

Meillä loma meinaa loppua kesken. Emme ehdi käymään kaikissa niissä paikoissa joissa alunperin suunnittelimme, joten joudumme nyt miettimään missä haluamme ehdottomasti käydä. Saimme muuten tänään kiveen kaiverretun kuvan jonka tilasimme muutama päivä sitten O:sta. Kuva ei ole meistä oikein O:n näköinen, mutta ei ole se valokuvakaan jonka ottivat liikkeessä. O:lla oli letit päässä mikä on aika harvinaista ja näin kuvakin on vähän outo. Nyt huomista päivää suunnittelemaan ja lepäilemään että taas jaksaa... Ihanaa tämä hotellielämä.