keskiviikko 16. joulukuuta 2009

Big Buddha

15.12.2009 Tiistai
Taas olisi yksi mukava lomapäivä takana. Olivia järjesti meille aikaisen aamuherätyksen jo kello 6.30 enkä saanut häntä enää nukkumaan. Minua väsytti ihan kamalasti ja päätä särki kun unet jäi pahasti kesken. Otin särkylääkkeen ja kampesin itseni ajoissa aamiaiselle. Aamiaisella ei ollut taaskaan kuin muutama ihminen, sama vanha mies joka oli eilenkin aamulla seisoi aamiaisravintolan ulkopuolella kalliolle ja kyttäsi verkko kädessä katse merelle päin. En tiedä kalastiko hän vai mitä teki, mutta erikoisen näköinen patsas mies on kuitenkin kyseessä omine rituaaleineen. Mummo ja vaari oli kanssani samaan aikaan aamiaisella ja syötynäni tulin päästämään Tomin aamupalalle.

Syötyämme lähdimme uima-altaalle uimaan. Sää oli pilvinen, aurinkoa ei näkynyt ollenkaan pilviverhon takaa. Ilmakin oli selvästi viileämpi kuin eilen, mutta altaan vesi oli erittäin lämmintä ja sinne oli kiva mennä lämmittelemään. Ulkonahan ei ole kuin 29 astetta, niin saattaahan se joskus alkaa palelemaankin. Olivia testasi eilen ostettua uimapatjaa ja antoi meidän vanhempienkin sitä välillä kokeilla. Olivialla oli muutenkin normaalit allasrituaalit, niihin kuuluu vesijumpan pitäminen. Kyllä on ihmisillä katseltavaa kun Olivia heiluu altaan reunalla ja jumppauttaa vanhempiaan. Ohjeethan on pakko huutaa kuuluvalla äänellä, ettei mikään liike jää epäselväksi.

Uimisen jälkeen Olivia väsähti täysin, vaikka kello oli vasta 12. No, ei ihmekään kun heräsi kukonlaulun aikaan. Olivia söi purkkiruuan huoneessa, joi vellin ja sen jälkeen uni tuli nopeasti. Tomi lähti vuokraamaan mopoa. Näistä aikeistahan luin itse eilen facebookista, ei uskaltanut kai minulle sanoa suoraan koska tietää mitä ajattelen asiasta. Meillä on ollut aiemminkin Thaimaassa vuokramopo, mutta vasemmanpuoleinen liikenne on minusta tosi hankala kun on vuosikymmeniä ajanut Suomessa. Mopoilu täällä on tilastojen mukaan vaarallista ja en edes ajattele, etteikö meille voisi sattua jotain, joten riskin ottaa kun istahtaa mopon kyytiin. Tomi tuli jonkin ajan kuluttua innoissaan hotellille kun oli käynyt vuokraamassa menopelin. Vuokra oli huimat 150THB (n. 3eur) päivässä ja Tomi olikin saman tien sopinut viiden päivän vuokrasta.
Olivia heräsi kiukkuisena päiväunilta, mutta kun kuuli että isi oli hakenut mopon, ilme muuttui iloisemmaksi. Olivia lupasi lähteä kokeilemaan uskaltaako olla mopon kyydissä. Hän kertoi olleensa lumimopon (moottorikelkka) kyydissä mökillä ja se ainakin oli pelottanut paljon. Lähdimme koko perhe testaamaan mopoa; Tomi ajoi, Olivia istui keskellä ja minä takana. Hyvin mahduttiin kyytiin koko perhe. Kävimme pikaisesti sanomassa mummolle ja vaarille, että lähdemme katsomaan nähtävyyksiä ja lähdimme matkaan. Suuntasimme saaren pohjoispäähän, lentokentän taakse katsomaan Samuin ehkä kuuluisinta nähtävyyttä Big Buddhaa. Paikka oli hieno ja ihailimme alueen kaikkia muitakin patsaita sekä joimme virvokkeita ennen kuin lähdimme etsimään toista temppelialuetta lähistöltä. Jatkoimme mopomatkaa muutaman kilometrin ja löysimme alueen, jossa oli upeita temppeleitä ja patsaita, mm. kiinalaisnainen. Paikalla oli myös mahdollisuus syöttää kissakaloja (monneja) ja Olivian olikin pakko saada kalanruokaa, jotta pyysi syöttämään kaloja. Nähtävyyksien katsomisen jälkeen jatkoimme matkaa. Minua pelotti mopon kyydissä. Olivia lohdutti ja sanoi, että ajattele mukavia asioita niin pelko lähtee pois. Ei oikein toiminut. Pysähdyimme matkalla hotellille BigC tavarataloon. Ensin suuntasimme syömään KFC:hen ja sen jälkeen menimme markettiin ostoksille. Teimme pieniä ostoksia; Olivialle parit shortsit, hame, kevät saapikkaat ja juomia. Ostosten jälkeen köröttelimme pimeässä hotellille ja veimme mopon hotellin parkkiin. Toivottavasti mopo ei katoa yön aikana, vartijoita täällä ainakin riittää joka nurkassa. Kävimme moikkaamassa mummoa ja vaaria heidän huoneellaan. He lähtivät vielä syömään, mutta meille riitti KFC:n ruokailu. Vaari pyysi Tomia vielä nettikahvilaan ja he kävivät illalla surffailemassa netissä kun minä laitoin Oliviaa nukkumaan...