maanantai 14. joulukuuta 2009

Koh Samui

Tällä koneella lensimme U-Tapaosta Koh Samuille.

Mun normi aamiainen, munakas puuttuu kuvasta. Tällä jaksaa iltaan asti.
Hotellin oma ranta.

Mummo, vaari ja Olivia uimassa hotellimme uima-altaassa.

Sunnuntai 13.12.2009
Se olisi sitten päivä Koh Samuilla. Olimme sopineet, että kyytimme noutaa meidät Pattayan hotellilta kello yhdeksän. Kello oli vähän vaille kahdeksan ja olimme menossa aamiaiselle, kun minulle soitettiin että voisimmeko lähteä jo kahdeksalta koska lentokentällä pitäisi olla mieluiten jo pari tuntia ennen koneen nousua. Kävimme sitten pikaisella aamiaisella bungalowien puolella ja pakkasimme nopeasti loput tavarat. Respassa jouduimme check outin yhteydessä selvittelemään mummon ja vaarin huoneesta kadonnutta lasista vesipullopanttia, jonka he olivat heittäneet roskiin. Emme saaneet pullon tarkkaa hintaa selville, koska meillä ei ollut aikaa odotella selvittelyä vaan annoimme 100 THB, joka riitti maksuksi ja kiiruhdimme autollemme. Matka sujui taas rattoisasti Pattaya supertravelin Jyrki Järvisen kyydissä. Kyydit olimme varanneet jo Suomesta ja olihan se mukava matkustaa suomalaisen kuskin kyydissä joka ajoi Thaimaassa kuin kotonaan tai no, onhan se ollut hänen koti täysiaikaisesti jo kolme vuotta.

Saavuimme kentälle jo yhdeksältä ja veimme tavarat lähtöselvitysjonoon. Lähtöselvitys aukesi 9.30 ja koska tulimme niin aikaisin, meidän tavarat jäi läpivalaisematta tullessa. Jouduimme palaamaan tavaroinemme ulos ja tulemaan uudelleen sisään metallinpaljastimien ja läpivalaisun kautta, jotta saimme turvatarkastussinetit kasseihin. U-Tapaon kenttä on pieni sotilaskenttä ja työntekijät olivat osittain sotilaita ja sotilastaminein varusteltuja tiukkailmeisiä miehiä. Kentällä oli eilen tulossa ja lähdössä vain kolme lentoa. Kyltit on kirjoitettu myös venäjäksi, ja kuskimme kertoikin että kentälle tulee paljon lentoja venäjältä ja se taas selittää Pattayan suurta venäläisturistien määrää. Lähtöselvityksen jälkeen pääsimme lähtöhalliin, missä oli pienessä Bangkok airin kojussa maksuttomia virvokkeita ja leivoksia, niitä sitten nautimme ennen lähtöä. Koneelle meidät vietiin pienillä junilla. Kone oli siis tyypiltään potkurikone ja siinä oli 70 matkustajapaikkaa, niistä oli tyhjillään ehkä parikymmentä tai enemmänkin. Lento sujui tosi nopeasti ja tasaisesti. Ennakkoon tilaamani lasten- ja kasvisateriat oli tulleet meille ja nopeasti tarjoilu pitikin hoitaa tunnin lennon aikana.

Samuille laskeuduttuamme saimme laukut todella nopeasti ja ulos mennessä meidät ohjattiin suoraan taksipalveluun ja hetken kuluttua istuimme jo tilataksissa matkalla kohti hotellia. Hinta muutaman kilometrin matkasta oli Thaimaalaisittain valtava (14 euroa), mutta ei me siitä konkurssiin menty. Hotellilla meille oli jo katsottu huoneet valmiiksi. Olin tilannut hotellimme First Bungalow beach resortin halvimmat huoneet. Ne sijaitsivat lisäsiivessä, hissittömän rakennuksen kolmannessa kerroksessa. Kantajapojat saivat vähän kuntoilla kun raahasivat painavat kassimme ylös huoneeseen. Me olimme todella tyytyväisiä huoneeseen, se on iso, erittäin siisti ja siellä on leveän parivuoteen lisäksi divaani, josta saa Olivialle kätevästi lisävuoteen. Mummo ja vaari ei puolestaan olleet kovin tyytyväisiä heidän huoneeseen. Siellä ei ollut oikeastaan ollenkaan ikkunaa, vaan kuvioitujen lasien takaa WC:stä näkyi ainoastaan vastakkaisen talon seinä.

Purettuamme tavarat lähdimme Tomin ja vaarin kanssa käymään TescoLotuksessa ostoksilla. Menimme sinne taksilla, maksoimme 150 THB, joka oli Pattayan hintoihin verrattuna moninkertainen summa. Tesco oli iso ja siellä oli supermarketin lisäksi paljon pikkukojuja ja ruokapaikkoja mm. Swenssen!!! Ostin kaupasta itselleni paidan, Olivialle pari T-paitaa, shortsit ja toppatakin ja Tomkin osti itselleen joitain vaateita ja kengät. Lisäksi ostimme ruokia ja juomia hotellille. Takasinkin päin jouduimme tulemaan taksilla koska meillä oli niin paljon tavaraa, ettemme olisi pystyneet kantamaan niitä lavataksilta ison tien varresta hotellille. Taksimatkasta jouduimme pulittamaan tinkimisen jälkeen 180THB. Hotellille saavuttuamme lähdimme kysymään respasta mummolle ja vaarille parempaa huonetta. Saimme avaimen altaan vieressä olevaan deluxe huoneistoon ja kävimme katsomassa sitä. Mummo ja vaari muuttikin siihen maantasolla olevaan huoneistoon samantien ja pulittivat lisämaksua 600THB/päivä. Muuton jälkeen lähdimme First House hotellin ravintolaan syömään ja sen jälkeen mummo, vaari ja Tomi menivät vielä iltauinnille altaaseen. Olivia ei halunnut mennä, hän olikin valitellut kurkkukipua ja yskinyt vähän koko päivän. Kävimme väsyneinä nukkumaan noin kello 23 kuumaan ja kosteaan huoneeseen koska ilmastointia ei uskaltanut oikein pitää päällä koska meillä oli kaikilla vähän kurkku kipeänä.

Maanantai 14.12.2009

Tänään heräsimme Olivian iloiseen puheeseen vähän vajaa seitsemän aamulla. Katsoin ikkunasta ulos ja ilma näytti kivalta. Pilviä oli jonkun verran, mutta ei sentään satanut. Olivia touhotteli aamulla puuhakirjojensa ja väritystehtäviensä kanssa ja katseli hetken televisiotakin kunnes Olivialle ja Tomille tuli riitaa kaukosäätimestä ja TV:n katselusta joten laitoin koko telkkarin kiinni. Mummo tuli yhdeksän aikaan päästämään minut ja Tomin aamiaiselle, koska päätimme että emme maksa Olivian aamupalaa, koska hän ei siellä mitään syökään. Aamiaisella oli todella rauhallista. Ravintola oli rakennettu ihan rannalle ja lämmin tuuli puhalteli terassille. Aamupala oli normaali, hyvä hotelliaamiainen. Plussaa täällä on edelliseen hotelliin verrattuna papaija ja juusto, miinuksen saa taas vetelämpi, mutta hyvän makuinen jogurtti. Ei voi kuitenkaan valittaa, erittäin hyvää oli.

Aamupalan jälkeen pakkasimme rantakamat ja siirryimme mummon ja vaarin huoneiston kautta hotellin omaan rantaan. Rannallakin oli rauhallista ja saimme valita mieleisestä paikasta rantatuolit. Rantatuolit ja pyyhkeet on maksutta hotellivieraiden käytössä. Ranta oli kaunis ja hienohiekkainen, plussaa oli myös suihkut. Kaupustelijoita rannalla oli jonkin verran ja ostinkin eräältä myyjältä turkoosin kaulakorun ja rannekorun. Joulukuu ei ole vielä varsinaista sesonkia Samuilla ja sen huomaa selvästi. Rannalla oli melko vähän porukkaa ja aallot on aika isot vielä joulukuussa. Rannalla olon jälkeen siirryimme uima-altaille, jotka olivat myös melkein tyhjillään. Uima-altaan vesi on lämpimintä mitä minä muistan missään kokeneeni. Jos haluaa vilvotella, niin pitää tulla pois altaasta hetkeksi tuuleen seisomaan, muuten ilma ja vesi on tosi lämmintä. Olivia alkoi olla iltapäivästä melkoisessa vauhdissa, joten hän meni mummon ja vaariin huoneeseen katsomaan hetkeksi lastenohjelmia ja sen jälkeen päiväunille. Ei ihmekään, että väsähti kun oli leikkinyt meren aalloissa ja puljannut altaassa monen tunnin ajan.

Päiväunien jälkeen lähdimme kävelemään Chawengin keskustaan katselemaan paikkoja ja syömään. Olivia oli vielä väsyksissä päikkäreistä joten otimme rattaat mukaan. Rattaiden kanssa oli todella hankala liikkua kapeilla teillä ja päätimmekin ettei niitä enää jatkossa oteta mukaan. Osa porukastamme näytti aika uupuneilta kävelyn jälkeen, joten menimme rantaan ravintolaan ja joimme virvokkeita. Olivia kirjoitteli vihkoonsa erilaisia juttuja koko matkan. Juomat eivät Olivialle maistuneet ja hän oli tosi uupuneen oloinen. Suunnittelimme ensin menevämme BigC ostoskeskukseen, mutta kyyti oli juuri mennyt ja menimmekin sitten lähes ensimmäiseen vastaantulevaan kuppilaan syömään. Ruoka oli hyvää ja taisimme syödä reissun edullisimmat ruuat; 2 x paistetut nuudelit ym., 2 x riisi ja hapanimeläkastike kanalla ja 1 x täytetty porsaanleike, juomiksi a`630 ml singha ja chang olut (arvatkaapa kumpi oli Tomin ja kumpi vaarin?), mai tai drinkki, soda vesi ja appelsiinimehu. Loppusumma laskussa oli jonkun verran alle 800 THB eli noin 15 euroa koko porukalta ja mahat tuli kyllä täyteen hyvästä ruuasta. Syömisen jälkeen kävelimme hotellille ja pysähdyimme matkalle tekemään parit ostokset kun ostin itselleni mekon (6euroa) ja uimapatjan. Hotellille palattuamme mummo ja vaari menivät vielä altaalle uimaan ja minä lähdin Olivian kanssa huoneeseen kun Tomi jäi nettiin. Olivia puki päälleen eilen Tescosta ostamani kimaltelevan punaisen juhlamekon (4eur) ja minä tänään ostamani mekon ja ihailimme vaatteitamme peilistä. Olimmepa nättejä :)