keskiviikko 23. joulukuuta 2009

Lomailua pilvisäässä

23.12.2009 Keskiviikko
Aurinko paistoi taas aamulla herätessämme noin kello 7.00. Olivia pyysi meitä laittamaan hänen maalaamansa T-paidat aamiaiselle. Kokeilimme paitoja, mutta maali oli vielä vähän kosteaa joten saimme armonaikaa huomiseen aamuun asti, jolloin meidän on varmasti mentävä Olivian tekemissä paidoissa aamupalalle. Aamupalan jälkeen valmistauduimme menemään uima-altaalle. Ulkona paistoi edelleen aurinko ja laitoin itselleni aurinkorasvat ja vedin lavetin varjosta auringon puolelle. Heti asettauduttuani ottamaan aurinkoa, aurinko meni pilveen eikä juuri näyttäytynyt enää koko päivänä. Uimme jonkin aikaa altaalla, Tomi kävi palauttamassa mopon ja päätimme lähteä viemään mummoa TescoLotukseen. Mummon aika on mennyt täällä Samuilla enimmäkseen hotellilla ollessa, joten päätimme viedä häntä vähän tuulettumaan. Vaari ei halunnut lähteä mukaan, olihan hän käynyt jo monesti Tescossa mopolla.

Otimme taksin hotellin pihalta ja saimme hinnan sovituksi 150THB, tosin annoimme taksille 170THB, koska 200THB on yleensä ollut pyyntihinta. Tescolla menimme ensin juomaan capuccinofrapet coffeeworldiin, jossa Olivia aloitteli jo päiväunille käyntiään kaivautumalla rattaisiin hyvää asentoon. Kaupassa kävimme heti valitsemassa Olivialla hänelle luvatun "kakkapalkinnon". Olivia käy vain pari kertaa viikossa kakalla ja täällä olemme sopineet, että lahjomme häntä tekemään kakkaa niin ei pidättele viikkoa kerrallaan kuten hänellä on joskus tapana. Olivia valitsi kakkapalkinnoksi pehmopandan, otti sen syliin rattaissa ja kävi saman tien nukkumaan. Unet kestivät koko kauppareissun, tarkkaa aikaa on vaikea arvioida, mutta ehkä noin 1,5 tuntia siellä vierähti kun tutkimme tavaroita. Etsin itselleni jouluaatoksi juhlavaatteita, mutta en löytänyt yhtään mitään T-paitoja ja shortseja juhlallisempaa. Menen sitten rantamekossa ja mummon huivissa, joka peittää paljaat olkapäät.

Tescon jälkeen menimme taksilla hotellille ja Olivia meni mummon kanssa uimaan. Uinnin jälkeen lähdimme kysymään joko torstaille tai perjantaille retkeä Ang Thongin luonnonpuistoon. Saimme kuulla, että puisto on suljettuna ja avautuu vasta perjantaina. Tämä ratkaisi suunnitelmamme ja varasimme retken perjantaiksi. Meidät haetaan hotellilta kello 7.30, viedään Nathoniin ja sieltä menemme lautalla Ang Thongiin ja takaisin. Hintaan kuuluu myös aamiainen ja lounas, snorklausvälineet ja luonnonpuistomaksu. Retki maksoi paikallisesta matkatoimistosta 1300THB/aikuinen ja Olivia pääsee puoleen hintaan. Tomi hermostui kun en tinkinyt retken hinnasta (26eur.), mutta eihän sille enää mitään voi. Mielestäni retki ei edes ollut kallis. Retkitilauksen jälkeen kävimme vaihtamassa ripsienlaitto aikani perjantaista jo huomiselle ja hieronnassa. Tomi ja minä otimme jalkahieronnan ja Olivia puolen tunnin kokovartalohieronnan. Vieläkään en ole löytänyt täältä oikein hyvää hierontapaikkaa, nyt ei auta enää muu kun odotella Bangkokiin pääsyä, sillä siellä olen yleensä aina saanut erittäin hyviä hierontoja.

Hieronnan jälkeen lähdimme etsimään vielä ruokapaikkaa. Kävelimme rantaa pitkin Chawengin keskustan suuntaan. Vastaan tuli erittäin kaunis ja ruokailijamäärästä päätellen suosittu ravintola. Ravintolan nimi Poppies oli meille myös tuttu opaskartoista. Saimme pöydän kauniin puutarhamaisen altaan ja meren välistä. Ravintolan hintataso oli Thaimaalaisittain korkea ja Tomi ei olisi halunnut jäädä paikkaan. Minä en jaksanut lähteä enää etsimään muuta ravintolaa ja halusin nauttia paikan tunnelmasta. Tilasin itselleni vihreän curryn kasviksilla ja se oli virhe. Minulle tuli voimakas tunne, että olen tehnyt joskus muulloinkin saman virheen. Ruoka oli niin tulista, että en juuri pystynyt sitä syömään. Kaivoin tofupalat ja muutamat muut kasvikset ruuasta ja söin ne riisin kanssa suu tulessa. Olivialle maistui hotdog ranskalaisilla ja Tomikin erehtyi puraisemaan ruuan seassa ollutta chiliä. Vedet vaan näytti tulevan silmistä ja nenä alkoi vuotaa. Nythän ollaan Thaimaassa, pitihän tämäkin taas kokeilla. Laskumme loppusumma oli noin 1100THB eli noin 22 euroa tässä Thaimaalaisittain erittäin hienossa ravintolassa. Syötyämme kävelimme rantaa pitkin hotellille. Olivia oli erittäin väsynyt, eikä suostunut kävelemään askeltakaan rapujen pelossa. Kannoin Oliviaa lähes koko matkan hotellille, Tomi auttoi vähän loppumatkasta kun omat voimani loppuivat. Hotellilla Olivia simahti nopeasti ja itsekin olin taas aika väsynyt...