keskiviikko 16. joulukuuta 2009

Mopoilua

Namuang 2 vesiputous kaukaa zoomattuna, edessä oli vielä melkoinen patikointi viidakossa...

Isoisä...

Muumioitunut munkki...

Tyylikkäät mopoilijat...

16.12.2009 Keskiviikko
Meidän aamu alkoi taas jo kello 6.30 kun Olivia heräsi. Hän oli väsynyt, mutta ei malttanut enää käydä uudelleen nukkumaan kun pissahätä herätti. Loikoilimme hetken sängyssä ja päätin lähteä aamulenkille meren rantaan. Haimme eilen pesulasta puhtaat vaatteet, joten ei tarvinnut laittaa hikistä juoksupaitaa päälle. Veimme muovikassillisen likaisia vaatteita pesulaan (2kg) ja maksu oli 80 THB, annoimme tippiä 20THB eli hinnaksi tuli kokonaisuudessaan noin kaksi euroa. Siihen hintaan ei paljoa viitsi nyrkkipyykkiä pestä vessan lavuaarissa. Hotellimme on meren rannalla, joten sujautin ravintolan vierestä juoksemaan rantaan. Lämpötila lähenteli aamulla jo varmasti 30 astetta joten juokseminen oli todella raskasta. Lisäksi merellä oli niin isot aallot, että aivan vesirajassa juokseminen ei onnistunut, vaan jouduin osittain juoksemaan pehmeässä hiekassa. Juoksin lähes Chawengin toiseen päähän ja takaisin, vastaan tuli muutamia muitakin hölkkääjiä. Lenkin jälkeen raahauduin suihkuun ja päästin Tomin aamiaiselle. Hän päästi puolestaan minut syömään tultuaan aamiaiselta. Ensimmäistä kertaa loman aikana minulla oli kamala nälkä aamupalalla. Aamupalan jälkeen menimme vähäksi aikaa uima-altaalle uimaan. Ajattelimme olla vain niin vähän aikaa, etten tarvitsi paljoa aurinkorasvaa. No, vanhanaikaisestihan siinä kävi, ympäri kehoa on pieniä palaneita alueita joihin en laittanut rasvaa ja pahin on päänahka. Pitäisihän se jo tietää, että kun on letit päässä niin on aina pidettävä huivia ulkona. Tai no, kyllähän minä sen tiedän, mutta kun...

Tomi ja vaari kävivät vuokraamassa vaarillekin mopon ja heidän tultua vuokraamosta mummo ja Olivia menivät päiväunille ja me muut lähdimme moporetkelle. Tänään mopoilimme Lamain suuntaan, saaren eteläosaan. Matkan varrella pysähdyimme näköalakukkulalle ja kävimme ihastelemassa isoisä ja isoäiti kalliomuodostelmia. Kalliot näyttivät vähän samoilta kuin mitä katselimme Hainanin maailmanlopussa kesällä. Kävimme myös katsomassa muumioitunutta munkkia, josta otimme Olivian toiveesta monta valokuvaa. Olivia ei itse missään nimessä halua lähteä katsomaan munkkia, mutta halusi nähdä sen kuvassa. Munkin katsomisen jälkeen suuntasimme Namuang 2 vesiputoukselle. Perille ei päässyt mopoilla, vaan loppumatkasta meitä odotti noin puolen tunnin patikointi viidakossa kamalassa helteessä. Tänään taisi olla matkan kuumin päivä. Olin lähtenyt matkaan farkuissa siinä pelossa, että kaadumme mopolla, mutta minun oli pakko luovuttaa ja vaihtaa hame päälle kun oli niin kuuma. Viidakkopatikointi otti aika koville myös vaarilla, hän jäikin lepuuttelemaan putouksen juurelle kun me jatkoimme ylemmäs Tomin kanssa. Minäkään en suostunut menemään ihan huipulle vaikka paikallinen mies meitä sinne opastikin. Paikka oli jotenkin niin aavemainen, eikä muita ihmisiä näkynyt missään.
Vesiputousten jälkeen ajelimme pienen mutkan kautta Lamaille. Pysähdyimme matkan varrella jätskille ja tankkaamaan. Matkan varrella vaari ajoi käärmeen päältä, voi käärme raukkaa. Hotellille saavuttuamme olimme melkoisen väsyneitä ja paikat oli puuduksissa. Ajomatkaa tuli tänään ehkä noin 50 kilometriä, mutta oli kiva nähdä monia Samuin kuuluisista nähtävyyksistä. Tällä välin Olivia oli nukkunut 2,5 tunnin päikkärit mummon kanssa. Mummo oli tuntenut itsensä kipeäksi jo tänään aamulla ja olo oli huonontunut päivän mittaan. Tämähän on aika tavallista ilmaston vaihdoksen takia, toivottavasti olo paranee yön aikana ja huomenna hän voisi jo viettää lomaa sairasloman sijaan. Me lähdimme Tomin ja Olivian kanssa vielä illalla käväisemään TescoLotuksessa mopolla. Kävimme syömässä ostoskeskuksessa ja sen jälkeen kiertelimme kaupassa. Tarkoituksemme oli ostaa Olivialle mopokypärä, mutta kaikki kypärät olivat aivan liian isoja. Ostin taas parit vaatteet ja Olivialle kengät, yritän silti hillitä shoppailuhimoani Bangkokiin asti. Palasimme hotellille vähän vaille yhdeksän ja kävimme vielä katsomassa mitä mummolle ja vaarille kuuluu, eipä sinne ihmeitä joten menimme huoneeseen ja minä lähdinkin nettiin käymään ja päivittämään tätä blogia...