lauantai 12. joulukuuta 2009

Viimeinen päivä Pattayalla

Lauantai 12.12
Lomaviikkomme Pattayalla alkaa olla lopuillaan. Pakkailemme tavaroita, koska lähdemme aamulla yhdeksän aikaan kohti U-tapaon lentokenttää ja sieltä lennämme noin tunnin Koh Samuin saarelle. Tänään meillä oli kuitenkin vielä täysipainoinen retkipäivä. Tilasimme eilen hotellimme aulan retkimyyjältä retken Nong Noochin puistoon ja pyysimme, että voisimme käydä menomatkalla Pattayan kelluvilla markkinoilla. Kelluvat markkinat olivatkin positiivinen yllätys. Vaikka paikka oli turisteille rakennettu, se oli kaunis Thaimaalainen puistoalue, jossa ison lammen päälle oli rakennettu paalujen varaan rakennuksia ja siltoja. Ravintoloita oli useita ja paikalla oli myös valtava määrä pikku kauppoja ja olipa siellä mahdollisuus hierontapalveluihinkin. Alueelle ei ollut pääsymaksua ja kojujen hintatasokin oli edullinen. Kierreltyämme alueella tunnin verran siirryimme varsinaiseen retkikohteeseemme eli Nong Nooch puistoon.
Tässä ensin muutama kuva kelluvilta markkinoilta:

Kierreltyämme alueella tunnin verran siirryimme varsinaiseen retkikohteeseemme eli Nong Nooch puistoon. Saavuimme sinne juuri sopivaan aikaan sillä kävelimme suoraan Thai-kulttuuriesitykseen ja sen jälkeen Norsu showhun, seuraavat esitykset olisivat olleet vasta reilun neljän tunnin päästä. Molemmat esitykset olivat kivoja, ei juuri mitään uutta, mutta kyllähän niitä seurailee useampaakin kertaan. Esityksen jälkeen ostimme liput kiertoajelubussiin ja teimme kierroksen puiston alueella. Puisto oli valtavan iso, joten jalkapelillä sen kiertäminen olisi käynyt voimille. Vaihtoehtona olisi ollut tosin polkupyörän vuokraaminen. Iltapäivällä söimme vielä jäätelöt puistossa ja lähdimme hyvissä ajoin takaisin hotellille, että ehtisimme käydä vielä altaalla uimassa.
Ja parit kuvat Nong Noochista:

Olivia nukahti tulomatkalla pikkubussiin ja jatkoi vielä unia jonkun aikaa hotellihuoneessa rattaissa. Olivian herättyä minä menin hänen kanssaan uimaan neljänteen kerrokseen ja Tomi lähti käymään netissä. Sen jälkeen Tomi haki meidän valokuvat liikkeestä ja kirjoitimme "joulukortit" ja lähdimme lavataksilla mummon ja vaarin kanssa postiin. Kuten arvelinkin niin posti oli mennyt jo kiinni ja ostimme postimerkit 7elevenistä. Merkit menimme liimailemaan ravintolaan koska tiesimme, että ruokaa saa taas odotella. Ruokapaikaksi valitsimme Menuetin. Mummo ja vaari tilasi viininleikkeet, minä ja Tomi paistetut riisit katkaravuilla ja Olivia söi nakkeja ja ranskalaisia. Ruokajuomaksi otimme vichyä, vettä, mehua, olutta ja winecooleria. Koko tämän satsin hinta oli euroissa vajaat 20, joten tässä taas yksi esimerkki hintatason edullisuudesta. Ruuan jälkeen veimme kortit postin laatikkoon ja menimme lavataksilla hotellille. Lavataksin kuskille taisi tulla nälkä kesken matkan, sillä hän pysähtyi matkalla ostamaan katumyyjältä kananmunia. Täällä ei olla niin tiukkapipoisia, etteikö tällainen mutka sopisi matkaan ja se tekee tästä kulttuurista niin erilaisen (ja ihanan osittain). Miksi ei voisi pysähtyä ostamaan munia jos niitä haluaa ja niitä on kaupan matkan varrella vaikka töissä olisikin? Mai pen rai.

Hotellille tultua mummo tuli Olivian kanssa huoneeseen ja me tyhjensimme tallelokeron huomista varten ja kävimme vaihtamassa rahaa. Ostin katumyyjältä itselleni pinkit varvastossut, jotta minulla olisi toisetkin kengät mustien varvastossujen lisäksi. Tomi luki juuri Olivialle iltasadut ja nyt olisi minun vuoro. Olivian päiväunet jäi tänään niin lyhyiksi, että ajattelimme laittaa hänet ajoissa nukkumaan ja jatkaa sitten tavaroiden pakkaamista. Meillä on vähäiset vaatteet tosi likaisina tällä hetkellä. Tarkoituksemme oli viedä vaatteet pesulaan ennen Samuille siirtymistä, mutta jostain syystä se jäi tekemättä. Pakkaamme nyt likaiset vaatteet matkalaukkuihin ja etsimme Samuilta pesulan sitten kun meillä ei ole enää yhtään edes puolipuhdasta päälle laitettavaa.

Nyt olisi kai aika tehdä jonkinlaista yhteenvetoa Pattayan viikostamme. Olimme siis kolmatta kertaa Pattayalla ja tiesimme tullessamme minkälaiseen paikkaan olemme tulossa lomailemaan. Ensimmäisellä kerralla majoituimme tänne Jomtienille, toisella keskustaan ja nyt taas tänne Jomtienille. Kummallakin paikalla on omat hyvät puolensa. Hotellivalintamme oli ihan ok. Yö tässä hotellissa maksoi vajaa 30 euroa/huone. Huoneet ovat siistit ja palvelut pelasivat moitteettomasti. Jätimme siivoajille joka aamu 40 THB tippiä jääkaapin päälle, josta raha oli otettu mukaan. Huoneessa ei ollut tallelokeroita, mutta respassa oli ilmainen talletus. Rantapyyhkeet tuotiin huoneeseen ja ne vaihdettiin joka päivä. Ei siis mitään valittamista, hyvin meni Pattiksen loma. Aika vaikea sanoa, että tulemmeko tänne uudelleen. Luultavasti tulemme, mutta Pattaya on tällöinkin vain osa meidän lomaa. Kaupunkilomaa on mielestäni paras viettää Bangkokissa ja rantalomaa jossain kirkkaitten vesien äärellä. Tämä on aivan oma lukunsa ja mukavaa on täälläkin...