maanantai 21. joulukuuta 2009

Olivia letityksessä...

Pad Thai, jälleen kerran...

Olivian uimahyppyjä...

21.12.2009 Maanantai

Heräsin aamulla kello 7.30 ennen Oliviaa ja Tomia. Makailin sängyllä kunnes Olivia alkoi iloisesti hymyillä minulle. Herättelimme Tomin ja lähdimme aamiaiselle. Olivian aamiainen oli tosin taas muutama suklaamuro ja lasi vettä. Hän kyllä haki itselleen kinkkua ja juustoa, mutta ne oli tarkoitettu kissalle, joka on Olivian sanojen mukaan hänen omansa tämän loman ajan. Kissan nimi on Miisu. Vaikka ilma oli aika pilvinen, menimme uima-altaalle aamiaisen jälkeen. Olivia hyppi altaan reunalta altaaseen ja touhusi kaiken kaikkiaan varmasti pari tuntia. Altaalla oli taas sama venäläisperhe, jotka hymyilevät meille aina nähdessään meidät. Heidän ajanvietettään on ollut useana päivänä Olivian touhujen katseleminen ja niille nauraminen. Perhe on kotoisin Baikalilta ja siihen näyttäisi kuuluvan äiti, isä ja lähes täysi-ikäinen poika. Perheen isä esitteli meille tänään liskoa, joka oli kiivennyt palmuun. Todella ystävällisiä ihmisiä. Hotellille tuli eilen myös ruotsalainen perhe, jossa äiti on syntyisin suomesta. Perheeseen kuuluu 7-vuotias Kiinasta adoptoitu tyttö ja poika Koreasta. Juttelin äidin kanssa, mutta muun perheen kanssa meillä ei oikein ole yhteistä kieltä. Tällä hetkellä tässä hotellissa taitaa olla lisäksemme yksi suomalaisperhe tai ainakin aamupalalla olen kuullut heidän puhuvan suomea. Parin yön päästä hotelliin tulee talven ensimmäiset aurinkomatkalaiset. Opas näkyi olevan yhtenä päivänä tarkastamassa huoneita, joten kaikki taitaa olla valmiina lähestyvää sesonkia varten. Muutenkin joulusesongin lähestymisen huomaa täällä hotellille, sillä altaalla on päivisin enemmän ihmisiä kuin aiemmin jolloin saatoimme olla ainoat altaalla olijat.

Olivian päiväunien aikaan hän jäi taas mummon kanssa nukkumaan. Me lähdimme Tomin kanssa käymään mopolla TescoLotuksessa. Ostimme Olivialle puuhakirjoja, minulle paidan (2eur.) ja jotain muuta pientä. Kaupan jälkeen mopoilimme Swenseniin jätskeille. Söin reissun toisen miljonääriannoksen ja kylläpä se oli hyvää. Ei kyllä ihme, kun kello oli jo kolme ja olimme syöneet viimeksi aamulla. Miljonääriannos Swensenissä maksoi Pattayalla 99THB ja Samuin Swensenissä 155THB eli tässä näkyi selvästi Samuin joissain asioissa kalliimpi hintataso. Matkalla Swensenille katsoimme taas onko ravintola Sibelius jo auki, koska sen piti aueta jo viime viikolla. Luukut näytti olevan vielä ovien ja ikkunoiden edessä, joten lattiaremontti on tainnut vähän venähtää. Jätskien jälkeen mopoilimme takaisin hotellille ja Olivia olikin jo herännyt. Olivia kävi mummon kanssa nopeasti uimassa ja lähdimme rantaan kävelylle koko porukalla, vaikka mummo vähän yritti luistaa mukaan lähtemisestä.

Suuntasimme rantaa pitkin suoraan naapurihotellille, sillä kuulimme tänään, että siellä on jouluaattona juhlat. Myös meidän hotelli järjestää jouluillallisen, mutta 1000++THB hintaan ei ruuan lisäksi sisälly muuta. Viereisessä hotellissa illallinen maksaa 650++THB ja alle 6-v pääsevät ilmaiseksi. Ohjelmassa on Thai esityksiä, musiikkia, joulupukki ja lahjat ym. Varasimme sinne pöydät jouluaatoksi. Nyt olisi sitten lähdettävä etsimään juhlavaatteita kaupasta, sillä paikka on sen verran hieno ettei sinne voi mennä rantamekossa. Kävimme rannalla mummon ja Tomin kanssa jalkahieronnassa ja Olivialle laitettiin letit hiuksiin. Ensin meinasin, että olisi letitetty vain päällysosa hiuksista, mutta Olivia halusi samanlaiset letit kuin äidillä. Nyt hiukset ovat siistit ja niitä ei tarvitse jokaisen uinnin jälkeen selviä hirveästä takusta. Hieronnan ja letityksen jälkeen testasimme tämän naapurihotellin ravintolaa ja söimme siellä. Paikka oli todella kaunis ja palvelu yliystävällistä. Ruokailun jälkeen kuuntelimme vielä hetken livemusiikkia ennen kuin lähdimme kävelemään lyhyen matkan takaisin hotellille.
Olivia oli taas todella reipas koko päivän. Hän on ollut tosi tyytyväisen oloinen tähänastiseen lomaamme kun emme oikeastaan ole tehneet paljoakaan mitään ihmeellistä vaan olemme jättäneet aiempia lomiamme enemmän vapaa-aikaa ohjelmaamme. Olivian päivät ovat kuluneet aika samalla kaavalla, eikä hän ole enempää kaivannutkaan. Uiminen on ollut tietysti ykkösjuttu. Mereen ei ole viime päivinä päässyt, mutta onneksi altaassa on lämmintä vettä. Ajoittaiset sateet ja vaihteleva pilvisyys ei suuremmin haittaa kun ei anna sen haitata. Vesi on aina yli 30 asteista eikä ilmankaan lämpötila jää paljoa tämän alle vaikka sataakin. Samui on todella vehreä ja kaunis saari ja se on juuri tämän ilmaston ansiota. Vettä tulee välillä niin, että lotisee. Tänään ei muuten satanut yhtään, pilvetkin vain estivät sen, ettei saatu liikaa aurinkoa. Kohta pitäisi taas alkaa suunnittelemaan nukkumaan menoa kunhan rasvaan ensin Olivian hyttysenpuremat. Olivialla on jälleen kerran pahoja hyttysenpuremia. Toinen kämmenselkä on kaksi kertaa toisen paksuinen ja samoin jalkaterä. Zyrtecistä ja hydrocortisonista ei näytä olevan apua, mutta toivottavasti puremat paranevat kuten ne on aina aikaisemminkin parantuneet. Nyt siis nopsasti nettiin ja hyvää yötä...