maanantai 17. kesäkuuta 2013

Viimeinen lomapäivä

17.6.2013

No niin ja nyt sitten viimeiset päivitykset täältä Chongqingista. Katselimme parin päivän ajan uutisia ja siellä oli mainintoja ilmailualan unionin mahdollisista lakkoaikeista ja me emme olisi pistäneet yhtään pahaksi vaikka olisimme joutuneet jäämään tänne lakon takia pariksi ylimääräiseksi päiväksi. Etenkin Olivia toivoo että voisimme jäädä tänne lomailemaan pidemmäksi aikaa. Minä taas kerran totean, että on pakko lähteä kotiin elämään sitä arkea että voisi taas lähteä uudelleen lomalle katselemaan maailmaa.

Tänään vietimme lähtötunnelmista huolimatta oikein mukavan lomapäivän. Näimme eilen metrolta tullessamme Luohanin temppelin sisäänkäynnin jota emme löytäneet silloin ensimmäisinä päivinä ja päätimme lähteä käymään temppelillä. Temppelin sisälle oli 10yuanin pääsymaksu ja lapsista ei otettu maksua vaikka Olivian olisi pari senttiä yli 140cm pituisena pitänyt maksaa sisäänpääsymaksu. Temppelialue oli kaunis ja siellä oli rauhallinen tunnelma. Puuveistokset ja patsaat olivat kauniita ja siellä täällä näkyi rukoilevia ihmisiä. Temppelialue on siitä erityisen kaunis, että se sijaitsee keskellä Chongqingin "Manhattania" korkeiden uusien rakennusten keskellä. Temppelin ulkopuolella on rakennustyömaita, mutta tämä ikivanha temppeli on säilynyt kaikkien uudistusten keskellä. Olivia kuvaili innoissaan temppelialueella, mutta Samuel oli peloissaan koska hän pelkää kaikenlaisia naamioita ja patsaita. Päätemppelitemppelin sisällä oli satoja patsaita ja se meidän piti Samuelin kanssa jättää kokonaan väliin. Temppelin sisällä on kuvauskielto, joten kuvistakaan niitä patsaita ei voi katsella. Temppelialueella myytiin kauniita lootuksenkukka kynttilöitä ja muuta asiaan kuuluvaa rihkamaa kuten suitsukkeita. Lähtiessämme pois temppeliltä huomasimme viereisessä rakennuksessa samaa teemaa olevia kauppoja ja kävimme pyörähtämässä myös siellä.

Temppelikierroksen jälkeen poikkesimme vastapäiseen ostoskeskukseen. Luulimme, että siinä on vain yhdessä tasossa kauppoja mutta sisälle mentäessä tajusimme olevamme 10 kerroksisessa shoppailuparatiisissa. Tämä tavaratalo oli täynnä kiinalaisia tuotteita ja hintataso oli sen mukainen. Onneksi huomasimme tämän ostospaikan vasta nyt viimeisenä päivänä, sillä muuten olisin käynyt täällä monta kertaa tyhjentämässä hyllyjä. Olivia osti itselleen mm. kahdet kengät jotka maksoivat noin 2,5 euroa ja 4 euroa. Paikan tavaratarjonta oli aikalailla samaa kuin esim. Bangkokin Chinatownissa tai MBK:ssa ja mieleeni tulikin näiden kahden ostospaikan yhdistelmä eli kyseessä oli täydellinen shoppailijan paratiisi tai siis tällaisen shoppailijan joka shoppailee vähän pienemmällä budjetilla. Kierreltyämme ehkä reilun tunnin verran lähdimme hotellille syömään välipalaa ja sen jälkeen palasimme tavarataloon tekemään vielä muutamia ostoksia. Samuel otti taas rattaissa pienet päiväunet ja heräsi kun olimme menossa syömään. Meillähän oli tarkoituksena mennä Hotpot ravintolaan syömään, mutta Olivia halusi pizzalle joten menimme Pizza Hutiin. Pizza tuli nopeasti ja syötyämme menimme vankkureinemme takaisin hotellille.

Hotellilla pakkailin tavaroita ja lähdimme vielä käymään täydennysostoksilla Carrefourilla. Huomasimme ikkunasta että Carrefourkin on ihan kivenheiton matkan päässä kun menee sivuoven hissillä ykköskerrokseen ja sivuovesta pääseekin aivan suoraan pientä kujaa pitkin Carrefouriin jonne matkaa on ehkä noin 200m. Vaikka tämä sivukuja on pieni niin se on kovin eläväinen. Vanhemmat miehet pelailevat joitain lautapelejä sen varrella, matkalla taisi olla myös kolme Hotpot ravintolaa, parturi ja monia hedelmäkauppiaita. Tällä sivukujallakin kiinnitin taas huomiota tähän roskaamiseen koska tämä roskaamisasia tuntuu aivan järjettömältä täällä Chongqingissa. Vaikka kadunvieret ovat lähes täysin roskattomia niin kaikki ihmiset heittelevät ihan surutta roskat joka puolella kadulle. Tätä tekevät kaikki eli niin kauppiaat putiikeistaan kuin ihmiset ohimennessä kävellessään. Tämän roskaamisen takia täällä kulkee sitten vanhoja miehiä otsa tuskanhiessä kun he vetävät roskakärryjä roskia kerätessään. Mitä ihmeen järkeä tässä hommassa on kun katujen varsilla on kuitenkin aivan riittävästi roskiksia? Sitten taas yhteen positiiviseen asiaan eli olen kiinnittänyt huomiota jo aiemmilla Kiinan reissuilla eli siihen että täällä ei saa ilmaisia muovipusseja ainakaan isoimmissa ruokakaupoissa ja minusta näyttää että hyvin harvat ostavat niitä koska lähes kaikilla näyttää olevan ostoskassit mukana ostoksilla.

Carrefourin reissun jälkeen käytin molemmat lapset suihkussa ja jatkoin tavaroiden pakkailua. Meillä on varattuna hotellin kuljetus huomen aamulla kello 7 lentokentälle. Suunnittelin, että Tomi voi mennä yksin aamiaiselle sillä en viitsi raahata lapsia syömään koska heille ei kuitenkaan aamiainen maistu niin aikaisin. Loma alkaa siis olla lopuillaan. Nämä viimeiset päivät täällä Kiinassa ovat olleet ihan "tavallista" lomailua ja tämän matkan varsinainen tarkoitus eli Olivian lastenkotikäynti ei ole enää ollut päällimmäisenä mielessä. Ehkä sitten kun palaamme kotiin ja on aikaa ajatella, lastenkodissa ja tällä matkalla koetut asiat nousevat taas ajatuksiin mutta me olemme eläneet nyt niin täysipainoisesti tätä hetkeä että tuntuu lähes oudolta ajatella kaikkea mitä olemme kokeneet tällä reissulla. Asioissa riittää varmasti sulateltavaa pitemmäksikin aikaa. Pohdin etukäteen tätä matkaa ja sitä miten hankalaa Kiinassa voi olla matkailla kielitaidottomana eli niin ettei osaa puhua Kiinan kieltä. Asiat osoittautui kuitenkin paljon yksinkertaisemmaksi kuin mitä ajattelin etukäteen. Kaikki asiat järjestyivät aina ennemmin tai myöhemmin ja meillä oli kaikin puolin erittäin onnistunut matka. Voin suositella lämpimästi kaikille matkaa tänne Chongqingiin. Finnair tarjoaa tänne säännöllisin väliajoin hyviä lentotarjouksia joten kannattaa tarttua niihin. Hotellimme Somerset osoittautui myös erinomaiseksi etenkin sijaintinsa puolesta ja onhan se täysin erilaista majoittua lasten kanssa isoon huoneistoon kuin pieneen kahden hengen hotellihuoneeseen. Ehkä mekin tulemme tänne joskus uudelleen, mutta ehkä olisi parasta ensin mennä kotiin tältä reissulta ennen kuin suunnittelen uutta Kiinan matkaa.