tiistai 24. joulukuuta 2013

Jouluaaton tunnelmia

24.12.2013 Jouluaatto
Olipas mukava päivä ja juuri sellainen jouluaatto kuin toivoinkin tämän olevan. Lähdimme aamupalan jälkeen retkelle Sam Roi Yotin kansallispuistoon. Ensimmäinen kohteemme oli eräänlainen retkipolku kansallispuistossa. Puistoon mentäessä maksoimme kansallispuistomaksun joka oli 200thb aikusilta ja 100thb lapsilta. Samalla maksulla pääsi sisälle muihinkin kansallispuiston kohteisiin. Retkipolku kulki melko huonokuntoisia lankkuja ja siltoja pitkin magroverämeikössä. Emme nähneet muita eläimiä kuin pieniä rapuja, lintuja ja apinoita, mutta polkuja pitkin oli mukava kävellä ja ihmetellä luonnon kauneutta ja nauttia ihanasta helteestä. Kävelyretken jälkeen vaihdoimme kohdetta ja menimme pitkähäntäveneajelulle läheiselle jokialueelle. Veneemme kuljetti meitä ensin sisämaahan päin ja käänsi siellä ympäri ja sen jälkeen menimme jokea pitkin merelle asti. Venekyyti oli ihanan rentouttavaa ja maisemista tuli mieleen Krabi. Pitkähäntävenepysäkillä oli vasta rakennettuja valtavan isoja temppeleitä joiden takana oli henkeä salpaavat maisemat isoine vuorineen. Otin valokuvia temppeleistä, mutta eihän ne näytä läheskään yhtä hienoilta kuvissa kuin luonnossa. Pitkähäntävenepysäkille oli tullut veneilymme aikana jäätelömopo. Naureskelimme, että kuski sai hyvät tuotot kun me kaikki 10 henkeä ostimme häneltä jäätelöt. Ehkä pitkähäntävenekuskit olivat soittaneet hänelle, että nyt kannattaa tulla kauppaamaan jäätelöitä.

Veneajelun jälkeen jatkoimme kansallispuistoreissuamme luolaretkellä. Vaihdoimme taas paikkaa taksilla ja pysäkiltä oli melkoinen kipuaminen ylös vuoren rinteelle missä luola sijaitsi. Mummo jäi suosiolla mäen alas eikä lähtenyt edes yrittämään kiipeämistä ylös. Samuelin toin takaisin kymmenen metrin kipuamisen jälkeen ja vaari luovutti puolivälissä. Me muut punnersimme ylös hiki valuen nähdäksemme luolan. Luola oli aika samanlainen kuin muutkin Thaimaan luolat joissa olen käynyt. En uskaltautunut menemään syvemmälle luolaan vaan käännyimme Olivian kanssa vähän muita aiemmin pois koska tiesimme että meidän alastulo kestää kauan. Minulla oli jalassa varvastossut ja niiden kanssa kiipeäminen jyrkkää kivistä polkua pitkin oli aikaa vievää. Päästyämme alas ostimme kioskista juotavaa. Ostin itselleni kookoksen ja se oli oikein hyvää jääkylmänä. Luolaretken jälkeen palasimme hotellille.

Hotellille saavuttuamme Samuel näki heti ensimmäisenä pihalla olevan valtavan pomppulinnan ja halusi mennä sinne leikkimään. Ensin hän ei uskaltautunut kuin pomppimaan ovensuussa mutta kun Olivia meni sinne Samuelin kanssa maalattuaan ensin Nalle Puh patsaan hotellin käytävän maalauspisteessä Samuelkin uskaltautui menemään ylös pomppulinnan liukumäkeen. Myös Joni innostui pomppimaan linnassa Samuelin ja Olivian kanssa. Tämä hotelli on valittu viime vuonna tripadvisorissa Thaimaan kymmenen perheystävällisimmän hotellin joukkoon ja kyllähän täällä lapset otetaan huomioon monella tavalla. Henkilökunta on tosiaan aika jäykkää, mutta kyllä he aika usein heittävät vitsiä etenkin Samuelille. Samuel ei tosin tykkää yhtään kun vieraat ihmiset yrittävät ottaa häntä syliin. Jos joku ojentaa käsiä ottaakseen Samuelin, Samuel lähtee juoksemaan kovaa vauhtia karkuun. Tätä on tapahtunut monta kertaa. Itseäni pelottaa aina, että Samppa juoksee jonnekin auton alle tms. kun hän ei katso minnekään ympärilleen vaan ajattelee vaan tilanteesta pakoon pääsemistä. Yleensä helpoin tapa päästä karkuun on mennä jalkojeni taakse piiloon ja tarrautua jalkoihini kiinni, mutta joskus ainoa keino on juosta niin kovaa kuin pystyy...

Pomppulinnailun ja hotellin tarjoamien popcornien syönnin jälkeen Olivia ja Samuel söivät vielä kotoa tuodut purkkiruuat ja Samuel näytti täysin kypsältä menemään päiväunille. Tomi jäi nukuttamaan Samuelia ja minä jouduin lunastamaan lupaukseni uimaan menosta Jesselle ja Jonille. Uima-altaan vesi oli tänään mittarin mukaan 23 asteista ja päätin että en kilju ollenkaan vaikka vesi on kylmää. Uimaan meno menikin sujuvasti eikä se vesi edes niin kamalan kylmää ollut kun siellä ei ollut liian kauaa. Uimisten jälkeen haimme lapsille pizzaa hotellin ravintolasta bungalowillemme ja lähdimme rannalle ottamaan meistä joulupotretin. Kuvaukset sujuivat melko nopeasti ja me aikuiset ja Samppa jäimme hotellin ravintolaan syömään. Hotellilla oli ilmoitus, että kello 19.00 hotellille tulee kuoro laulamaan joululauluja. Noin 15 yli 7 hotellille saapuikin ihana poikakuoro säestäjien kera laulamaan tuttuja lauluja. Samuel innostui lauluista ja seurasi esitystä Olivian ja Jonin kanssa eturivissä. Joululaulujen jälkeen hotellille saapui joulupukki skootterillaan. Joulupukki jakoi lapsille lahjoja ja mekin saimme viime tipassa sujautettua vaarin harhautuksen avulla pukin konttiin pari pakettia. Emme tienneet tällaisesta yllätyksestä mitään ja oli lähellä, että pukki olisi jättänyt pari innokasta joulupukkifania ilman lahjoja. Onneksi hätä keinot keksi. Olivia sai pukilta lahjaksi kovasti toivomansa Furbyn ja Samuel Tare kummituksen. Valitettavasti meillä ei ollut ruuvimeisseliä että olisimme saaneet patterit leluihin, eli leikit jää myöhemmäksi mutta kovin onnellisia molemmat lapset olivat pukin lahjoista.

Pukittelujen jälkeen lähdimme rantaan missä Tomi ja Marko ampuivat ostamiaan ilotulitusraketteja. Rannalla oli myös muitakin rakettien ampujia ja lyhtyjen lähettäjiä joten saimme ihailla kilpailevienkin yritysten ilotulituksia. Otimme rannalle mukaan myös joulusuklaata ja söimme itsemme ähkyiksi suklaasta. Olivia näytti meille tekemänsä Imovie elokuvan tästä reissusta ja se oli taas aivan ihana. Saimme nauraa itsellemme kun emme olleet edes huomanneet milloin Olivia paparazzi oli meitä kuvannut. Huomasimme videolta myös, että Joni on aikamoinen bilehile ainakin tanssiliikkeiden perusteella. Samuel myi meille rantakioskissa simpukkajäätelöitä ja nekin olivat oikein hyviä suklaan lisäksi. Ilotulituksen jälkeen miehet lähtivät vielä rantabaariin iltadrinkeille ja minä lähdin lasten kanssa huoneeseen valmistautumaan yöunille. Samuel katseli ennen nukkumaan menoa joulupukilta saamansa Tuomas Veturi DVD elokuvan ja Olivia pelasi uutta Monster High DS peliään. Nyt molemmat nukkuvat jo täydessä unessa. Uskomatonta ajatella, että nyt on joulu. Minusta nämä muutamat Thaimaan joulut joita olemme täällä viettäneet ovat niitä jouluista parhaita. Olemme saaneet tänään useita viestejä ja hyvän joulun toivomuksia koti Suomesta. Kiitos niistä ja oikein ihanaa joulun aikaa myös sinne kauas kotimaahan.