lauantai 28. joulukuuta 2013

Markkinoita ja hulinaa

Tämä Bangkokin lomailu on niin rankkaa, etten jaksanut eilenkään kirjoitella blogia illalla. Kävimme eilen Annen kanssa aamulla Chatuchakin viikonloppumarkkinoilla kahdestaan. Tästä meidän hotellilta on kätevä mennä sinne ilmajunalla sillä hotellihan on tässä ilmajuna-aseman vieressä ja Chatuchak sijaitsee vain muutaman pysäkin päässä. Perillä Chatuchakissa oli taas valtavan ruuhkaisaa. Monet muutkin ovat huomanneet, että sinne kannattaa mennä ilmajunalla. Kiertelimme Annen kanssa aluetta ristiin ja rastiin. Meillä ei ollut alueen karttaa kuten monella muulla näytti olevan, mutta vanhasta muistista pystyi hahmottamaan vähän mistä mitäkin löytyy. Ostokset jäivät melko vähiin omassa mittapuussani, mutta markkinoilla oli mukava käydä katselemassa markkinatunnelmaa.

Saavuimme takaisin hotellille ehkä noin kello 13.00 aikoihin. Tomi oli lasten kanssa vastassa meitä ilmajuna-asemalla. Olin aivan poikki kun pääsimme huoneeseen, mutta Tomi halusi lähteä kanssani käymään Pantip plazassa vaihtamassa eilen ostetun tabletin rikkinäisen laturin. Eihän siinä muu auttanut kuin pikainen lepohetki sängyssä, Olivia hoitoon Annen huoneeseen ja Samppa rattaisiin siinä toivossa että hän nukahtaisi. Käväisimme pikaisesti Pantipissa ja myyjä tunnisti Tomin ja vaihtoi mukisematta laturin. Suunnittelimme että käväisisimme Pratunamin ostosalueella, mutta sinne oli aika turha lähteä rattailla ruuhkan vuoksi joten käännyimme takaisin hotellille. Samuel ei malttanut käydä nukkumaan rattaissa ja olin vähän huolestunut miten hän selviää täksi päiväksi suunnitellusta Bayoke skyn illallisesta kun unet jäi väliin. Ennen illallista Anne perheineen kävi BigC tavaratalossa ostamassa yhden matkalaukun lisää sekä tuliaisia. Heidän päivän ohjelmaan kuului myös tavaroiden pakkailua. Me olimme jonkin aikaa omassa huoneessa ja Olivia antoi mm. minulle 10 min jalkahieronnan 20thb:n hintaan. Hierontaöljynä hän käytti kookosöljyä jolle keksin illalla uuden loistavan käyttötarkoituksen. Käytän sensain ripsiväriä jota on vaikea saada pois alle 38 asteisella vedellä. Täälläkään hotellissa ei saa kunnon kuumaa vettä WC:n käsienpesualtaasta joten koetin poistaa ripsiväsin kookosöjlyllä ja se toimi loistavasti. Ripsiväri irtosi ilman mitään ongelmia ja samalla silmänympärykset saivat kosteutusta kookosöljystä. Tästä tulee minulle uusi tapa poistaa meikkiä!

Lähdimme hotellin aulaan vähän ennen kuutta, sillä olimme sopineet että meille tulee silloin kuljetus Bayoke sky ravintolaan jonne olimme menossa illalliselle. Aulassa meitä olikin vastassa paikallisopas eli olimme ostaneet Bayoke skyn retken ja vaikka sanoimme että emme tarvitse opasta, se kuului kuitenkin retken hintaan. No eihän se meitä haitannut että "boy" kuten hän itseään pyysi kutsuttavan opasti meitä. Opas kyseli montako kertaa olemme käyneet Thaimaassa ja oma luku yksitoista kuulosti itsestänikin aika suurelta. Bayokessa olen käynyt nyt kolme kertaa syömässä enkä usko että tämä kerta jäi viimeiseksi. Enimmistön painostuksesta valitsimme ravintolaksi 76 kerroksen kansainvälisen ravintolan. Itse olisin valinnut Thaimaalaisen ravintolan kerroksesta 78, mutta en ollut kyllä tippaakaan pettynyt 76 kerroksen ravintolan ruokiin. Myös siellä oli paikallisia herkkuja ja sain kyllä ahdettua itseni liiankin täyteen niitä. Ruuat oli aivan loistavia ja valikoima valtava. Kaikki ruokapöydät ovat ikkunan vieressä joten näköalat ovat upeat tämän Thaimaan korkeimman rakennuksen ylhäältä. Tornihan on 309 m korkea. Ruokailun jälkeen kävimme Bayoken näköalatasanteella 84 kerroksessa katselemassa Bangkokia ylhäältä päin upeassa iltavalaistuksessa. Takaisin alas matka taitettiin kolmella eri hissillä kuten ylöspäinkin tultaessa.

Takaisin hotellille tultuamme aloin heti laittelemaan lapsia yökuntoon johon kuuluu mm. Samuelin jokailtainen kylpy. Huoneessamme on amme ja Samuel haluaa ehdottomasti aina kylpyyn ennen nukkumaanmenoa. Kylppärin pesuaineet ovat ihanan heldelmäisen tuoksuisia ja Samuel pumppailee kylpyvaahtoa pummpupullosta ammeeseen joka on tietysti todella kivaa lapsen mielestä. Iltapesujen jälkeen kävimme halailemassa Jessen ja Jonin ja toivottamassa heille hyvää kotimatkaa sillä heillä oli aamulla kotiinlähtö edessä. Samuel oli odotetusti todella väsynyt ja levoton illalla koska päiväunet jäi väliin ja kun sain lapset nukkumaan en jaksanut muuta kuin ummistaa itsekin silmäni. Illalla vielä mietin viimeiseksi miten ihana paikka tämä Bangkok on. Tänne tullessa mietin taas voiko tästä melusta, hajuista ja ruuhkasta pitää, mutta jotenkin sitä vuorokauden sisällä taas pääsi sisälle tähän hälinään ja aistit sopeutuivat ympäristöön. Nyt suurin huoleni on se, että en tiedä koska pääsen tänne uudestaan. Se ajatus on kuitenkin vielä heitettävä taka-alalle, sillä meillä on vielä kaksi kokonaista päivää aikaa nauttia Bangkokin ihmeistä. Koneeni ei näytä lataavan täällä hotellissa valokuvia ollenkaan ja vaarin kone lähtee ihan kohta kohti Suomea, joten kuvat jää nyt valitettavasti tallentamatta kokonaan loppuloman osalta. Teksti tallentuvat myös jostain syystä yhteen pötköön ilman kappalevälejä vaikka välit näkyvät täällä kirjoitustilassa....

Anonyymi kirjoitti...

Hei, kiva on ollut lukea blogiasi. Itsellä matka edessä tammikuun lopulla ja cha am on juuri ensimmäinen rantakohde :) Kysyisinkin että miten mellakat näkyvät Bangkokissa?
-M

Päivi kirjoitti...

Hei,
Me emme nähneet Bangkokissa mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Mielenosoitukset ovat kai keskittyneet alueille joilla emme liikkuneet. Mukavaa matkaa!