torstai 26. joulukuuta 2013

Siirtyminen Bangkokiin

25-26.12.2013 Bangkokissa ollaan. En jaksanut eilen illalla kirjoitella blogia koska olin väsynyt ja mekin kävimme Tomin kanssa nukkumaan jo kymmenen aikoihin. Eilinen päivä hujahti nopeasti kuten nämä kaikki lomapäivät. Olimme aamulla rannalla ja iltapäivällä vuokrasimme hotellilta polkupyörät. Vuokrasimme kaksi pyörää puoleksi päiväksi hintaan 100thb. Minä ajoin pyörää jossa oli lastenistuin ja Samppa oli minun kyydissäni. Tomi ajoi toista pyörää Olivia tarakalla. Ajelimme vaarin ja Markon kanssa rannalta sisämaahanpäin ja toista kautta takaisin rannalle. Matkan varrella kävimme juomassa limsat pienessä kadunvarsikuppilassa. Paikka oli aika hauska eikä meillä ollut yhteistä kieltä. Jos oikein ymmärsimme niin myyjä antoi lasten juomat ilmaiseksi. Hintaa kolmelle pepsille ja vedelle tuli 25thb eli noin 50 senttiä. Myyjällä oli kaupassa mukana pieni tyttö, ehkä vähän vajaa 2 vuotias. Tarjosin tytölle kassista löytämiäni keksejä ja hän tykkäsi niistä niin paljon että rohmusi käteensä kaikki keksit mistä sai kiinni. Vaikka hän ujosteli niin lopulta hän vaihtoi muutaman sanan kanssamme, ihana pikkuinen. Juomatauon jälkeen ajelimme vähän eteenpäin kunnes pysähdyimme jätskitauolle. Jätskit söimme entisen bensa-aseman pihalla, jossa ei enää bensaa myyty mutta joku länsimaalainen piti pientä kauppaa. Jätskitauon jälkeen ajelimme jonkun matkaa kansallispuistolle päin. Vaari osti matkalta vesimelonin ja Tomi ruuvimeisselin lasten leluja varten. Ajelumatkamme pituudeksi tuli ehkä noin 6km. Ajelimme mukavan leppoista vauhtia ja ajelu oli virkistävää kun ajaessa kävi pieni tuulenvire. Tuulenvire tosin muuttui heti kovaksi kun lähestyimme rantaa, sillä mereltä puhaltava tuuli ei ollut koko meidän Dolphin Bay ajalla leppoisaa vaan tosi kovaa. Rannalla taitaa tuulla usein, sillä rantaviivan läheisyydessä talojen aidat on suojattu verkolla ja niissä kohdissa joissa ei ole taloja, aita on suoja-aita on pystytetty tien rannan puolelle ettei rantahiekka lennä tielle. Illalla kävimme syömässä hotellin ravintolassa. Syömisen jälkeen saatoimme Olivian ja vaarin läheiseen hierontapaikkaan. Paikalla oli vain yksi hieroja ja toinen saapui paikalle kun olin keskustellut hänen kanssaan puhelimessa viivytyksestä. Me kävimme Tomin ja Sampan kanssa hieronnan aikana jälkkäreillä läheisessä ravintolassa. Viimeinen yö Dolphin bayssa oli kylmä kuten muutkin yöt. Taisin silti palella kaikista eniten viimeisenä yönä. Samuel on nukkunut yöt kolmet pitkähihaiset vaatteet päällekkäin ja silti hän valitti aamulla palelleensa. Minullakin on ollut yöpuvun lisäksi legginssit, sukat ja villasukat ja silti olin viltin alla kylmissäni. Eipä ole koskaan ennen tarvinnut palella näin Thaimaassa öisin. Kylmyydestä huolimatta nukuimme melko hyvin yön ja kävimme tänään aamulla viimeisen kerran Dolphin bayssa aamiaisella. Pakkailimme loput tavarat ja menimme respaan selvimään laskut. Laskut näyttivät olevan oikein ja taksimmekin saapui noin 10 minuuttia ennen sovittua aikaa. Taksimatka tänne Bangkokiin oli pitkä, mutta meni ihan mukavasti. Pysähdyimme ainoastaan kerran pikaisesti. Loppumatkasta ruuhkat hidastivat kulkuamme, mutta veikkaisin matka-ajaksi alle neljää tuntia. Kuskimme ei tiennyt tarkalleen missä hotellimme sijaitsi. Hänellä oli thaikieliset ajo-ohjeet lapulla joita hän vilkuili useamman kerran matkalla. Aivan loppumatkasta huomasimme hotellimme tien vieressä ja ohjasimme hänet tänne. Kuski oli kovin helpottuneen oloinen kun löysimme perille ilman mitään kiemuroita. Hotellilla huonevarauksemme oli kunnossa ja saimme heti huoneemme. Hotellimme nimi on Evergreen Place ja tämä on tällainen serviced apartment tyyppinen asumus, jossa on normaaleja hotellihuoneita isompia huoneistoja. Meidän huoneistomme on junior suite, jossa on keittiö/olohuone ruokapöytineen ja sohvaryhmineen sekä erillinen makuuhuone. Hotelli vaikuttaa juuri sellaiselta kuin etukäteen ajattelimme. Sijainti on aivan loistava sky train aseman vieressä ja noin 500metrin päästä MBK tavaratalolta. Huoneistot ovat vähän kuluneet, mutta ei kovin pahasti. Hintaa tälle huoneelle tulee muistaakseni noin 15 000thb/5 vuorokautta joka on mielestäni ihan ok tämän kokoiselle ja tällä sijainnilla varustetulle huoneistolle. Majoittauduttuamme lähdimme koko porukalla käymään läheisessä MBK tavaratalossa. Kävimme ensin syömässä Burger Kingissä ja sen jälkeen kiertelimme, katselimme ja teimme muutamia ostoksia. Mikään ostosvimma ei vielä vallannut meitä, vaan ajattelimme vähän katsella ja vertailla hintoja ennen ostopäätöksiä. Ostimme Olivialla Nintendo DS multipelin, jossa on yhteensä 150 eri peliä, osa jopa suomenkielisiä. Olivia valitsi sellaisen paketin, jossa oli erilaisia Pet Shop pelejä ja muita lemmikkipelejä. Nukkumaan menokin meinasi olla vaikeaa kun olisi pitänyt saada testata pelejä. Nyt kuitenkin molemmat lapset nukkuvat ja huomenna olisi uusi päivä edessä. Ihanaa olla täällä Bangkokissa, tämä kaupunki on vienyt sydämeni jo ensimmäisellä kerralla kun olimme täällä yli 10 vuotta sitten. Valokuvat jäävät nyt valitettavasti vähiin, sillä unohdin eilen pyöräretkellä kameran muistikortin tietokoneeseen ja tänään ei vaan ollut aikaa kuvailla. Ehkä sitten huomenna olisi siihenkin puuhaan enemmän tilaisuuksia.