perjantai 20. joulukuuta 2013

Maailma on pieni

20.12.2013 Tänään vietimme viimeistä kokonaista lomapäivää täällä Cha-Amissa. Meillä oli rannalla oleminen ja meressä uiminen jäänyt kokonaan väliin, joten oli aika korjata se asia. Tämän vuoksi suuntasimme aamiaisen jälkeen meren rannalle, missä hotellillamme on muutamia rantatuoleja. Varasimme rantatuolit ja jäimme hetkeksi lekottelemaan niihin Olivian aloittaessa välittömästi Pet shop leikkinsä rantahiekassa. Joni osoittautui oikein kovaksi uimariksi ja kyllä me muutkin Oliviaa lukuun ottamatta uimme meressä. Meduusoja ei onneksi näkynyt eikä tuntunut ollenkaan sillä pelkään niitä. Rannalla kulki melko paljon kaupustelijoita ja Olivia tekikin pari pientä ostosta rantaleikkien lomassa. Vaari ja Samuelkin kannattivat jäätelönmyyjää. Vaikka ilma on ollut Thaimaalaisittain viileähköä, rannalla tuli kuuma ja siirryimme uima-altaalle jatkamaan vesileikkejä. Mittasimme aamulla huoneemme edessä olevan uima-altaan veden lämpötilan ja se oli jäätävät +20astetta! Isommassa altaassa on lämpimämpää vettä ja jos ehdin niin mittaan sen huomenna ennen hotellin vaihtoa. Samuel sai eräältä ruotsalaisperheeltä muovikassillisen leluja koska perhe oli lähdössä kotiin eivätkä halunneet viedä tavaroita mukanaan. Olemme ennenkin saaneet kotiinlähtijöiltä leluja ja kyllähän niillä käyttöä riittää.

Uimisten jälkeen lähdimme hotellihuoneeseen valmistautumaan Veneziaan lähtöä varten. Sovimme ns. vakiotaksimme kanssa Venezia-Market village reissun hinnaksi 900thb. Olisimme halunneet olla Veneziassa tunnin ajan, mutta kuskilla oli keikkamme välissä toinen ajo joten olimme siellä kaksi tuntia. Venezian alueelle oli 50thb:n maksu. Hinta tosin hyvitettiin alueen huvilaitteissa tai ostoksissa. Anne, Marko ja Jesse käyttivät lippunsa huvilaitteisiin ja me kävimme ajelulla alueen kiertävällä junalla. Gondoliajelu alueen laguunissa olisi maksanut 480thb joten jätimme sen väliin. Alue ei tehnyt meihin suurta vaikutusta, mutta oli kuitenkin käynnin arvoinen. Alueella oli joitain kalliita merkkiliikkeitä, paikallisia käsitöitä myyviä kojuja sekä ravintoloita. Rakennukset olivat kauniita ja tunnelma ehkä haki välimeren tunnelmaa, mutta mehän olemme Thaimaassa kokemassa paikallisia elämyksiä. Alueella oli myös pieni lasten leikkipaikka ja minizoo, mutta nekin näyttivät aivan keskeneräisiltä. Yksi silmiinpistävä asia oli mielestäni kauppiaiden ja henkilökunnan hymyjen puute. Henkilökunta oli mielestäni poikkeuksellisen nuivaa ja he touhusivat omiaan kaupoissa joissa ei juuri asiakkaita näkynyt. Saa nähdä miten Venezia menestyy tulevaisuudessa, nyt se ei ainakaan vielä tehnyt vaikutusta vaikka kaunishan alue toki oli. Yksi mieleenpainuva juttu vierailulta oli se, että sain Veneziassa ollessamme Suomesta ihanan viestin Samuelin kummeilta...

Venezian jälkeen kuskimme vei meidät Market Villageen Hua Hiniin. Kävimme paikassa viime vuonna Cha-Amin lomalla joten tiesimme etukäteen mitä talo pitää sisällään. Tällä kertaa päätimme käydä syömässä Pizza Companyssa, jälkkäreillä Swenssenissä ja ostoksilla TescoLotuksessa. Näin teimmekin ja tehtävä oli siis suoritettu. Olivia tuhlaili taas lomarahojaan ja osti itselleen kolmannet kengät tällä reissulla sekä Furby paidan. Olivian ostamat kengät oli korkkarit joista hän on haaveillut pitkään. Market Villagessa meitä kohtasi oikein jymy-yllätys jota en meinaa uskoa vieläkään todeksi, sillä tapasimme ostoskeskuksessa aivan sattumalta Tiinan, Meerin ja Kertun eli kesäkuiset Kiinanmatka kumppanimme. Taas on pakko uskoa sanontaa, että maailma on pieni.

Shoppailujen jälkeen lähdimme taksillemme ja palasimme takaisin hotellille yhdeksän jälkeen. Matkan varrella Thaimaan kuninkaan talon kohdalla oli pitkän matkaa aivan upeat jouluvalot. Harmi kun en saanut otettua niistä valokuvaa. Olemme siis huomenna siirtymässä Dolphin Bay resortiin Pranburiin. Varasimme läheisestä matkatoimistosta 15 paikkasen pikkubussin viemään meidät hotellille 1900thb:n hintaan. Hinta on aika kova, mutta emme olisi mahtuneet 12 paikkaiseen taksiin valtavan tavaramäärämme kanssa. Toivotaan, että mahdumme tuohon isompaan. En ole pakannut vielä yhtään tavaroitamme joten luulen, että huomenna tulee kova kiire asian suhteen. Onneksi lähtömme on vasta kello 12.00 joten eiköhän sitä ehdi jotenkin mättää tavaroita kasaan aamiaisen jälkeen. Ainiin jäipäs muuten kirjoittamatta, että tänään tänne Cha-Amin rannalle saapui taas kymmenittäin paikallisia turisteja täynnä olevia kaksikerroksisia busseja bangkokista tuomaan lomailijoita viikonlopun viettoon. Saa nähdä minkälainen meno hotellissamme on vai keskittyyköhän juhlat rannalle. Tämän blogin tämän päiväiset kuvat ovat rannaltamme ja Veneziasta.