keskiviikko 17. heinäkuuta 2019

Hoi Anista Da Nangiin

Kävin aamulla kylvyssä huoneemme ihanassa ulkokylppärissä olevassa ammeessa.

Viimeinen aamumme Hoi Anissa ja Gem Riverside hotellissa alkoi normaaliin tapaan aamupalalla ja sen jälkeen pakkasimme loput matkatavarat kolmeen isoon matkalaukkuun Da Nangiin siirtymistä varten. Hotellin aamiaisella eräs hotellin työntekijä tuli kiittelemään kovasti meitä ja pyysi edes käymään hotellilla, jos joskus palaamme Hoi Aniin. Hänen äitinsä on hotellin kaupassa töissä ja äitiä kuulemma ihan itkettää, kun Samuel lähtee pois hotellista. Ehkä hän on tykännyt seurailla Samuelin touhuja. Koko hotellin henkilökunta on kyllä ollut sydämellisintä, mitä olen koskaan hotelleissa tavannut. Työntekijät ovat kaikki suunnilleen samaa ikäluokkaa eli aika nuoria ja heistä näkyy, että he pitävät työstään. Tämä taas heijastuu siihen, miten he kohtelevat hotellin vieraita. Kaikki tervehtivät aina hymyillen ja kyselivät kiireettömästi kuulumisia. Aamiaisellakin respan työntekijät saattoivat kierrellä pöydissä ja vaihtaa kuulumisia. Hotellihan on aivan uusi, joten paikatkin on vielä hyvässä kunnossa. Me maksoimme neljän hengen perhehuoneesta seitsemältä yöltä vähän reilut 400 euroa aamiaisineen ja sijoitus oli joka euron arvoinen.

Menimme vähän ennen kahtatoista respaan maksamaan huonelaskuamme. Lasku oli noin 200 euroa sisältäen muutaman juoman huoneen minibaarista, useamman ruokailun hotellin ravintolassa, basket boat retken ja kuljetukset Da Nang-Hoi An ja Hoi An-Da Nang. Ei paha. Matka Da Nangiin Pavilion hotellille sujui nopeasti, sillä välimatka on vain noin 20 kilometriä. Da Nang vaikuttaa mielenkiintoiselta kaupungilta ja miten väljää täällä onkaan näin Hoi Anin jälkeen. Samuel näki taksin ikkunasta huvipuiston ja lasten leikkipaikkoja, ja valitteli kun emme ehdi olla Da Nangissa kauempaa. Tämä Pavilion hotelli sijaitsee aivan kuuluisan My Khe eli China Beach rannan tuntumassa. Olin varannut meille neljän hengen perhehuoneen, jossa on kaksi parivuodetta. Huoneen hinta oli aika edullinen, sillä emme viitsineet sijoittaa pelkkiin yöpymisiin paljoa rahaa. Ostimme heti hotelliin saavuttuamme huomiseksi kuljetuksen Bana Hillsille ja tilasimme myös samalla sinne etukäteen pääsyliput, jotka saimme illalla.

Samuel uimassa Pavilion hotellin kattoaltaalla Da Nangissa

Hotellilla menin heti Samuelin kanssa uimaan, mutta nyt oli pakko myöntää, että altaalla oli liian kuuma ja myös allasvesi pienessä altaassa oli liian lämmintä. Olimme altaalla ehkä puolisen tuntia ja sitten oli pakko luovuttaa. Uimisen jälkeen lähdimme käymään paikallisessa ostoskeskuksessa Lotte Martissa. Meillä oli toisena vaihtoehtona Thaimaasta tuttu BigC ostoskeskus, mutta päädyimme Lotte Martiin, koska emme ole käyneet sen ketjun kaupoissa aiemmin. Tilasimme hotellin aulasta Grab-taksin, joka tuli parissa minuutissa hotellin eteen. Viiden kilometrin matka taksilla maksoi noin 2,5 euroa. Lotte Martissa menimme ensin syömään saman ketjun hampurilaisravintolaan ja sen jälkeen kiertelimme kaupassa, ja teimme enimmäkseen elintarvikeostoksia kotiin. Palasimme kaupasta Grabilla hotellille ja matka onnistui taas ilman ongelmia, erittäin kätevästi.

Kaukana näkyi Lady Buddha

Kattoaltaalta näkyy myös kuuluisa Dragon Bridge, joka syöksee tulta lauantai-iltaisin.

Hotellille saapumisen jälkeen päätimme lähteä vielä käväisemään rannassa kahvilla. Vaikka ulkona oli jo pimeää, rannalla oli vielä paljon uimareita. Kävimme pienessä rantakahvilassa, jossa Tomi joi tölkillisen paikallista Larue-olutta ja kahvin, minä join kookosvettä suoraan kookoksesta ja Samuel osti poppareita ja appelsiinimehua. Ostokset maksoivat yhteensä 3,5 euroa eli edullista on. Samuel halusi käydä meressä kokeilemassa onko vesi kylmää. No eihän se ollut. Rantakäynnin jälkeen kävimme vielä hotellin vieressä pienessä kaupassa herkkuostoksilla ja kaivoin huoneessa huomiset vaatteet valmiiksi esille. Meillä on huomenna aikainen lähtö Bana Hillsille, joten pitäisi yrittää käydä ajoissa nukkumaan.

Illalla oli upea auringonlasku, jota en oikein ehtinyt kuvaamaan.

Rannalla on paljon korkeita hotelleja.

Tomin mielestä hyvää olutta.