maanantai 19. joulukuuta 2016

Koh Lantalle

Amari Don Muangin sängyt ovat superpehmeät...
Toinen pitkä päivä lopuillaan. Matkaväsymys on edelleen aika kova, sillä tämäkin päivä alkoi jo ennen kello viittä. Kirjoittelin eilen, että Olivia nukahti Amari Don Muangin allasalueella aurinkotuoliin noin kolmen aikaan iltapäivällä. Olivia hoiperteli minun saattamana huoneemme sänkyyn nukkumaan ja heräsi vasta kun herättelin hänet tänään aikaisin aamulla. Heräsin muutaman kerran yöllä ja mietin, onko Olivialla kaikki kunnossa koska hän vain nukkui. Meillä kaikilla oli vaikeuksia nousta aikaisin, mutta Oliviankin väsymys taisi johtua vain unen puutteesta. Toivottavasti huomenna ei enää väsyttäisi ja pääsisimme normaaliin lomarytmiin.

Tällä koneella lensimme Krabille

Näkymät juuri ennen laskeutumista
Kirjauduimme siis aamulla ulos Amarista noin viiden aikaan. Jätimme toisen matkalaukun hotellille säilytykseen Lantan reissun ajaksi. Kerroimme myös, että tulemme vielä takaisin hotelliin ja meille luvattiin sama huone seuraavalle vierailulle. Kävelimme parin minuutin matkan lentoasemarakennukseen ja jonotimme puolisen tuntia lähtöselvitysjonossa. Lentokenttämuodollisuuksien jälkeen käväisimme KFC:ssä pikaisella aamiaisella. Lentomme Krabille lähti vähän myöhässä, mutta lento sujui kaikin puolin hyvin kuten Air Asian lentomme aiemminkin. Palvelu on ystävällistä ja rivakkaa. Ainoa huono puoli oli, että lentokoneessa oli todella ahdasta, mutta ei sen ahtaampaa kuin syyslomalla Finnairin koneessa Euroopassa. Minunkin polveni olivat kiinni edessä olevan penkin selkänojassa. Onneksi tällaisen tunnin lennon lentää vaikka seisten.

Tällaisella lautalla siirryimme Lantan saarelle

Hienot maisemat, vähän pelotti että Samuel tippuu lautan kyydistä...
Laskeuduttuamme saimme matkalaukkumme nopeasti ja hotellin kuski oli meitä vastassa Krabin lentokentällä. Kuskilla oli repsikkana joku tyttö, olisikohan ollut tyttöystävä. Molemmat olivat oikein ystävällisiä ja kuski ajoi rauhallisesti. Automatkan aikana saimme ihastella Krabin kauniita maisemia, jotka ovat kuin suoraan postikortista. Matka Koh Lantalle kesti reilun tunnin. Matka-aika on lyhentynyt huomattavasti uuden sillan valmistuttua, nythän välillä on enää yksi lauttamatka ja sekin sujui nopeasti.

Neljä norsua toivotti meidät tervetulleiksi huoneeseemme
Huoneemme terassilta pääsee suoraan altaaseen

Lanta resortin allasaluetta
Hotellille saavuttuamme saimme heti huoneen, vaikka olimme reilusti sisäänkirjautumisaikaa aikaisemmin perillä. Hotellimme on Lanta Resort ja se näyttäisi aika hyvin vastaavan netistä löytämiäni arviointeja ja kuvia. Huoneemme on pool access huone, eli parvekkeelta on suora käynti uima-altaaseen. Huone on hieman kuluneen oloinen kuten koko hotellikin, mutta jos ei anna sen häiritsevän, niin tämä vaikuttaa olevan oikein kelpo paikka. Jonkun aikaa kyllä kestää tottua tähän väkimäärään, joka täällä hotellilla on. Pidän paljon enemmän sesongin ulkopuolella reissaamisesta, mutta kyllähän tämä lämpö ja aurinko tekee hyvää talven keskelle.

Saatuamme tavarat huoneeseen, lähdin heti Samuelin kanssa uimaan. Sää on ollut tänään puolipilvinen, joten ajattelin, etten tarvitse aurinkorasvaa. Taas virhe, no eihän tämä ole vasta kuin 15. kerta täällä Thaimaassa, joten aika kauan kestää opetella miten paljon iho kestää aurinkoa. Nyt on olkapäät taas oikein kivan punakat. Onneksi otin kotoa mukaan viime reissulla ostettua aloegeeliä, joka auttaa hyvin palaneeseen nahkaan. Uimme Samuelin kanssa omassa pool access altaassa, isossa altaassa ja Samuel opetteli uudelleen uimaan lastenaltaassa. Hän nimittäin oppi viime kesänä Mae Phimissä uimaan, mutta unohti taidon syksyn aikana.

Thai Catin bambumaja

Mai Tai soodaveden kera

Pad Thai Thai Catin tapaan (no eihän sinne porkkana kuuluisi...)

Olivian kanaruoka, oli kuulemma hyvää.
Uituamme haimme Tomin ja Samuelin mukaan huoneesta ja lähdimme rannalle syömään. Halusin mennä heti ThaiCat ravintolaan, jota olen kuullut kehuttavan. Valitsimme ruokapaikaksi kivan bambumajan. Palvelu oli ystävällistä ja nopeaa, sillä henkilökuntaa oli paikalla enemmän kuin asiakkaita. Tilasin Tomin kanssa pad thait (tietenkin) ja ruoka oli minulle pienoinen pettymys kuten sekin, että tarjoilivat puhuivat muutamia sanoja ja lauseita suomea! No, pitää asennoitua siihen, että meitä suomalaisia on täällä aika paljon lomalla vaikka ei kyllä lähellekään niin paljoa kuin ruotsalaisia. Monet ovat huomanneet, että tämä on hyvä paikka lomailla. Syötyämme menimme mereen uimaan ja sulattelemaan ruokaa. Uiminen on vaan niin kivaa! Mikäs siellä lämpimässä meressä oli kellua, ilman aikatauluja ja arkisia hommia. Meressä uimisen jälkeen menimme vielä uima-altaaseen uimaan ja siinä vaiheessa aurinkokin alkoi näyttäytyä pilviverhojen takaa. Tämä taisi olla se kohta kun nahka sitten kärventyi…
Kookosshake, hyvää

Markkinapaikka

Kurpitsadonitseja, hyviä nämäkin
Uimisten jälkeen kävimme vaihtamassa vaatteet ja lähdimme etsimään kauppaa, jotta saisimme huoneeseen pientä syömistä ja juomista. Homma ei ollutkaan kovin helppo, sillä vaikka hotellimme sijaitsee keskeisellä paikalla ruuhkaisen kadun varrella ruokakauppoja ei löytynyt pieniä kioskeja lukuun ottamatta. Lapset uuvahtivat jo pienen kävelyn jälkeen, joten suuntasimme ensin erääseen reggae baariin juomatauolle. Tilasimme kaksi fantaa ja vesimeloni- ja kookosshaket. Tarjoilija haki fantat tien toisella puolella olevasta kaupasta ja shaket jostain muusta ravintolasta. Palvelu siis pelasi, eikä meille sanottu ettei tuotteita ole saatavilla, sillä saahan niitä jostain muualta vaikka omassa paikassa niitä ei olisikaan. Kaikki tämä palvelu saatiin tietysti taas thaimaalaiseen tapaan hymyssä suin. Juomatauon jälkeen jaksoimme kierrellä paikallisilla markkinoilla ja löysimme sen pienen minimartinkin, josta ostimme vähän juomista huoneeseen.

Huonepalvelusta tilatut pizzat, hinta 550thb. Hyviä oli.
Hotellille saavuttuamme etenkin Samuel oli aivan väsynyt. Olimme hetken lasten leikkipaikalla, mutta emme jaksaneet edes kävellä hotellin ravintolaan rannalle vaan tilasimme huonepalvelusta pizzat huoneeseen. Ruuat maistuivat hyvin molemmille lapsille ja minulle winecooler kyytipojan kanssa. Samuel nukahti hetkessä omaan sänkyynsä ja tuhisee nyt umpi unessa. Rankkoja nämä lomapäivät, kuten olen aiemminkin kirjoitellut, mutta on se vaan ihanaa olla väsynyt kivan ja rentouttavan lomapäivän jälkeen. Tällaisia kokemuksia minulla oli nyt ensimmäisen Lantan päivän jälkeen. Onneksi loma on vasta alussa!

Unknown kirjoitti...

Ihania nuo pool access huoneet!

Päivi kirjoitti...

Niin on, kunhan vaan paistaisi aurinko että voisi nauttia omasta terassista ja allasyhteydestä...