maanantai 26. joulukuuta 2016

Mopoilua Koh Lantalla

Tänään meillä oli vauhdikas päivä, sillä kävimme pitkällä mopoilulenkillä. Vuokrasimme kaksi mopoa aamiaisen jälkeen hotellimme respassa olevalta matkamyyjältä. Vuokra oli 250thb per päivä eli normaalihinta, johon olemme yleensä muuallakin mopot vuokranneet. Myyjä kysyi Tomilta ja vaarilta, osaavatko he ajaa mopoa, sillä hinta ei sisällä vakuutusta. No, kyllähän he osaavat, mutta onnettomuuksia voi tietysti sattua, vaikka osasisi miten hyvin ajaa. Täällä Koh Lantalla tiet ovat aika huonokuntoisia, teillä on reikiä ja ne ovat muutenkin epätasaisia ja osittain ajelimme myös hiekkateitä, joten renkaat ovat kovilla. Onneksi tänään meiltä tullut rengasrikkoja eikä muitakaan ongelmia. Mopon vuokraaminen on aika ehdoton juttu täällä Koh Lantalla, jos haluaa nähdä enemmän saarta.

Me lähdimme mopolenkille tänään noin kello 11.00 aikoihin. Ilma oli mitä mainioin mopoilulenkille, sillä aurinko porotti täydeltä taivaalta ja oli läkähdyttävän kuuma, kuten Thaimaassa pitääkin olla. Mopoillessa kuumuus ei haittaa, koska ilmavirta viilentää, mutta on silti tarpeeksi lämmin, että tuntee ihanan lämmön iholla. Ensimmäinen etappimme oli saaren eteläosassa sijaitseva luonnonpuisto. Emme menneet luonnonpuiston sisälle, jonne olisi ollut 200thb:n sisäänpääsymaksu. Vaari oli käynyt siellä jo aiemmin ja meillekin riitti portilla käyminen. Matkalla luonnonpuistoalueen reunalle maisemat olivat sanoinkuvaamattoman kauniita. Pysähdyimme muutamassa paikassa ihailemaan maisemia ja ottamaan kuvia. Kyllä täällä Krabilla on käsittämättömän upeita paikkoja, ei ihme että tämä vetää ihmisiä puoleensa. Kyllä nämä maisemat kuuluvat maailman suurimpien ihmeiden joukkoon.
mopon tankkausta
itse ei tankkauspisteillä tarvitse tehdä muuta kuin maksaa
juomatankkauspiste

Näitä näkee paljon, palmut kasvaa katon läpi

täällä näkyy enemmän moskeijoita kuin buddhalaisia temppeleitä

lehmiä tien varrella

matkan varrella ajoimme useamman kylän läpi

näitäkin sai varoa tiellä

Luonnonpuiston portilla käymisen jälkeen palasimme apinoita ja kanoja väistellen saamaa Koh Lantan länsirantaa takaisin noin saaren puoliväliin, josta pääsimme ajelemaan saaren itärannikolle. Matkalla kävimme pyörähtämässä tiikeriluolalla, mutta emme menneet sisälle sinnekään. Saaren keskiosassa oli kiva näköalapaikka ravintoloineen, josta näki itärannalle. Itärannalla lähdimme ajelemaan taas kohti etelää ja merimustalaisten kylää. Olemme aiemminkin käyneet Phuketista käsin merimustalaisten kylässä ja odotimme jotain samantyyppistä, mutta tässä kylässä olikin vain ihmisten koteja, eikä mitään turisteille suunnattuja palveluja. Käynti jäi vain pyörähdykseksi. Kylä sijaitsee aivan Koh Lantan eteläosassa, joten käänsimme sillä mopojen pyörät kohti pohjoista.

Näköala saaren itärannikolla
pitkä laituri vanhassa kaupungissa

ravintola vanhan kaupungin lähellä, itärannikko ei houkuttele uimaan

merimustalaisten kylä
 Itärannan puolivälissä sijaitsee Koh Lantan vanhakaupunki. Vanhakaupunki käsittää oikeastaan vain yhden kadunpätkän ja pitkän venelaiturin, mutta paikkana se on tosi idyllinen. Saaren itärannikko on kivikkoista, joten turistit eivät tälle rannalle juurikaan majoitu, vaan hotellit ovat saaren länsirannikoilla puuterihiekkaisilla rannoilla. Söimme vanhassa kaupungissa banaanipannukakut ja teimme pikakierroksen kaupoissa. Rannalla olevat paaluravintolat vaikuttivat houkuttelevilta, mutta emme käyneet niissä.

katu vanhassa kaupungissa

välipalaa, ja tässä se minusta ainoa ja oikea pannari eli banaanitäyte ja päälle konsentroitua maitoa ja sokeria

Vanhasta kaupungista jatkoimme matkaa saaren pääkaupunkiin Saladaniin. Matkalla kävimme mm. kalastuslammikolla, jossa katselimme hetken kun eräs turisti sai parin kalan verran saalista. Lisäksi näimme norsun uivan lammikossa, joka oli aika hauskan näköistä. Saladanissa käväisimme vielä eräässä tien varrella olevassa sekatavarakaupassa, josta ostimme Olivialle tuliaisiksi kunnon kokkiveitsen ja Samuelille uudet uimakellukkeet entisten rikkoonnuttua sekä 7elevenissä. Saavuimme hotellille viiden jälkeen ajettuamme noin 100 kilometriä mopoilla. Melkoinen saavutus.

kalastuslammikko

norsu kävi uimassa
 Moporetkeltä palatessamme mummo ja lapset olivat odottelemassa meitä hotellilla. Heillä taisi olla myös ihan hauska lomapäivä uimisen merkeissä. Me olimme moporetkestä vähän väsyneitä, mutta Tomi ja Olivia lähtivät vielä vaihtamaan rahaa Saladaniin mopon kanssa. Heidän tultua hotellille oli vuorossa syömään lähtö. Mummo ei lähtenyt mukaan, joten mahduimme viidestään kahteen mopoon. Minä, Samuel ja Tomi lähdimme toisella mopolla ja vaari ja Olivia toisella. Mopoilimme ensin Andaman Lanta hotellille viemään valokuvaa respan tytöistä, jonka vaari oli ottanut viime talvena. Tämän jälkeen ajoimme rannan tuntumaan ja menimme syömään erääseen rantaravintolaan. Samuel nautti taas siitä, että hän saa juoksennella hiekassa ja eihän siitä mihinkään pääse, että nämä Thaimaan lämpimät illat ovat niin ihania. Hyvää ruokaa ja seuraa hiekkarannalla, ihan täydellistä. Syötyämme mopoilimme kaupan kautta hotellille. Palautimme jo tänään illalla mopot, vaikka vuokra-aika olisi ollut 24 tuntia. Emme kuitenkaan lähde huomenna aamulla mopoilemaan, joten turha pitää mopoa aamuun asti. Huoneeseen päästyämme menin vielä Tomin kanssa uimaan huoneemme yhteydessä olevaan altaaseen. Minulle tuli aivan Mae Phim fiilis, kun siellä tuli uitua joka ilta omassa altaassa. Iltauinti onkin ihan paras tapa päättää hyvä lomapäivä!
matkalla syömään pysähdyimme ihailemaan taivasta

Olivian ruoka, satay-vartaita riisin kera

tämän puun alla söimme

lapset tykkäävät pomppia ravintoloiden edessä olevilla leluilla