keskiviikko 21. joulukuuta 2016

Meren rannalla

Heti aamusta huomasi, että tänään on vähän parempi ilma kuin eilen. Taivas oli aamulla vielä täysin pilvessä, mutta sääennusteet lupaili puolipilvistä ja kyllähän se aurinkokin tänään vähän pilkisteli. Nukuin vähän huonosti viime yönä, koska eilinen aamupaladraama vaivasi vielä mieltä. Samuel meinasi taas tukehtua ruokaan. Samuel alkoi haukkomaan henkeä ja näytti niskaansa ja tajusi heti että ruoka on jumissa. Nostin Samuelin syliini ja käänsin pojan ylösalaisin takoen selkään. Olin juuri alkamassa huutamaan apua kunnes Samuel sanoi jotain ja näin, että tilanne helpotti. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun olin tässä tilanteessa ja jälleen kerran oli onni matkassa. En tiedä mitään keinoa, miten tällaisia tilanteita voisi estää. Samuel söi aivan rauhassa paikallaan istuen, toivottavasti tämä nyt jäi viimeiseksi kerraksi. Tänään onneksi aamupalahetki meni ilman välikohtauksia ja söimme kaikessa rauhassa pitkän kaavan mukaan eli pitää vaan yrittää taas unohtaa tämä lähellä piti tilanne.

Aamupalan jälkeen lähdimme melko pian rantaan snorklailemaan. Menimme rannan päädyssä olevan kivikon viereen, jossa oli myös muutamia hotellin rantatuoleja. Varasimme meille paikat ja menimme suoraan mereen. Meressä oli aika kovat aallot, joten hiekka sekoittui veteen mutta onneksi koralleja näkyi tyrskyistä huolimatta. Luin eilen netistä, että juuri tässä samassa paikassa on mahdollista nähdä riuttahaita. Niitä ei onneksi näkynyt, mutta näin hienon leopardikuvioisen mureenan (verkkomureena?). Menin hakemaan rannalta vesikameraani, että olisin voinut ottaa siitä valokuvan, mutta en sitten uskaltanutkaan enää snorklata niin pitkälle uudestaan. Pitää mennä vielä joku päivä uudestaan samoille paikoille snorklailemaan ja ottaa muutamia kuvia.

Long Beachin pääty
Rannalla oli hiljaisen näköinen ravintola
Long Beach hotellimme kohdalla
Joku on taiteillut simupukoista taideteoksen.

Uimisten ja snorklausten jälkeen lapset halusivat mennä vielä pelailemaan pingistä. Tomi pelasi lasten kanssa, sillä minä parantelen eilisestä hieronnasta kipeytynyttä olkapäätäni. Tämähän ei ollut tarkoitus, että hieronnasta tulee kipeäksi sillä tykkäsin kovasti voimakkaasta hieronnasta.

Kukahan voitti tämän matsin?
 Rannalla oli myös mainoksia jouluaaton juhlasta ja illallisesta. Meillä on sinne jo hommattuna liput ja varattuna pöytä parhaalta paikalta lavan edestä. Joulua ei näe juuri mitenkään täällä Koh Lantalla, toisin kun esimerkiksi Pattayalla jossa joulua markkinoidaan joka kadun kulmassa. Hotellillamme on respassa pieni joulukoriste ja rannalla valokuusi, mutta muuten täällä eletään normaalia arkea. Kuninkaan kuolema näkyy vielä katukuvassa ja joissain paikoissa työntekijät käyttävät surunauhaa. Myös meidän hotellimme respassa on muistotaulu pystytettynä kuninkaalle. Tullessamme tänne Koh Lantalle huomasin, kuin kaduilla oleviin suuriin kuningasjulisteisiin vaihdettiin uuden kuninkaan kuvia. Outoa, kun on tottunut aina näkemään vanhan kuninkaan kuvia joka puolella.

Rantareissun jälkeen menimme huuhtomaan hiekkoja allasalueen suihkuun ja sen jälkeen kävimme vielä uimassa. Pilvinen sää hieman haittaa tätä uimisharrastusta, sillä minulla oli tänäänkin kylmä. Veikkaisin ulkolämpötilaksi noin 26 astetta ja vesien olevan hieman lämpimämpiä. Viimeksi palelimme Thaimaassa toissa jouluna ja päätin, ettemme mene enää Bangkokin korkeudella jouluna viileyden vuoksi. No, näyttää siltä että myös täällä etelässä voi sattua viileitä ilmoja, joten saattaa olla että meillä on ensi jouluksi muita suunnitelmia. Viime joulun me vietimme Kiinassa ja sekin on kiva paikka paeta jouluhössötystä. Kaikesta huolimatta, onhan täällä lämmin kun vertaa moneen muuhun lomakohteeseen tai Suomeen...

Samuelin uiminen alkaa taas sujua, tosin ainoastaan pää veden alla,

Ranta- ja uintireissun jälkeen lepäilimme taas viihtyisässä huoneessamme. Minä luin yhden kirjan kokonaan samalla kun vahdin Samuelin leikkejä terassillamme. Meidän huoneemme on minusta koko hotellin parhaalla paikalla eli päätyhuoneisto lähimpänä vastaanottorakennusta ja allasalueen välittömässä läheisyydessä.

Huilimisten jälkeen lähdimme varaamaan huomiseksi minulle ja Olivialle kokkikurssia. Kurssi on ollut minun monivuotinen haave ja kun näin Time for Lime kokkikoululun torstain ohjelmassa kaikki lempiruokani, otin kouluun jo kuukausia sitten yhteyttä ja tiedustelin mahdollisuutta osallistua kurssille. Maksoimme kurssin paikan päällä ja meillä onkin sitten huomenna Olivian kanssa kokonainen koulupäivä edessä.

Tämä kaveri otti meidät vastaan Time for Limeen

Time for Lime käynnin jälkeen kävelimme Klong Dao rannalla etsien samalla hyvää ruokapaikkaa. Päätimme, että menemme sellaiseen ravintolaan, jossa on muitakin asiakkaita jos vaikka se olisi merkkinä hyvästä ruuasta. Ravintola, jonne menimme oli tosi hauskan näköinen ja kauniisti koristeltu. Teemana oli Hawaiji, mutta ravintolan nimeä en tullut katsoneeksi. Ruuat oli hyviä eikä minunkaan pad thaini sisältänyt sitä porkkanaa. Olivia ja Samuel leikkivät rannalla ja ihailimme maisemia. Klong Daon rannan poukama oli mielestämme kaunis ja idyllinen, mutta itse rantahiekka on kauniimpaa ja hienompaa ja ranta puhtaampi hotellimme rannalla eli Long Bechilla.

Täydellinen rauha

Olivian watermelon shake ja minun bananashake

taideteos rannalla

Ja ruuan jälkeen sitten viihdyttiin kännyköillä...

Viihtyisä ruokapaikkamme
Syömisen jälkeen kävelimme päätien varteen ja otimme tuktukin Tescoon. Kuski vei meidät vähän liian pitkälle, mutta kävelimme pienen matkan perille. Tescossa oli huono valikoima, emmekä löytäneet mitään tarvitsemiamme elintarvikkeita. Ensi kerralla menemme ostoksille 7eleveniin paremman valikoiman toivossa. Palasimme hotellille tuktukilla 100thb:n hintaan. Iltatoimien jälkeen olemmekin taas valmiita yöunille. Samuel äsken huokaili ja mietti että mitenköhän minä saan hänet hereille aamulla. Se oli merkki siitä, että nyt on nukkumaanmenoaika. Nyt hän onkin jo yöunilla ja niin olen kohta minäkin. Kyllä tämä lomailu on vaan mukavaa!!!