torstai 22. joulukuuta 2016

Time for Lime kokkikoulu

No ei paistanut tänäkään aamuna aurinko, vaan vettä sateli hiljalleen. Sade kyllä loppui aamupäivän aikana, mutta taivas pysyi pilvisenä ja lämpötilat alle kolmessakympissä. Rantalomakohteessa kun ollaan, niin päätimme kuitenkin lähteä pilvisyydestä huolimatta rannalle. Rannalla oli hiljaista, eikä siellä ollut niin kuuma, että olisi tehnyt mieli uimaan. Samuel tosin polskutteli rantavedessä ja Olivia kirjoitteli Tomin kanssa rantahiekkaan, mutta minä tyydyin seurailemaan lasten touhuja. Olimme rannalle ehkä tunnin verran ennen kuin siirryimme allasalueelle uimaan. Uima-altaalla oli lisäksemme kuusi ihmistä, joten ei sielläkään ollut ruuhkaa. Vaikka lomalla ei olekaan kiire, niin jouduimme silti vähän katselemaan kelloa, sillä olin lähdössä Olivian kanssa kokkikurssille. Uimisten jälkeen söimme pikalounaan allasravintolassa ja sanoimme heipat Tomille ja Samuelille.

Tänään maistoin ananasshakea, hyvää oli sekin...
 Time for Lime kokkikoulun auton piti tulla hakemaan meitä kello 15.20 ja olimme tietysti ajoissa hotellin aulassa odottamassa autoa. Auto tuli lopulta noin 20 minuuttia myöhässä. Hotelliltamme on hyvin lyhyt matka kokkikoululle, joten olisimme voineet kävelläkin matkan, mutta koska kuljetus kuului kurssin hintaan, niin hyödynsimme sitä. Kurssi alkoi kello 16.00. Sitä ennen kokoonnuimme ravintolan terassille odottelemaan, että kaikki kurssilaiset tulevat paikalle ja joimme drinkit odotellessa. Palvelu oli taas oikein ystävällistä. Kun kaikki olivat saapuneet paikalle, siirryimme ravintolan yläkertaan missä esittelimme pikaisesti itsemme ja maistelimme thairuuan perusmakuja. Kurssi oli täynnä, meitä oli ehkä parisenkymmentä. Olivia oli kurssin nuorin osallistuja ja hänellä oli ruotsalainen samanikäinen eli 12-vuotias kaima Ruotsista. Suurin osa osallistujista oli Australiasta ja Uudesta-Seelannista, suomalaisia kurssilla ei ollut muita lisäksemme.

Tällä autolla meidät haettiin kokkikoluun

Näkymät Time for Lime ravintolasta

Olivia "söi" odotellessa watermelonshaken
Kokkikoulun opettaja Mai esittelemässä thairuuan saloja

Viisi perusmakua, pähkinä, kookos, katkarapu, chili, inkivääri ja lime. Näistä tehtiin nyytti ja laitettiin kerralla suuhun.

Jos ruuassa on ylempänä olevia pilkottuja kasviksia, ne voidaan syödä ja jos isoja paloja kuten alhaalla ne jätetään syömättä, koska ovat vain antamassa makua ruualle.
Suositellut merkit erilaisista tuotteista

Teoria- ja maistelutuokion jälkeen siirryimme kokkauspaikalle. Siellä meille näytettiin ensin miten tehdään vihreää currypastaa ja sen jälkeen teimme sitä itse. Hyvän kokin tunnistaa kuulemma huhmareen kolinasta, melkoiset käsivoimat siinä hommassa ainakin saisi. Currypastan valmistuttua haistelimme valmista kaupan pastaa ja itse valmistamaamme currypastaa ja sanomattakin on selvää kumpi tuoksuu huomattavasti paremmalle.

Meillä oli aika järeät veitset

Kurssilaiset valmiina

Olivialtakin sujui hyvin veitsen käyttö

myös huhmareen käyttö onnistui, mutta oli rankkaa puuhaa
Currypastan valmistamisen jälkeen aloimme valmistamaan ensimmäistä ateriaamme, joka koostui papayasalaatista (som tam) ja pad thaista. Olen parina päivänä ihmetellyt paikallista tapaa laittaa pad thaihin porkkanaa ja sain tänään varmistuksen siitä, että eihän se porkkana todellakaan pad thaihin kuulu. Papayasalaatin valmistus oli hyvin yksinkertaista, mutta ongelmaksi tulee näiden molempien ruokien kanssa se, että aitoja aineksia on vaikea löytää Suomesta. Papayasalaattiin voisi käyttää kuulemma vaikka kurkkua, porkkanaa tai omenaa, mutta eihän se samalta maistu. Näiden kahden ensimmäisen ruokalajin valmistuttua kokosimme itse omanlaiset annokset ja menimme syömään ruuat ravintolan yläkertaan. Ruuat olivat erittäin hyviä ja maukkaita. Myös Olivia söi elämänsä ensimmäisen pad thain ja lupasi tilata sitä joskus ravintolassakin.

pad thai aineksia

Papayat ja porkkanaa som tamia varten

Sitten taas kokkailtiin

Nämä tulivat som tamiin papayoiden joukkoon

Som tam tehdään kevyemmässä mortelissa kuin currytahnat

Som tam
Olivian annos

ja minun annokseni

Ruokatauolla kävin kuvaamassa ravintolan myös ulkoapäin
Kun olimme syöneet ensimmäiset ruokalajit, menimme taas kokkauspisteille ja aloimme valmistella seuraavia ruokia, jotka olivat kolmen maun kastike (makea, hapan, tulinen) sekä morning glory. Tuolla hassulla nimellä varustettu ruokalaji on paistettua vesipinaattia. Morning gloryn seurana söimme jasmiiniriisiä ja tuota mainitsemaani kolmen maun kastiketta ja minulla oli paistettua bataattia ja Olivialla paistettua kanaa. Ruokien valmistuttua menimme taas ravintolan yläkertaan nauttimaan kokkauksistamme ja hyviähän ne tietysti olivat. Jälkkäriksi saimme perinteistä thaimaalaista jälkiruokaa eli banaania kookosmaidossa. Emme tehneet tätä ruokaa itse, vaan se oli tehty meille valmiiksi. Onneksi katsoin tulomatkalla Bangkokiin lentokoneessa ohjelman, jossa kerrottiin thaimaalaisista jälkiruuista ja niiden valmistamisesta ja juuri tämäkin ruuan ohjeet tuli opeteltua.

Opettajan lempihuuto oli "kill it". Eli esim. valkosipulit, korianterin juuri ja chili piti "tappaa" ennen pilkkomista.

Vesipinaattia

Morning Glory valmiina pikaista paistamista varten

Ensin opastus jokaisesta työvaiheesta ja sen jälkeen toteutimme vaiheen itse omalla kokkauspisteellä

Kolmen maun kastike valmiina

Morning Gloryn paistamisen yhteydessä oli mielettömät lieskat. Olivia ei uskaltautunut paistamaan omaansa, joten paistoin sen hänen puolestaan.

Olivian toinen ateria

ja minun toinen ateriani

Jälkiruuaksi banaania kookosmaidossa
Kokkikoulumme päättyi kello 21.00. Maksoimme juomalaskumme ja palasimme kävellen hotellillemme, sillä emme viitsineet odotella kuljetuksen lähtöä. Olivia oli todella tyytyväinen päivän antiin, kuten myös minäkin. Olen jo vuosia haaveillut tällaisesta lyhyestä kokkikurssista Thaimaassa ja nyt sain aikaiseksi osallistua sellaiselle. Voi olla, että joskus tulee mentyä uudelleenkin. Kurssin opettajamme kysyi, että onko Olivia innokas kokkaamaan kotona. Minä vastasin, että ei todellakaan. Kurssi oli hyvä tapa herättää innostus ruuanlaittoa kohtaan ja itse kokattu ruoka maistui todella hyvälle. Hotellille kävellessämme muistimme, että Job2Do reggaebändi olisi ollut juuri esiintymässä lähistöllä. Emme jaksaneet enää lähteä sinne, mutta tulihan tästäkin lomapäivästä mukava ja ikimuistoinen pilvisestä ilmasta huolimatta…