tiistai 28. joulukuuta 2010

Vesiputouksella

28.12.2010 Olivia herätti meidät tänään jo kello 7, vaikka nukkumaan meno venähti eilen illalla puoleen yöhön. Kylläpä olisi väsyttänyt, mutta nousimme reippaasti ylös ja suoritimme perinteiset lomailu aamutoimet eli aamiaiselle ja uima-altaalle. Viime yönä oli taas erittäin kova tuuli ja tavarat olivat lennelleet pitkin pihaa. Kamat kerättyäni menimme altaalle ja huomasimme, että tuuli oli viilentänyt myös altaan veden. Onneksi viileä vesi ei haittaa täällä yhtään, sillä päivisin on tosi kuuma. Varjossa lämpötila on yli 30 astetta. Silti minulla ei ole ollut täällä hiki kuin kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran hikoilin kun kannoin kuumeista Oliviaa Pattayan kelluvilla markkinoilla ja toista kertaa en nyt edes muista.

Tutkimme tänään Tomin kanssa Bangkokin Suvarnabhumin kentän lähellä olevia lentokenttähotelleja netistä, koska meillä ei ole vielä varattu majoitusta Malesian reissun jälkeiselle yölle. Emme löytäneet vielä sopivaa, joten jatketaan mietiskelyä. Tein myös netistä ennakkotilauksen tax-free tuotteista kotilennolle, koska menolennon tavarat jäi saamatta lakon vuoksi.

Nukutimme Olivian iltapäivällä päiväunille ja mummo jatkoi päiväunia minun, Tomin, Markon ja Joken lähdettyä vesiputouksille. Menimme putouksille mopoilla. Liput putouksille maksoi farangeilta 200 THB ja thaimaalaisilta 20 THB eli täälläkin käytetään kaksoishinnoittelua. Hinta oli kuitenkin ihan kohdallaan, sillä 700 metrin patikoinnin jälkeen pääsimme perille vesipuotoukselle, jotka olivat näkemisen arvoiset. Olemme käyneet aiemmin muutamassa muussa paikassa Thaimaassa vesiputouksilla ja vaikka tämä oli vain yksittäinen putous, niin plussaa oli se, että täällä pystyi uimaan kuivallakin kaudella raikkaassa vesialtaassa. Uiminen teki kyllä tosi hyvää patikoinnin jälkeen.

Palattuamme vesiputouksilta Olivia olikin jo herännyt päikkäreiltä ja oli sopiva hetki käydä vähän pelailemassa lasten pelejä hotellin tietokoneilla Jonin kanssa.
Pikaisten pelailujen jälkeen minä, Tomi, Olivia ja Joni lähdimme syömään rannalle. Rantaravintolat ovat ehdottomia lemppareitani rantakohteissa. Mikään ei ole mukavampaa kuin istua lämpöisessä tuulessa, kuunnella aaltojen loisketta, koskea paljailla varpailla hiekkaan, istua kynttilän valossa ja haistaa, maistaa ja tuntea kaikilla aisteilla Thaimaa. Tykkään! Ruuat oli taas kerran hyviä ja palvelukin oli tällä kertaa sujuvaa. Alla parit kuvat rannalta, vaikka niistä ei kuitenkaan välity se tunnelma mitä täällä koemme. Ruokailun lomassa saimme taas ihailla tuliesitystä. Tällä kertaa otin vain yhden kuvan, eikä sekään onnistunut, koska päätin ihailla esitystä. Olivia ja Joni istuivat rantatuolissa aitiopaikalla katsomassa esiintyjiä, eikä rannalla ollut muutenkaan mitään tungosta sillä vain kolmessa pöydässä oli asiakkaita. Tilanne tulee olemaan toinen ensi viikonloppuna, sillä Bangkokista tulee tänne Koh Changin saarelle tuhansia ihmisiä uuden vuoden viettoon.

Syötyämme lähdimme neljä päällä yhdellä mopolla hotellille. Hiekalla ajettaessa mopo vähän kallisti ja minä tipuin kyydistä pois. Tomi ei huomannut sitä vaan jatkoi matkaa kunnes Joni huusi Tomille, että tipuin kyydistä. Itse en saanut sanaa suustani, koska makasin pilkkopimeällä rannalla ja nauroin maha kippurassa. Oikeaan jalkaan tuli vähän naarmuja, mutta suihkutusten ja rasvausten jälkeen se oli taas lähes entisellään. Meillä on hotellilla ainakin pari nuorta, jotka eivät ole selvinneet tällaisella säikähdyksellä mopolla kaatumisesta, vaan ovat saaneet isompia vammoja. Lisäksi olemme nähneet niin täällä kuin Pattayallakin mopokolareita, eikä niissä yleensä käy hyvin. Varovainen pitää siis olla, vaikka täällä on hyvin rauhallinen liikenne verrattuna esim. Koh Samuihin missä mopoilimme viime talvena.

Syömisen jälkeen lähdimme vielä hierontaan vaikka kello oli jo yhdeksän. Olivia ilmoitti matkalla, että ottaa tällä kertaa jalkahieronnan koska ei ole siinä käynyt vielä aiemmin. Hetken kuluttua istuimme hierontapaikassa kaikki kolme vierekkäin hierontatuoleissa. Oliviaa kutitti kovasti ja taisi välillä vähän sattuakin. Luulen, että hän siirtyy takaisin perinteiseen öljyhierontaan seuraavalla kerralla. Hierontapaikassa koin taas sen ihanan hetken siitä, miten onnekkaita me olemme kun voimme tehdä yhdessä tällaisia ihania asioita. Näitä hetkiä voi sitten kotona muistella. Olivia sanoi, että hän ei aio synnyttää lasta aikuisena. Kysyi miksi ei ja hän vastasi, että jos hän adoptoi niin silloin saa matkustella eri maissa. Aika sitten näyttää mihin elämä vie Oliviaa aikuisena, mutta kyllä tämä reissaaminen on mukavaa!