perjantai 31. joulukuuta 2010

Bangkok, Bangkok

30-31.12.2010 Terveisiä Bangkokista. Siirryimme tänne eilen Koh Changilta. Pikkubussit tulivat hakemaan meitä hotellilta noin kello 14.30, puolisen tuntia sovitusta myöhässä. Tomi ehti jo soittelemaan ja varmistamaan onko kuskit edes lähteneet hakemaan meitä. Onneksi asia oli hoidossa ja pääsimme lähtemään pitkälle matkalle kohti Bangkokia. Heti kun poistuimme pikkubussin kyydissä Koh Changin saarelta mantereelle, kuski tuli ilmoittamaan että on tapahtunut onnettomuus; rengas oli tyhjä tai jotain muuta sen suuntaista ja että meidän pitää vaihtaa pikkubussia. Ajatus siitä, että joutuisimme odottamaan monta tuntia pikkubussia ei toteutunut vaan pääsimme isompaan ja muutenkin parempaan pikkubussiin lähes välittömästi ja matka jatkui. Bussin vaihtuessa myös kuskimme vaihtui. Kuskimme oli melkoinen huuliveikko. Hän antoi meille mm. terveysvalistusta matkalla thai kielellä. Ajatus kuitenkin selvisi; maito vahvistaa, limsa ei ole terveellistä koska siitä tulee pumpuiksi (lihava), pitää juoda vettä, suklaa on pääng (kallista) yms. Matkan puolivälissä Marko ja Jani vaihtoivat paikkaa, ettei yhden tarvitse kuunnella kuskin juttuja koko matkaa. Kuski ajoi aivan hirveän kovaa, mittarissa oli välillä jopa 150km/h. Olivia selitti, että hänellä menee korvat lukkoon ilmakuoppien vuoksi. Tiessä oli siis melkoisia kuoppia ajoittain. Olimme toisen pikkubussimme kanssa suunnilleen samaan aikaan lentokentällä vähän jälkeen kahdeksan. Matka Koh Changilta Suvarnabhumille kesti siis vain noin viisi ja puoli tuntia. Olivia nukkui tuosta ajasta kolmisen tuntia eli matka ei juuri rasittanut.

Kun olimme jättäneet muut kentälle jatkoimme samalla pikkubussilla matkaa keskustaan hotelliimme. Kuski taisi olla Pattayalta ja Bangkok oli hänelle vieras, joten eksyimme matkalla. Kuskin tulinen temperamentti joutui koetukselle kun hän joutui kyselemään tietä hotellille. Lopulta löysimme kuitenkin perille ja kuski oli tyytyväinen kuten myös me muut. Kirjauduimme sisään hotelliin ja näimme heti aulassa Hannan vanhempineen. Vaihdoimme nopeat kuulumiset ja siirryimme romuinemme huoneeseen. Ai miten ihanalta tuntui mennä puhtaaseen city-hotelliin rantaloman jäljiltä. Sänky oli niin loistava ja liinavaatteet puhtaat Koh Changin majatalomeiningin jälkeen. Kävimme illalla vielä pikaisesti Patpongilla ja syömässä Pizza Hutissa. Palasimme hotellille vasta kello 23 jälkeen ja kyllä uni sitten maistuikin. Alla pari kuvaa hotellihuoneestamme Koh Changilta.

Hotelli Narain tuttu aula. Olipa ihana tulla tänne siistiin hotelliin, jossa ei toivottavasti törmään torakoihin ja nyrkin kokoisiin hämähäkkeihin...

Tämä aamu alkoi osaltamme seitsemän aikoihin kun Olivia heräsi lyhyiden yöunien jälkeen. Taisi eiliset pitkät päikkärit kostautua. Lähdimme Janin kanssa aamupalalle. Aamiaisravintolan tilat oli uusittu viime talvesta. Aamupala oli loistava etenkin kun on syönyt viimeiset 9 aamua saman rasvaisen amerikkalaisen aamiaisen. Nyt tarjolla oli hedelmiä, jogurttia ja kaikkea muutakin mitä toivoa saattoi. Oliviakin söi ihmeen hyvällä ruokahalulla.

Aamiaisen jälkeen lähdimme Riikan ja kumppanien kanssa Chinatowniin. Rahanvaihto meinasi aiheuttaa ongelmia, koska vaihtopisteet oli kiinni uuden vuoden vuoksi. Lopulta löysimme yhden avoimen paikan ja saimme rahaa vaihdettua huomattavasti parempaan kurssiin kuin hotelli olisi vaihtanut.

Chinatownin matka aloitettiin menemällä tuktukilla Oriental hotellin lauttarantaan.

Matka jatkui jokiveneellä aivan Chinatownin lähelle...

ja perillä Chinatownissa on mieletön tavarapaljous eikä ihmisistäkään ole pulaa. Shoppailimme kassit täyteen ja söimme välipalaa. Olivia bongasi jostain katugrillistä nakkivartaita ja söi sellaisen hyvällä ruokahalulla. Me tyydyimme Tomin kanssa kadulta ostettuun maissiin, joka tarjoiltiin kookosmaitoliemessä. Hyvä välipala shoppailun ohessa...

Chinatownin sydämessä oli pieni temppeli, jonne Olivia halusi mennä ihmettelemään ja katselemaan. Olivia osti kynttilöitä ja suitsukkeita, mutta ei halunnut jättää niitä temppeliin koska ei tiennyt miten rukoillaan. Kerroin, että kyllä hän olisi osannut rukoilla omalla tavallaan itselle tärkeistä asioista, mutta sytytetään nyt sitten suitsukkeet vasta kotona. Oliviaa hämmästytti myös temppelin sisällä tapahtuva hevosen ruokkiminen. Siellä oli puusta valmistettu hevonen jota ruokittiin saalatilla ja hevosmies kilkutti kelloa aina kun hevonen sai ruokaa.
Chinatownin reissun jälkeen lähdimme taksilla takaisin hotellille. Taksien hinta ei täällä päätä huimaa sillä vajaan puolen tunnin matka maksoi vain noin 1,5 euroa. Hotellille palattua Olivia kävi heti päiväunille ja Tomi meni kylpyyn. Nyt minä taidan vähän tutkia ostoksia joita meille tarttui mukaan reissulta....