torstai 8. kesäkuuta 2017

Marina Bay Sands

Tänään vaihdoimme taas maata kun palasimme Malesiasta Johor Bahrusta tänne Singaporeen. Outoa ajatella, että olemme olleet reissussa vasta neljä yötä (sekä yhden yön lentokoneessa) sillä tuntuu että olisimme olleet matkalla jo pitempäänkin. Aamulla oli taas pakkailin tottuneesti tavarat matkalaukkuihimme ja palasimme saman firman taksilla Singaporeen kuin millä menimmekin. Meillä ei ollut valmiina Singaporen maahantulolomakkeita että olisimme voineet täyttää ne etukäteen, vaan täytimme ne kovalla kiireellä heiluvassa taksissa ennen rajalle saapumista. Saimme laput täytettyä juuri ennen raja-asemalle saapumista. Rajamuodollisuudet sujuivat todella nopeasti, eikä Singaporeen päin mentäessä ollut minkäänlaisia jonoja. Malesiaan päin näytti tänäänkin olevan pitkät jonot. Lähdimme hotellilta kello 11.00 ja saavuimme Singaporen hotellillemme Marina Bay Sandsiin tasan tuntia myöhemmin.

Hotellin sisäänkirjautumisessa oli pitkät jonot ja siinä jonottaessa vierähti ainakin puoli tuntia. Sisäänkirjautumisen yhteydessä virkailija sanoi, että koska meillä on 13-vuotias lapsi, joudumme maksamaan hänestä lisähinnan koska vaikka lapset majoittuvat hotelliin maksutta, niin se koskee vain alle 13-vuotiaita. Näytin passista, että Olivia on vasta 12-vuotta mutta virkailija sanoi, että jos on syntynyt 2004 niin ikä näkyy heillä 13-vuotiaana koska nyt on vuosi 2017. Ei auttanut valitukset, vaan pakko oli hyväksyä asia, että Olivia on nyt sitten jo 13-vuotias vaikka synttäreihin on oikeasti yli 2kk. Olin kyllä varautunut tähän asiaan jo etukäteen kun olin lukenut tripadvisorista hotellin arvosteluja ja siellä oli mainittu, että 12v lapsesta oli otettu maksu. Enpä ole vaan koskaan tällaiseen törmännyt hotellissa, että syntymävuosi määrittää hinnan lasten kohdalla.

Hotellihuoneemme sijaitsee 30. kerroksessa, kerroksiahan tässä hotellissa on 57. Huoneemme sijainti on oikein hyvä. Näkymä huoneestamme on Gardens by the Bayn suuntaan. Huoneessa on pieni parveke ja kooltaan huone on melko suuri. Hieno erikoisuus tässä huoneessa on itsestään avautuvat ikkunaverhot eli huoneeseen tullessa kun laittaa avaimen sille varattuun katkasijaan oven vieressä niin sähköjen tulon lisäksi verhot avautuvat. Majoittauduimme nopeasti ja kiirehdimme hotellin suurimmalle nähtävyydelle eli hotellin katolla sijaitsevalle uima-altaalle. Etukäteen lukemistani palautteista poiketen altaan vesi oli erittäin lämmintä, lastenaltaan vesi jopa liian kuumaa eikä allas ollut liian ruuhkainen vaan siellä oli mukava uida ja ottaa tietenkin valokuvia. Upea kokemus.

Uintireissun jälkeen lähdimme hotellin vieressä sijaitsevaan puistoon eli Gardens by the Bayhin. Otimme suunnaksi lasten puiston, koska tiesin että siellä on hienot leikkipaikat lapsille. Matkalla lasten puistoon näimme kaikkea kivaa puiston alueella ja olihan se hieno paikka. Kaikkialla Singaporessa on teiden varsilla upeita puita ja puistossa oli erittäin hyvin hoidettuja istutuksia ja yksityiskohtia. Alueellahan sijaitsee kaksi suurta kasvihuonetta jotka ovat varmasti upeita sisältä, mutta meillä ei ollut nyt aikaa mennä tutustumaan niihin. Löysimme nopeasti lasten puiston. Samuel juoksi heti vesileikkeihin ja me muut istuimme ja ihmettelimme ja nautimme alueen kahvilan tarjonnasta. Lapset kävivät myös ulkona olevalla "seikkailuradalla", minä tosin pelkäsin koko ajan että jostain puun alta tulee käärme. Eipä täällä ole juuri eläimiä näkynyt, tämän päivän saalis oli pari hyttysenpuremaa ja yhden pienen liskon bongaaminen lintujen yms. lisäksi.

Hotellin aluassa on hieno taideteos, jonka kiinnitystä katselin juuri ennen matkaa televisiosta.

Superpuut ilman valaistusta päivällä

Hotellimme Marina Bay Sands

Puistossa on eri teemoilla olevia puutarhoja

Lasten puutarha, tännekään ei ole mitään pääsymaksuja

Kaktuspuutarha

Gardens by the Baylta kävelimme Marina Bay Sandsin hienon luksustavaratalon läpi meren rantaan, jossa esitetään joka ilta valoshow. Olen nähnyt yhden kerran aiemmin tällaisen shown Hong Kongissa ja se oli minusta upea kokemus. Olimme rannassa hyvissä ajoin eli lähes tuntia ennen esitystä. Istuimme ja lepuutimme jalkojamme, katselimme kaupungin valoja ja nautimme kuumasta illasta kuten teki monet muutkin ihmiset. Ranta alkoi täyttymään aikaisin, mutta mitään ruuhkan tunnetta ei ollut täälläkään. Valokuvien avulla on turha näyttää miten hieno esitys oli eikä youtubesta löytyvät videotkaan anna tällä esitykselle oikeutta, mutta pakkohan sieltä oli ottaa muutama (huono) valokuva joiden avulla ei voi kuitenkaan välittää sitä tunnelmaa, jonka korvia huumaava musiikki ja esitys tuo mukanaan. Tomilla on esitys goprolla, joten linkitän sen tänne jossain vaiheessa. Tämä esitys jonka näimme oli nimeltään Spectra ja esityksen ensi-ilta oli vasta viime viikolla.

Valoshown jälkeen kävelimme ostoskeskuksen läpi takaisin hotellillemme ja yritimme ehtiä katsomaan parvekkeellemme Gardens by the Bayn puolella esitettävän Garden Rhapsody valoshown, mutta myöhästyimme vähän ja totesimme myöskin, että esitys ei näkynyt hyvin parvekkeellemme vaan sitä olisi pitänyt katsoa puistosta käsin. Musiikki kuitenkin kuului meille asti. Samuel halusi vielä illan päätteeksi uimaan, vaikka kello oli jo yli yhdeksän illalla. Niinpä lähdimme kohti kattoallasta ja nythän siellä olikin melkoinen vilinä. Ravintoloissa oli täysi meno päällä ja altaalla oli isoja porukoita juhlimassa. Onneksi tilaa riitti myös meille ja saimme suoritettua perinteisen iltauintimme.

Singaporen osalta reissumme alkaa olla päätöksessä. Olen erittäin tyytyväinen, että toteutimme monen vuoden haaveemme ja tulimme käymään nyt täällä. Tämähän on aivan upea kaupunki. Lapset ovat jaksaneet kävellä valittamatta helteessä pitkiä matkoja. Olivia sanoi, että Sentosa päivänä olisimme kävelleet 13km hänen kännykkänsä mukaan. En tiedä pitikö paikkansa, mutta kyllä tänäänkin tuli käveltyä useita kilometrejä. Merlion patsaalle emme ihan jaksaneet kävellä, mutta näimme senkin rannalta. Ilta vänähti vähän myöhään ja Samuelkin oli onnellinen kun sai valvoa myöhään. Nyt on käytävä itsekin nukkumaan, sillä tein jo huomiselle Bangkokin lennolle lähtöselvityksen ja aamulla olisi sitten lähtö kohti uusia seikkailuja.

Mariluu kirjoitti...

Oikein mahtavaa matkan jatkoa teille! Olen seuraamassa. :) Olen myös haaveillut pitkään Singaporesta ja sait kyllä vakuuttumaan, että joskus siellä tosiaan on päästävä käymään.

Päivi kirjoitti...

Kiitos. Tykkäsimme kovasti Singaporesta ja suosittelen ehdottomasti sinne menemistä.

Annina kirjoitti...

Millainen huone teillä oli lasten kanssa? Oliko lapsilla varavuode? Hotellin sivuilla sanotaan tosiaan että alle 13v yöpyvät ilmaiseksi käyttäessään huoneen vuoteita, mutta onko huoneessa vuodesohvaa vai miten homma toimi?

Päivi kirjoitti...

Anteeksi pitkä vastausaika, pitääkin muuttaa blogin asetuksia niin, että saan kommenteista ilmoituksen sähköpostiini. Meillä oli ihan normi 2hh ja 12v:lle tosiaan "pakottivat" ottamaan lisävuoteen, joka oli sellainen siirrettävä varavuode jonka maksoimme erikseen. Nuorempi lapsista nukkui meidän vanhempien kanssa samassa sängyssä. Huoneessa ei ollut vuodesohvaa.