maanantai 5. kesäkuuta 2017

Sentosa

Olivialta lainattu kuva aamiaiselta

Matkaväsymysten vielä vähän painaessa heräsimme tänään aamulla yhdeksän aikoihin aamiaiselle. Olivia tosin oli unohtanut kännykkäänsä herätyksen päälle, joten hän yritti herätellä meitä jo seitsemän aikoihin, mutta saimme onneksi jatkettua unia. Hotellin aamiainen oli erittäin hyvä, keskivertoa paljon parempi. Myös palvelu oli hyvää, pöytään ohjaamisen jälkeen pöydälle tuotiin varattu kyltti, joten kenenkään ei tarvinnut jäädä varailemaan pöytää vaan saimme kaikki mennä hakemaan ruokia yhtä aikaa.

Aamiaisen jälkeen lähdimme saman tien kohti Sentosan saarta. Olen haavaillut Sentosalla käynnistä varmasti yhtä kauan kuin Singaporeen tulosta eli muutaman vuoden. Tutkin kotona tarkasti Sentosan käyntikohteet ja niiden palautteet, ja tein sen pohjalta suunnitelman siitä missä vierailemme tänään. Päiväreissu Sentosalle alkoi suunnitellusti taksilla Vivocity ostoskeskukselle. Taksimatka maksoi noin 8 dollaria eli taksien hinnat täällä Singaporessa on yleistä hintatasoa edullisempia. Kävelimme Vivocityn läpi Sentosalle vievälle liukuhihnalle. Saarelle päin kulkevat liukuhihnat oli lähes koko matkalta pois päältä, joten jouduimme kävelemään matkan.

Sentosalle päästyämme ohitimme sujuvasti 3D museon, vaikka lapset olisivat halunneet mennä sinne. Kävimme sellaisessa Pattayalla viime kesänä ja jos ei ole ennen 3D museossa käynyt kuvailemassa niin onhan se käymisen arvoinen paikka, mutta emme halunneet nyt kuluttaa siihen aikaa ja rahaa.

Päivä oli tolkuttoman kuuma. Tiesin etukäteen Singaporen ilmaston olevan kuuma ja kostea, joten asia ei tullut yllätyksenä, mutta lapset kyllä vähän tuskailivat kuumuuden kanssa. Onneksi täällä Singaporessa ja Sentosalla on monessa paikassa erilaisia vesisuihkuja, joissa lapset voivat viilennellä itseään. Heti saarelle päästyämme Samuel kasteli itsensä läpimäräksi suihkulähteissä.

Kävimme kuvailemassa Universal studion ulkopuolella olevaa maapalloa. Kerroin jo etukäteen lapsille, että emme mene sisälle huvipuistoon koska olemme menossa huomenna Legolandiin. Onneksi lapset eivät edes pyydelleet sisälle, vaan he tyytyivät minun laatimaani ohjelmaan.

Melkoinen karkkikauppa, Samuel osti täältä itselleen vähän herkkuja. Hintataso oli kalliimpi kuin Suomessa.

Universalin maapallon kuvauksen jälkeen lähdimme kävelemään kohti hiekkarantoja. Matkalla näimme Merlion patsaan ja kaikkea muuta kivaa ihmeteltävää.

Merlionin jälkeen suuntasimme määrätietoisesti kohti lasten vesileikkipaikkaa. Matkalla Samuel halusi pysähtyä kuntoilemaan. Taisi olla ainoa kuntoilija siinä helteessä.

Aktiivipoika vauhdissa
 Vesileikkipaikka löytyi helposti ja lapset menivät uimaan ja leikkimään ennätysvauhdissa. Paikka oli kiva, koska Samuelin jalat ylettyivät joka paikassa pohjaan ja liukumäet oli juuri sopivan kokoisia hänelle. Vesileikkipaikalle ei ollut pääsymaksua. Sentosalla on myös iso vesipuisto, mutta tämä oli aivan riittävä meidän lapsille, sillä täältäkin pois lähteminen oli vaikeaa.

Vesileikkipaikan jälkeen menimme hiekkarannalle. Rannalla oli muutamia uimareita, mutta kuten etukäteen tiesin niin ei tuota rantaa oikein uimarannaksi voi kutsua. Hiekka on valkoista, hienoa ja pehmeää, mutta roskia oli paljon vaikka rantaa haravoitiin jatkuvasti. Idyllin rikkoo myös se, että merelle katsoessa siellä näkyy vain tankkilaivoja. Rannalta kävelimme riippusiltaa pitkin Palawanin saarelle.

Samuel kävi polskuttelemassa meressä.

Saarella oli näköalatorni, josta oli kivat maisemat.

Palawanin saarella käynnin jälkeen lapset tuskailivat taas kuumuuden kanssa, joten menimme yhden suihkulähdepysähdyksen taktiikalla takaisin vesileikkipaikalle ja sieltä syömään. Olivia tilasi itselleen kanavartaita, joiden mukana tuli erinomista Satay-kastiketta. Samuel sai haaveilemaansa spaghetti bolognesea. Me tyydyimme Tomin kanssa tässä vaiheessa jäätelöihin ja kahviin.

Syötyämme matkasimme beach tramilla saaren toiseen päähän. Siellä sijaitsee Fort Siloson sky walk eli mieletön torni, jonka päältä menee silta Fort Siloson toisen maailman sodan aikaisille linnoituksille. Kiertelimme jonkin aikaa linnoituksilla, jotka oli hienosti kunnostettu museoalueeksi.

Sentosalla kulkee tällaisia autoja, joilla voi kulkea maksutta saarella.

Järkyttävä lasilattia, alas on 181 metriä matkaa.

Skywalk

Fort Siloson jälkeen matkasimme beach tramilla saaren keskivaiheille ja kävelimme lähes samaa reittiä pois Sentosalta kuin tullessa. Matkalla kävimme tosin Merilionin sisällä ostamassa juomia sekä ostamassa Hard Rock kaupasta Olivialle ja Tomille kalliit paidat sekä Tomille uudet rumpukapulat.

Siloso bech

Liukuhihnat toimivat onneksi paluumatkalla Vivocitylle
 Vivocitylle saavuttuamme menimme heti syömään erääseen hampurilaispaikkaan. Olivialla oli niin kova nälkä, että hän söi kaksi lastenateriaa. Bongasimme samalla ostoskeskuksen leikkipaikan, jota olin jo etukäteen katsellut netissä. Olivian syödessä kävin Samuelin kanssa leikkipaikalla. Tekemistä riitti täälläkin, suihkulähdepaikkaan en tosin Samuelia enää päästänyt itseään kastelemaan. Illan hämärtyessä menimme taksilla takaisin hotellille. Meillä oli tarkoitus käväistä China townissa, mutta aika kulki liian nopeasti, emmekä viitsineet enää pysähtyä siellä koska kello lähenteli jo kahdeksaa.

Samuel kyseli jo taksissa voisimmeko mennä vielä uimaan hotellilla. Olin kuumissani ja hikinen, joten tiesin uinnin tekevän hyvää. Uidessani lämpimässä vedessä ja miettiessäni tätä päivää tajusin taas miksi odotan kuukausi kaupalla näitä matkoja. Haaveilen juuri näistä hetkistä kun on ollut mukava päivä ja on nähnyt taas jotain uutta ja sen jälkeen pääsee uimaan lämpimään veteen. Ihan täydellistä...

Tomi nautti lämpimästä porealtaasta

Allasalue on harvinaisen viihtyisä kaupunkihotellin altaaksi.

Unknown kirjoitti...

Vau, miten hyvin suunniteltu ja onnistunut elämyspäivä! Meille tuli oikein ystävällistä spostia Mercure Siamista lounge- emäntä Jennyltä, että pystyvät huomioimaan Totin ja minun gluteenittoman ruokavalion. Tulipa hyvä mieli :) . Siam Recidence Samuilta varattu loman alkuun, hyvältä vaikuttaa sekin ! On vaikeaa kuvitella ,milta tuntuus kuumuus ja helle ! Toivottavasti Legoland odotusten mukainen . Mukavaa päivää!

Päivi kirjoitti...

Hieno juttu, että hotellilta vastattiin ja että voivat toteuttaa toiveita ruokavalion suhteen. Hyvää palvelua! Teilläkin loma lähenee ja pääsette kohta nauttimaan näistä helteistä. Hyvää loman odotusta.