torstai 22. kesäkuuta 2017

Viimeinen kokonainen päivä Mae Phimissä

Viime yönä oli aivan järkyttävä ukonilma. Olen kokenut aiemminkin kovia ukkosia Thaimaassa ja Malesiassa, mutta tämä oli pahin. En pelkää ukonilmaa, mutta nukkumisesta se teki mahdottomuuden. Salamat välkkyivät pimennysverhojen välistä ja jyrinä tuntui ravistelevan sänkyäkin. En osaa arvioida miten pitkään ukkonen kesti, mutta yöllä aika tuntui ikuisuudelta. Toisaalta jyrinää oli kiva kuunnella ja odottaa katkeaako sähköt vai ei, mutta toisaalta olisihan sitä voinut nukkuakin, vaikka se ei olekaan niin tärkeää lomalla. Ukkonen hellitti jossain vaiheessa yöllä, mutta aamulla tuli vielä ajoittain pieniä sadekuuroja. Vaikka taivas oli pilvinen menimme Samuelin kanssa normaaliin tapaan uimaan aamulla. Uimme ehkä tunnin verran kunnes tulimme touhuilemaan talolle. Valmistelin jo huomista lähtöä ja siistin paikkoja, pesin pyykkiä ja pakkailin vähän tavaroita. Touhutessa tuli taas niin kuuma, että menimme uudestaan uimaan kun aurinkokin alkoi näyttäytymään taivaalla pilvien takaa.

Viemme joka päivä roskat mopon takapaksissa asuinalueen portin vieressä olevaan roskakatokseen lähtiessämme mopoilemaan.
 Uimisten ja pakkailujen jälkeen lähdimme syömään ja lasten toiveesta menimme taas Tequilaan. Siellä on aina hyvä palvelu ja takuuvarmat ruuat. Saimme ruuat taas nopeasti, mutta Samuel ehti silti käydä juoksentelemassa rantahiekalla. Rannalla oli kova tuuli ja punainen lippu varottamassa uimareita, ensimmäistä kertaa matkamme aikana. Tequilassa on hyvä valikoima länkkäriruokia, mutta yritän pitäytyä herkullisissa thairuuissa. Tänään tilasin paistettuja leveitä thainuudeleita, jotka olivat herkullisia. Ruuissa käytetyt kasvikset ovat tuoreita ja maukkaita, kotona ei voi koskaan saada samanlaista ruokaa koska kasvikset ovat erilaisia.

Olemme vaihtaneet pöytää Tequilassa ja nykyään menemme baaritiskin vasemmalle puolelle.

Rannalla oli isot aallot

ja pilvistä, mutta lämmintä.

Minun ruokani

Syötyämme lähdimme taas Kramin markkinatapahtumaan. Paikalla oli suunnilleen samat myyjät kuin eilenkin, mutta uusia tulee viikonlopuksi lisää. Kävimme ostamassa vähän lisää hiuskoristeita, Samuel osti legoja ja minäkin löysin itselleni mekon, joka osoittautui hyväksi ostokseksi 100thb:n hintaan. Markkinat ovat levittäytyneet jopa kilometrin mittaiselle matkalle ja kävellessä oli taas erittäin hikiset oltavat. Onneksi siellä oli paljon katseltavaa, joten pysähtelimme monessa kohtaa tutkimaan ruokakojujen tarjontaa tai muuten vaan. Aivan markkinoiden perällä oli myös pieni huvipuisto lapsille erilaisine aktiviteetteineen ja markkinat näytti jatkuvan huvipuiston jälkeenkin, mutta käännyimme poispäin jotta lapset jaksaisivat kävellä takaisinkin.

Markkinakatua

Samuel tykkäsi seurata tätä nuijaa, joka hakkasi astiassa jotain tahnaa.

Ruokia oli tarjolla vaikka mitä.

Lapset syöttivät tuttipulloista eläimiä useammalla kymmenellä bahtilla.

Koululaiset grillasivat ruokia kadulla.

Kivat lyhtypylväät

Esiintymislavan valmistelua.

Henkientalolla oli paljon juomisia.

Pieni huvipuisto.
 Markkinoiden jälkeen palasimme talolle hieman haikein mielin, koska tämä oli viimeinen kokonainen päivämme täällä Mae Phimissä. Kävin vielä illan päätteeksi kuvailemassa allasaluetta, jolla olemme viettäneet useita tunteja lomamme aikana. Juttelin erään alueen alkuperäisasukkaan kanssa ja hän sanoi, että altaan vesi ei ole koskaan ollut näin lämmintä heidän täällä olonsa aikana ja heistä vesi oli liian lämmintä uimiseen. Minä olin kyllä eri mieltä, koska altaan vesi on ollut juuri sopivaa pitkäänkin vedessä oleskeluun.

Olemme olleet erittäin tyytyväisiä tähän taloomme täällä Bali Residencessä, alueen ravintolaan sekä koko asuinalueeseen. Myös talon erittäin edullinen viikkovuokra yllätti meidät, mutta eipä näillä taloilla taida kovin paljon olla käyttöä kesäaikaan, joten näistä ei voi sesonkihintoja pyytääkään. Olen miettinyt, että tuleeko tästä kolmas ja viimeinen lomamme täällä Mae Phimissä, mutta luulen että palaamme vielä tänne. Tämä paikka on meille pieni paratiisi. Olivia on surkutellut jo pari päivää kun meidän on lähdettävä pois täältä ja kyllä minäkin täällä vielä viihtyisin. Kaksi viikkoa meni todella nopeasti, mutta meillä on ollut täällä kaikin puolin todella hauskaa!