maanantai 19. kesäkuuta 2023

Suosikkipaikkani Bangkok

Ihana Bangkok

Tänään oli säpinää aamulla, kun meillä oli ohjelmassa siirtyminen Bangkokiin. Olimme tilanneet kyydin Bangkokiin samalta firmalta, josta vuokrasimme myös talomme. Tilasimme kyydin kymmeneksi ja puoli kymmeneltä talolle piti tulla firman edustaja, jolle maksaisimme sähkölaskun ja jättäisimme talon ja mopon avaimet. Puoli kymmeneltä pihaamme tulikin minivan ja kuski rahasti meiltä sähkön, joka oli kahdelta viikolta 3600thb. Hinta tuntui aika suurelta, mutta ehkä näin iso talo uima-altaineen kuluttaa paljon sähköä. Laskun maksun jälkeen selvisi, että tämä sama mies lähtee viemään meitä Bangkokiin. Olimmekin tavaroinemme autossa jo hyvissä ajoissa ennen kymmentä ja hotellilla Bangkokissa vähän jälkeen 12, vaikka pysähdyimme matkalla vessa- ja kauppatauolle. Emme saaneet hotellilla vielä huonetta, sillä sisäänkirjautumisaika oli kello 14.00. Jätimme matkalaukut hotellille säilöön ja kävelimme rahanvaihtopisteen kautta MBK tavaratalolle. MBK:ssa kävimme mäkkärissä syömässä ja sain vihdoin toivomaani kalahampurilaista. Kiertelimme myös kauppoja ja huomasimme, että MBK on aivan entisellään näiden kaikkien vuosien jälkeen. Hinnat ovat samat kuin ennen koronaa ja ihmisiä ja kauppoja on ihan yhtä paljon. Onpa tosi ihana olla täällä. Murehdimme jo hieman etukäteen, kun olemme Bangkokissa vain kolme yötä. Onneksi tänne voi aina palata myöhemmin uudelleen.

Vihdoin mäkkärin kalahampurilainen.

Vaihtokurssi oli reissun paras.

Vähän jälkeen kahden palasimme hotellille ja saimme avaimet huoneisiimme. Majoitumme hotelli Asiassa, jonka valitsin majapaikaksemme sijainnin ja hinnan vuoksi. Olemme käyneet hotellissa aiemminkin mm. syömässä ja cabareessa, mutta emme ole majoittuneet täällä. Varoittelin Samuelille, että hotelli ei ole mikään kovin luksuspaikka, koska tämä on vanha. Samueliin aulan kristallikruunut ja loistokkuus tekivät kuitenkin vaikutuksen. Meillä on kaksi huonetta ja huoneiden välissä on ovi. Yhden huoneen hinta aamiaisineen oli noin 32 euroa ja ainakin nyt näyttää, että hinta-laatusuhde on kohdallaan. Olemme aiemminkin majoittuneet tämän hotellin läheisyydessä esim. Pathumwan princesissä, Mercure Siamissa ja Evergreen Placessa ja sijainti on meille tuttu ja mieluisa.
Näkymä huoneemme ikkunasta.

Jo parhaat päivät nähnyt hotellihuoneemme. Silti ihan siisti ja kaikki tarpeellinen löytyy huoneesta.

Majoittumisen jälkeen lähdimme lähes heti suunnitelmamme mukaisesti kohti Bobae -marketia, joka sijaitsee Prince Palace hotellin yhteydessä. Kuljimme matkan khlongia pitkin veneellä. Matkan hinta oli 12thb per henkilö. Kiertelimme enimmäkseen Bobae towerissa, joka on kuusikerroksinen tukkumyymälä. Ostoksemme jäi aika vähiin, mutta kyllähän siellä oli myynnissä valtavia määriä vaatteita pilkkahintaan. Bobae -marketista kävelimme takaisin khlongille ja menimme veneellä Golden mount -pysäkille. Tällä matkalla Samuelista ei veloitettu maksua. Kävelimme pysäkiltä lyhyen matkan Thipsamai -ravintolaan. Thipsamaissa on mielestämme Thaimaan parhaat pad thait ja Olivian on ehdottomasti päästävä sinne aina kun tulemme Bangkokiin. Nykyään ravintolaan ei tarvitse jonottaa, sillä ravintola on auki aamusta alkaen ja Thipsamain ravintoloita on avattu muuallekin Bangkokiin. Olivialla oli päällään useita vuosia sitten ravintolasta ostettu Thipsamai -paita. Tämä herätti kiinnostusta henkilökunnasta ja Oliviasta otettiin useita valokuvia henkilökunnan kanssa.

Matka Thipsamaille.

Alkupaloiksi kevätkääryleitä.

Paras pad thai, idut, mausteet ja muut lisäkkeet tarjoillaan erikseen.

Syömisen jälkeen lähdimme uudelleen MBK-tavarataloon. Ajattelimme ensin mennä sinne bussilla, sillä bussilla liikkuminen on myös ihan kiva kokemus Bangkokissa. Aikamme odoteltuamme hyppäsimme kuitenkin taksin kyytiin, koska bussia ei näkynyt. Taksimatka MBK:lle maksoi 75thb ja matka sujui nopeasti ruuhkista huolimatta. MBK:lla kiertelimme kauppoja ja teimme ostoksia. Päivän päätteeksi jalat olivat tosi väsyneet ja kipeät. Päädyimme lepuuttamaan jalkojamme Swensseniin. Tilasimme meille kivan jaettavan jätskiannoksen, johon kuului myös hedelmiä, kakkua ja suklaafondue. Hintaa tällä annoksella oli kymmenisen euroa. Jätskien jälkeen kävelimme lyhyen matkan hotellillemme ja suunnittelimme huomista ohjelmaan. Nyt on käytävä nukkumaan, jotta olemme aamulla ajoissa aamiaisella ja sen jälkeen olisi tiedossa ohjelman täyteinen päivä.

Meinasin unohtaa kuvata jätskit, kolme palloa jos syöty.