torstai 7. kesäkuuta 2018

Lomailun aloitusta

Tänään meillä oli seuraa uima-altaalla, tämä ötökkä.

Nukuimme reissun ensimmäisen yön taas kellon ympäri univelkojen takia. Minua tosin vaivasi yöllä jo eilen illalla alkanut päänsärky. En viitsinyt etsiä yöllä särkylääkettä, joten nukuin kivun takia pätkittäin. Aamulla tajusin, että särky oli juuri samanlaista kuin se, josta olen kärsinyt aiemminkin helteellä ja otin "lääkkeeksi" pullollisen sodavettä. Kipu hävisi muutamien minuuttien kuluessa, joten kyseessä taisi olla tälläkin kertaa niinkin yksinkertainen asia kuin nestehukka. Pitää yrittää juoda enemmän. Tämä on asia jota en vaan opi, kuten myös se että poltan ihoni auringossa joka reissulla. Tälläkin hetkellä hartiani ovat niin punaiset, että uin taas tänään uimapaita päällä.

Loma-aamumme alkoi tavalliseen tapaan eli aamiaisella ja uimisella. Ollessamme uimassa ystävämme tulivat talollemme vierailulle. He olivat jo ehtineet käydä rapufarmilla maistelemassa rapuja ja me olimme juuri ja juuri päässeet siirtymään altaaseen. Ystävämme tykkäsivät kovasti tästä asuinalueesta ja vuokratalostamme eikä ihme, tämähän on paratiisi. Uimme pitkään altaalla, lapset harjoittelivat snorklausta ja räpylöiden kanssa uintia ja nautimme lomasta. Maija ja Mirka tilasivat allasalueen ravintolasta Pina Coladat ja kävimme myös syömässä maukkaat lounaat.

Mikäs täällä on polskutellessa.

Näkymä ravintolasta.

Mirkan uintitreenit

Samuel vauhdissa

Tyttöjen vedenalainen poseeraus

ja hassuttelua,,,

Uimisen jälkeen lähdimme mopoilemaan kohti Ban Phetä. Suuntana oli markkinat, mutta pysähtelimme useissa paikoissa matkan varrella. Ensimmäinen stoppi oli Buddhakukkulalla. Valitettavasti emme päässeet nyt urheilemaan ihan kukkulan päälle, sillä siellä oli jotain rakennustöitä meneillään. Onneksi puolivälistäkin oli ihan kivat näkymät kauas merelle. Temppelialueen jälkeen jatkoimme matkaa ja kävimme Novotel Rim Pae hotellissa. Yövyimme tuossa hotellissa pari vuotta sitten kesällä ja tykkäsimme kovasti paikasta. Hotellilla oli nyt erittäin hiljaista kuten kesällä yleensä on, emmekä nähneet ollenkaan asiakkaita. Kävimme kävelemässä hotellin puutarhassa ja rannalla.

Nämä mopot on kyllä tosi käteviä menopelejä.

Temppelialueen asukkaita.

Tytöt reippailemassa kukkulalle.

Näkymät kukkulan puolivälistä.

Novotel Rim Paen allasalue on remontissa.

Oli ihan pakko uittaa varpaita meressä ja ottaa kuva.

Varsinainen pääkohteemme Ban Phessä oli markkinat. Olemme tehneet siellä aiemmin hyviä ostoksia ja kyllähän siellä tuli shoppailtua tänäänkin. Vaikka markkinoilla on edullinen hintataso ja siellä on myynnissä kaikkea kivaa, mielestäni tärkein asia markkinoilla ei kuitenkaan ole tavaroiden haaliminen. Kaikista mukavinta minusta on kierrellä, katsella, ihmetellä, maistella ja haistella markkinatunnelmaa ja vähän markkinaherkkujakin. Kierreltyämme (hikoiltuamme) tarpeeksi markkinoilla kävimme vielä suosikkikaupassani eli paikallisessa sekatavarakojussa. Sieltäkin teimme pieniä ostoksia ja tärkeimpänä niistä WC-paperia talolle.

Samuel tutkimassa vaattteita.

Myynnissä olisi ollut vaikka akvaariokaloja pulloissa.

Näitä herkkuja emme maistaneet, vaikka hyviähän ne luultavasti olisi ollut.

Markkinoilla liikkui myös perinteiseen tapaan sokeita laulajia taustanauhoineen. Annoimme heille muutamia bahteja kiitokseksi yritteliäisyydestä.

Pienen etsinnän jälkeen löysimme markkinaherkkuamme eli tahmeaa riisiä ja mangoa (20thb). Tytöt puolestaan herkuttelivat höyrytettyä maissia, joka tarjottiin kondensoidun maidon kanssa (10thb) ja Samuel nautiskeli suklaaputoksessa dipatulla karkkivartaalla (10thb).
 Markkinoiden jälkeen aloimme pohtimaan illallispaikkaa. Ollessamme pari vuotta sitten täällä Mae Phimissä matkallemme sattui kova sadekuuro ja päädyimme sattumalta erääseen sivutiellä olevaan ravintolaan. Ravintolan ruuat olivat hyviä, mutta palvelu vieläkin parempaa. Tästä käynnistä lähtien olemme suunnitelleet, että menisimme syömään uudelleen tähän ravintolaan, jos se on vielä toiminnassa. Tänään kävimme sitten katsomassa löydämmekö enää tätä paikkaa ja siellähän se oli vanhassa paikassa. Ravintola sijaitsee vähän matkaa (ehkä alle kilometri) Coca Cola Beachin risteyksestä kohti Ban Phetä oikealle kääntyvän sivutien varressa. Palvelu oli vähän ontuvaa yhteisen kielen puuttuessa, mutta asiat kuitenkin selvisivät kuten yleensä aina täällä Thaimaassa. Ruuat oli tälläkin kertaa hyviä ja hintataso varsin kohtuullinen. Seitsemän hengen ruuat ruokajuomineen maksoi noin 1400thb.

Illallisravintolamme

Samuel kokosi ruokaa odotellessa markkinoilta ostamiaan legoja.

Olivia söi tänään lounaaksi paistettua riisiä ja kanaa ja illalliseksi kanaa hapanimeläkastikkeessa. Tutut valinnat myös koti-Suomesta, sillä ne on Olvian suosikkiruokia.

Syötyämme erosimme ystävistämme, jotka jatkoivat matkaansa Grand Blue condolle ja me suuntasimme vuokratalollemme tänne Bali Residencelle. Ohjelmassa oli taas iltauinti. Mikäs sen mukavampi tapa viettää hauskan lomapäivän ilta. Nyt juon vielä sodavettä iltapalaksi ja sitten nukkumaan, että jaksaa taas lomailla huomenna.

Sari Peltonen kirjoitti...

Kiitos ihan mahtavasta blogista. Matkakuumeemme nousee, sillä olemme tulossa 15.6. myös Thaimaahan. Menemme Hua hiniin ja Bangkokiin. Ja taisi olla juuri sinun blogisi ansiota että vuosi sitten lähdimme ekaa kertaa perheellisenä Thaimaahan:) Ja matkahan oli mahtava, poikamme oli valmis muuttamaan sinne. Oikein mukavaa ja rentouttavaa lomaa teille!

Päivi kirjoitti...

Kiitos! Niin käy monelle, että kun tänne tulee kerran niin on päästä uudelleen. Oikein mukavaa matkaa myös teille sinne Hua Hinin suuntaan. Me käväisemme myös pikaisesti Bangkokissa ennen kotimatkaa, vaikka siellä lomailisi mielellään pidemmänkin aikaa.