keskiviikko 27. kesäkuuta 2018

Amari Don Muangista Novotel Suvarnabhumiin

Tänään aamulla heräsimme kellon herätykseen Amari Don Muang hotellissa. Kahden tunnin aikaero Malediivien ja Thaimaan välillä vaikuttaa sen verran, että nukkumaan käyminen meni myöhäiseksi ja aamulla olisi nukuttanut pitkään. Meillä oli kuitenkin tarkoitus ehtiä tänään käymään Bangkokin keskustassa, joten emme jääneet aamulla nukkumaan vaan menimme aamiaiselle yhdeksän aikaan. Aamiaisella oli nyt paljon enemmän porukkaa kuin viikko sitten kun olimme samassa paikassa aamiaisella jo kello seitsemän. Ruuat olivat tälläkin kertaa erinomaisia ja tarjonta oli laaja. Aamiaisen jälkeen haimme tavarat huoneesta ja kolme isoa matkalaukkua hotellin säilytyksestä. Uloskirjautuminen hotellista sujui nopeasti ja ovimiehet siirsivät laukkumme lentoaseman tavarakärryihin, joten meidän oli helppo kävellä lentoaseman puolelle ja sieltä Suvarnabhumille vievään shuttelbussiin.

Olimme jo eilen katsoneet bussin aikataulut, mutta meillä ei ollut mitään käsitystä paljonko kello on kun menimme lentoasemalle. Astuttuamme hissistä ulos, katsoin kelloa ja se näytti 10.37. Vieressä olevassa taulussa luki seuraavan bussin lähtöajaksi kello 10.40. Laitoimme vauhtia ja ehdimme viimeisellä minuutilla bussiin. Tämä lentoasemien välillä kulkeva bussihan on maksuton, jos on osoittaa samalle tai seuraavalle päivälle lentolippu asemalta. Me näytimme Finnairin huomisen lennon liput ja saimme niihin leimat ja luvan siirtyä bussiin. Bussissa oli lisäksemme vain muutama matkustaja. Aiemmilla kerroilla bussimatka on kestänyt 45 minuuttia, nyt meillä meni tasan tunti. Suvarnabhumin lentoasemalta olisi ollut maksuton kuljetus Novotel Suvarnabhumi hotelliin, joka sijaitsee lentoaseman yhteydessä. Me päätimme kuitenkin kävellä hotellille lentoasemalta lähtevää alikulkutunnelia pitkin.

Erinomainen lentokenttähotelli Novotel Suvarnabhum.

Siirtyminen hotellille meni sujuvasti ja saimme kivan huoneen, jossa on erittäin leveä parivuode. Mittasimme sängyn leveydeksi ainakin 2m 40cm ja otimme Olivialle lisävuoteen. Huoneestamme on näkymä hotellin hulppeisiin aulatiloihin. Tämä hotelli on myös ollut suosikkimme täällä Suvarnabhumin lähellä. Yksi syy miksi hakeudumme usein tänne on se, että kaksi alle 16v lasta yöpyy ja syö aamiaisen maksutta vanhempiensa kanssa. Kahdestaan huoneen hinta olisi aika korkea, mutta lasten kanssa kohtuullinen. Hotelli on myös lentoaseman yhteydessä, joten aamulla voi ehkä nukkua pari minuuttia kauemmin.

Bangkokiin on aina yhtä mahtavaa palata.

Majoittumisen jälkeen lähdimme takaisin lentoaseman suuntaan ja lentokenttäjunalle. Vaihdoimme ensin Malediiveilta jääneet dollarit bahteiksi ja menimme city line junalla Phaya Thai asemalle. Tämä matka maksoi 54thb per henkilö. Phaya Thailta jatkoimme skytrainilla Siamille 23thb:n hintaan. National Stadiumille matka olisi maksanut 26thb. City Line ja skytrain yhdistelmä on kätevä ja nopea tapa kulkea lentoasemalta keskustaan ja päinvastoin. Saavuttuamme Siamille kävelimme isojen ostoskeskusten läpi kohti MBK tavarataloa. Siellä meillä oli taas samat kuviot kuin aina aiemminkin. Menimme ensin Swensensiin jätskeille ja sitten kiertelimme kolmannen kerroksen kauppoja ja sen jälkeen pohjakerroksen. Jotain ostoksiakin teimme, mutta tältä reissulta palaamme kotiin hyvin vähin tuliaisin. Aika ei nyt yksinkertaisesti riitä shoppailuun. Mietimmekin tänään, että jos tekisimme tänne Bangkokiin lähikuukausina pelkän kaupunkiloman niin voisi käydä niissä paikoissa, joissa olemme haaveilleet käyvämme, mutta aika ei ole riittänyt.

MBK:n Swensens on tullut meille tutuksi.

MBK:n jälkeen kävelimme Hua Changin kanaaliveneasemalle ja matkustimme klongia myöten kultakukkulan juurella sijaitsevalle asemalle. Olisimme halunneet käydä kultakukkulalla, koska olemme käyneet siellä viimeksi reilut 10vuotta sitten. Valitettavasti meillä ei ollut tänäänkään aikaa käydä siellä. Kävelimme ennestään tuttuun Thipsamain ravintolaan, jossa tarjoillaan ”maailman parasta” pad thaita. Jonoista päätelleen väite pitää paikkansa, sillä vaikka ravintola avautui kello 17.00 ja me olimme siellä ehkä 16.50, niin pihalla oli jo pitkät jonot. Jonotimme sisälle noin 40 minuuttia ennen kuin pääsimme syömään pad taita. Maailman parhaan pad thain lisäksi siellä tarjoiltiin maailman parasta appelsiinimehua. Mehun seassa oli isoja paloja appelsiinia. Pad thain syöminen tässä ravintolassa oli Olivian mielestä tämän reissun toiseksi paras asia. Paras on ollut yhteinen aika perheen kanssa. Olivia tykkäsi pad thaista niin paljon, että tilasi itselleen myös take away -annoksen hotellille iltapalaksi vietäväksi.

"Maailman paras pad thai"

"Maailman paras" appelsiinimehu.

Kätevää kyytiä klongiveneellä.

Tällä kertaa rahastajalla oli pelastusliivit.

Thipsamaissa oli pitkät jonot jo ennen ravintolan aukeamista.

Pad thain valmistusta pikavauhtia.

Syötyämme ajattelimme ensin palata takaisin MBK tavarataloon, mutta Samuel oli niin väsynyt, että katsoimme parhaaksi palata hotellille. Matkasimme taas veneellä Saen Saep kanaalia pitkin Hua Chang asemalle 9thb:n hintaan ja sieltä kävelimme Phaya Thai asemalle ja tulimme City Lineä pitkin lentoasemalle ja hotellillemme. Kävimme vielä pikaisesti 7elevenissä iltapalaostoksilla ja Samuel tilasi itselleen Subwaysta itselleen sämpylän, jonka hän söi kokonaan hotellilla. Nyt lapset nukkuvat iltakylpyjen jälkeen ja ajattelin itsekin käydä kohta nukkumaan. Huomenna meillä on lento kotiin ja kesälomamatkamme on lopussa. Matka loppuu tälläkin kertaa täysin kesken ja olisi ollut todella kiva jatkaa lomaa täällä Thaimaassa. Onneksi tänne pääsee aina takaisin.
Söin Japanissa onigireja ja tällä reissulla huomasin, että näitä samoja löytyy 7elevenistä parillakymmenellä bahtilla, suosittelen.